Etanol.nu
http://www.etanol.nu/forum/

balancera hjulen dynamisk med lösa kulor i slangen
http://www.etanol.nu/forum/viewtopic.php?f=7&t=5284
Sida 1 av 2

Författare:  aryan [ ons 09-08-26 21:04 ]
Inläggsrubrik:  balancera hjulen dynamisk med lösa kulor i slangen

Det finns olika (mirakelmedel?) som man har i däcken med som sägs balansera hjulet dynamiskt så att inga vikter behövs på fälgen.

Dyna beads är ett märke men det finns fol som stoppar små kulor och tom vatten/glykol i däcken, tydligen poppis i större 4x4-däcken som inte passar i vanliga balansmaskiner.

Det låter mkt som ännu en bluff, men förklaringen här http://www.innovativebalancing.com/HowItWorks.htm låter faktist inte helt omöjligt, dvs att obalanserade däckens rörelsen skulle orsaka att de dynamiska vikter pga sin tröghet motverkar obalansen.
Det vore trevligt om man kunde slippa blyet på hjulen, men vad tror ni?

/Aryan

Författare:  Baggis [ tor 09-08-27 08:06 ]
Inläggsrubrik: 

Jag har en bekant som har nån slags sand i sina lastbilsdäck, tänkt att balansera dem. Det ska minska på slitage som uppstår pga obalans. Enligt honom så funkar det.

Författare:  aryan [ tor 09-08-27 08:31 ]
Inläggsrubrik: 

Intressant! Såg här http://www.balanseringsvatska.se/vanlig ... atska.html att det även säljs "balanceringsvättska" till lastbilar.

Citat:
Det finns andra liknande produkter, pulver, plast m.m. Varför är ATB Balanseringsvätska bättre?

Vi tycker givetvis att en flytande balanseringsvätska har stora fördel. Den klumpar inte ihop sig, den har inga problem att blandas med vatten som kan komma in i däcket, den sätter inte igen ventilen, den kyler däcket, den smörjer däck och fälgar. Den skadar inte innerlinen på däcken utan tvärtom smörjer den och bibehåller


Om det nu fungerar på lastbilar, varför rekommenderas det då inte på personbilar kan man undra. Kanske trycket i personbilsdäck är för lågt så att vätskan kan uppnå kokpunkten när däcket blir hett? Vid 1,8 bar kokar vatten t. ex. redan vid ca 125 grader.

/Aryan

Författare:  aryan [ tor 09-08-27 10:28 ]
Inläggsrubrik: 

Provade detta http://www.youtube.com/watch?v=eq263AYgyYg själv med både vatten (ung 50 cc i en 1/2 flaska) på borrmaskinen och det funkade faktist, först obalans (skruven i locket var inte så bra centrerad), sen balancerar vattnet flaskan i alla varvtal.

Sedan provade jag en näve identiska skruv det funkade också lika bra.

Utan gick det inte bra alls, den wobblade jättemkt hur man än försökte, provade om man kunde varva förbi obalansen men vid 3500 varv locket sönder pga obalansen!

Det borde kunna funka med glykol i däcken antar jag, det är väl snäll mot gummi?

/Aryan

Författare:  svante [ tor 09-08-27 12:01 ]
Inläggsrubrik: 

aryan skrev:
Intressant! Såg här http://www.balanseringsvatska.se/vanlig ... atska.html att det även säljs "balanceringsvättska" till lastbilar.

Citat:
Det finns andra liknande produkter, pulver, plast m.m. Varför är ATB Balanseringsvätska bättre?

Vi tycker givetvis att en flytande balanseringsvätska har stora fördel. Den klumpar inte ihop sig, den har inga problem att blandas med vatten som kan komma in i däcket, den sätter inte igen ventilen, den kyler däcket, den smörjer däck och fälgar. Den skadar inte innerlinen på däcken utan tvärtom smörjer den och bibehåller


Om det nu fungerar på lastbilar, varför rekommenderas det då inte på personbilar kan man undra. Kanske trycket i personbilsdäck är för lågt så att vätskan kan uppnå kokpunkten när däcket blir hett? Vid 1,8 bar kokar vatten t. ex. redan vid ca 125 grader.

/Aryan



???
skulle ett bildäck kunna bli så varmt?....
av vad?
friktionen...
:?

Författare:  aryan [ tor 09-08-27 12:20 ]
Inläggsrubrik: 

Kanske, jag har i varje fall sett att fälgen kan bli över 100 grader så att vatten stänk förångades direkt p.g.a. värme från bromstrummorna.

/Aryan

Författare:  equiv [ tor 09-08-27 15:49 ]
Inläggsrubrik: 

Om man inte vill experimentera med bilens däck direkt så kan man prova med att ha vatten i cykeldäcken. :D

Författare:  aryan [ tor 09-08-27 16:07 ]
Inläggsrubrik: 

Ja, fast jag kommer inte altid upp i farten som ger obalans ;-)

/Aryan

Författare:  aryan [ mån 14-04-14 15:51 ]
Inläggsrubrik:  Re: balancera hjulen dynamisk med lösa kulor i slangen

Funderar på detta igen.

Jag kan köpa kvalitetssommardäck på nätet och kränga på däcken själv men att balansera själv är svårare utan maskin. Det kanske går hyvsatt att balansera statisk med tre eller fyra digitala köksvåg och Biltema säljer tom balanseringsvikter, men om hjulen kan balancera sig själva med en skätt kylarvättska eller stålkulor i däcket är det betydligt enklare.

Här http://www.innovativebalancing.com/Classicchart.htm rekommenderas 3 ounces = 85 g för 175/70 R14 däck Det är inte så mycket.

77 cl glykol, 245 ståkulor eller 425 plastkulor väger ungefär 85g.

Undrar om glykol skulle vara bästa alternativet, eftersom stål kanske rostar i längden och plastkulor kanske kan smälta om däcken blir tillräckligt varma?

Författare:  torbjorn [ mån 14-04-14 20:48 ]
Inläggsrubrik:  Re: balancera hjulen dynamisk med lösa kulor i slangen

Om man nöjer sig med att balansera hjulet statiskt (vilket brukar räcka om det är ett kvalitetsdäck och fälgen inte är skev) så är det mycket lätt att göra genom att sätta upp hjulet på ett mycket lättgående nav (t ex baknav på en framhjulsdriven bil, där man har petat tillbaks bromsbeläggen så de inte är i närheten av skivan), vrida det långsamt och se om det alltid vill stanna med samma sida nedåt. I så fall sätter man dit en balanseringsvikt mitt emot (eller, egentligen, två vikter, en på vardera sidan om fälgen), och provar ut den så att det väger jämnt.

Författare:  svante [ tis 14-04-15 09:17 ]
Inläggsrubrik:  Re: balancera hjulen dynamisk med lösa kulor i slangen

http://www.youtube.com/watch?v=ullnFQD4F1I

en styv plastslang med 2.5 mm innerdiameter och fyller den med 2mm stålkulor och en skvätt olja...
och som passar precis innanför fälgkanten på ett par plåtfälgar....
och sätter en slang både på in och ut sidan borde man råda bot på både statisk och dynamisk obalans.

Författare:  aryan [ tis 14-04-15 15:07 ]
Inläggsrubrik:  Re: balancera hjulen dynamisk med lösa kulor i slangen

torbjorn skrev:
Om man nöjer sig med att balansera hjulet statiskt (vilket brukar räcka om det är ett kvalitetsdäck och fälgen inte är skev) så är det mycket lätt att göra genom att sätta upp hjulet på ett mycket lättgående nav (t ex baknav på en framhjulsdriven bil, där man har petat tillbaks bromsbeläggen så de inte är i närheten av skivan), vrida det långsamt och se om det alltid vill stanna med samma sida nedåt. I så fall sätter man dit en balanseringsvikt mitt emot (eller, egentligen, två vikter, en på vardera sidan om fälgen), och provar ut den så att det väger jämnt.


Bra tips, jag har sett en slags kon som man lägger/hänger hjulet över sen, om spetsen sitter precis i mitten så bör vara hjulet helt horisontell och kan man se obalansen med ett vattenpass eller liknande.

Dynamisk balancering fascinerar mig, det verkar så enkelt. Fördelen att det borde se till att balancen behålls år in och ut. Borde vara speciellt bra på vinterdäck då det borde kunna kompensera tillfällig obalans när det fastnar grus i däcken och is i fälgen.

Nackdelen kanske att det ger en tillfällig obalans precis innan vikterna fördelar sig.

Författare:  aryan [ tis 14-04-15 15:18 ]
Inläggsrubrik:  Re: balancera hjulen dynamisk med lösa kulor i slangen

svante skrev:
http://www.youtube.com/watch?v=ullnFQD4F1I

en styv plastslang med 2.5 mm innerdiameter och fyller den med 2mm stålkulor och en skvätt olja...
och som passar precis innanför fälgkanten på ett par plåtfälgar....
och sätter en slang både på in och ut sidan borde man råda bot på både statisk och dynamisk obalans.


Kul(…) film, speciellt att man kunde se med stroboskopen. Nackdelen med ringerna är kanske att man skulle kunna tappa dem, annars kanske en patentlösning: navkapslar med inbyggd automatisk balansering.

Med balanseringsvikter i däcket i stället för balanseringsvikter som sitter på fälgen borde väll en mindre massa ge lika bra resultat pga avstånd från axeln?

Jag tänkte vidare på vättskan, om den även är självtätande som t ex klibbet i en burk punkteringsspray så får man två funktioner i ett: balansvättska och skydd mot punktering!

/Aryan

Författare:  svante [ ons 14-04-16 08:03 ]
Inläggsrubrik:  Re: balancera hjulen dynamisk med lösa kulor i slangen

en självbalanserande navkapsel vore abolut en innovation....
finns det verkligen ingen nackdel med principen?
vad händer med kulorna eller vad man nu har i slangen på en guppig grusväg?

Författare:  aryan [ ons 14-04-16 10:00 ]
Inläggsrubrik:  Re: balancera hjulen dynamisk med lösa kulor i slangen

svante skrev:
finns det verkligen ingen nackdel med principen?


Det undrar jag också. De nackdelar jag kan komma på är att man inte i förväg mäter hur stor obalansen är och därför måste ha i mera balanseringmedel för att vara på den säkra sidan än när man har traditionella fasta balansvikter. Å andra sidan bör samma vikt ge bättre effekt i ytterkanten av hjulet (i däcket) än på fälgkanten.
Andra nackdelen är väll antagligen att man kanske kan uppleva obalansen varje gång precis innan det fördelar sig i hjulet.

svante skrev:
vad händer med kulorna eller vad man nu har i slangen på en guppig grusväg?

Bra fråga, vid snabba vertikalrörelser av hjulet i inte alt för hög hastighet lär de inte ligga kvar. Å andra sidan skulle man då inte kunna tappa dem som kan hända med de traditionella balansvikter på dåliga vägar t ex om fälgen skrapar förbi något.

Bilens dynamiska ofjädrade vikten/hjulets tröghet skulle också kunna bli något lägre när balanceringsvikterna inte sitter fast i hjulet. I bästa fall kanske det skulle tom kunna förbättra dämpningen som en inertia dämpare. Citroën 2CV från 40-70talet hade en genialisk stöddämpar-lösning som bl a bestod av en på hjulaxeln vertikal monterat cylinder som innehöll en oljedäpad fjäderupphängd tyngd. Det gjorde att hjulet mkt snabbt kunde göra en vertikal fjäderrörelse utan att hjulet studsade efteråt tack vara tyngdens tröghet.

Här kan man se denna inertiadämpare öppnad:
Bild

50 år senare återkom tydligen något liknande i Renaults Formell 1 bilar och senare även i konkurentarnas bilar tills det av någon anledning förbjöds i reglementet.
Bild

Sida 1 av 2 Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/