Ja det står att första gången att beläggen började brinna var det när de stannade efter en utryckning och att man har kunnat upprepa problemet vid tester men det framgår inte om det bara uppträder efter man stannat, jag tror nog att det även kan hända under färd bara man gasrar bromsar gasar bromsar tlillräckligt, skulle fartvinden vara förebyggande så hade de knappast infört en hastighets gräns för bilarna-
.
Jag tycker det låter osannolikt att beläggen själva skulle kunna brinna och men det brukar ju vara lite si och så med tillförlitligheten i detaljer i såna artiklar, kanske det t ex finns något gummi mellanlägg mellan belägg och bromskolven som tar eld. Eller någon färg på ok eller i närheten av bromsskivorna. Beläggen själva kan väl knappast brinna?
Tungt lastad och med släpp klarar man sig nog inte med motorbromsen nerför branta vägar, då måste man kunna lita på att bromserna tål en del stryck utan att överhettas. På Autobahn så måste en sådan bil utan att få problem kunna bromsa ner hård upprepade gånger från 200 till 80 med 4-5 pers och semesterpackningen tycker jag iaf. Sarskild när det står Volvo på det som ju slår sig för bröstet att vara bäst vad det gäller sökerheten.
/Aryan