Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 24-04-19 06:41

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Motorbyte Volvo 740
InläggPostat: ons 09-09-02 15:51 
Offline

Blev medlem: sön 08-07-13 12:18
Inlägg: 82
Ort: Uppsala
Hej, hade tänkt byta motorn som sitter i min 740GL (B230F) till en från en 940 turbo (B230FT?)

Planen är att jag ska köra med MegaSquirt för styra spridare och tändning.

Då nästa alla motorer jag kikat på på skroten saknar original turbo så blir det nog en td04hl-16t från en V70.

Det jag undrar lite över är hur motorn kommer passa mot motorfästen, växellåda och avgassystem.

Då min budget är lite begränsad så kommer det nog ta lite tid med projektet. Ska försöka införskaffa en motor nu i veckan om jag hittar någon lämplig.

Vad tror ni? Kommer det funka och går den igenom besiktningen?


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-09-02 20:06 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Om du har bytt motor kommer det ju att göras en lite grundligare registreringsbesiktning. Och jag kan på en gång säga att bilen inte kommer att gå igenom om du har ett "eget" motorstyrsystem. Du måste alltså se till att få med kabelstammar, originalstyrdon och sådant från B230FT-motorn och ha dem i drift åtminstone vid registreringsbesiktningen.

Motorfästen är nog inga problem.

När det gäller växellåda så förekommer det en hel del varianter på olika tjocka svänghjul etc, så det kan bli en del pyssel att få koppling, urtrampningslager mm att stämma om du inte tar växellåda och motor från samma bil.

Alla 740/940 turbo har kraftigare bromsar fram än modellerna med sugmotor, så de delarna (skivor + ok + eventuellt hela hjulspindeln) måste nog flyttas över för att bilen ska gå igenom registeringsbesiktningen. Tänk på att de större bromsarna inte får plats innanför 14" fälgar.

Beträffande avgassystemet så är hela systemet grövre på turbomotorn, och främre avgasröret är annorlunda bockat. Du bör se till att få med åtminstone katalysatorn med främre avgasrör från den bil du tar motorn från, sen går det väl alltid att skarva ihop på något sätt efter katalysatorn om ditt gamla avgassystem är i så bra skick att det klarar några år till.

Tänk på att installationerna i motorrummet är "spegelvända" på en 740/940 turbo jämfört med en bil med sugmotor. Turbobilarna har luftrenaren till höger och batteriet till vänster. ABS-ventilblocket sitter också till vänster på dem. Det blir alltså mycket installationer som måste flyttas, och du bör förstås se till att få med luftrenare med alla rör och slangar till turbomotorn. Likaså batterihylla med tillbehör. Om din bil har ABS så blir det också en massa bromsrörsmekande.

Ska du plocka en motor så är det mycket bättre om du får tag på en komplett skrotbil att plocka isär själv, än att köpa motorn lös på skroten. Då är du ju säker på att du kan få med allt som behövs av kabelstammar och sånt.

När du känner dig säker på hur du vill göra, så prata med stationschefen på den bilprovningsstation där du tänker besiktiga bilen, INNAN du börjar meka.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-09-02 20:17 
Offline

Blev medlem: sön 08-07-13 12:18
Inlägg: 82
Ort: Uppsala
Tack för svaret!

Jag ska ta o kolla med bilprovningen vad som gäller om jag måste ha större bromsar och hur noga det är med kabelstammen.

Är det ett måste att flytta plats på bromsrör, batteri och allt annat?
Luftfiltret ska vara ett öppet och behöver då inte platsen där batteriet sitter nu. Värre är det kanske med servo och annan hydraulik. Ska kolla lite mera ingående på det och jämföra.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-09-02 21:47 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Om du ska använda luftmängdmätaren från LH 2.4 (vilket du ju förmodligen måste göra vid registreringsbesiktningen) så ska du absolut INTE ha ett öppet luftfilter, de öppna luftfiltren som dränks in i filterolja släpper ifrån sig oljedroppar som sedan bränner fast på varmtråden så att luftmängdmätaren börjar mäta fel. Och även i andra fall är det bättre att behålla originalluftburken och pappersfiltret.
En fördel ur prestandasynpunkt med att ha kvar originalluftburken på en bil med turbo är att den tar kall luft "utifrån". Ett öppet luftfilter tar ju varmluft från motorrummet. Det kan förstås vara bra ur bränsleförbrukningssynpunkt på vintern om man inte vill kosta på någon riktig luftförvärmning.

Sen kan man ju fråga sig om det är mödan värt att göra ett så stort jobb som att byta motor, om originalmaskineriet fungerar bra som det är. Det kanske är mer effektivt att skaffa ytterligare en 740 eller 940 som redan har B230FT från fabrik, bilarna börjar ju vara så gamla nu att de är rätt billiga även i bra skick.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-09-03 11:46 
Offline

Blev medlem: sön 08-07-13 12:18
Inlägg: 82
Ort: Uppsala
Jo, visst är det enklare att köpa en färdig turbobil. Men då lär man sig inte lika mycket och så är det ju roligt att skruva, iaf när grejorna passar :D


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011