Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 11:06

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: lör 09-09-05 08:10 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 08-07-05 03:30
Inlägg: 46
Ort: Gjøvik
Er det noen her som har forsøkt å rense en deffekt lamda?

Hørt man kan forsøkt å brenne den ren med f.eks en propanlampe e.l....



Er det sånn att om luftmassemåleren ikke fungerer som den skal så vil man også få feil lamda?

_________________
Suzuki Baleno GLX 4WD 1999 -- Etanol konventert 26/6-2008 :)

Omkonventert med Flexitune Auto 4 29 august 2009 :D


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 09-09-05 09:09 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Det finns en del som har provat att bränna ren lambdasonden och påstår att det fungerar. Men idag när lambdasonder är så billiga hos t ex Biltema så är det nog oftast bättre att byta en dålig lambdasond - om man nu inte tycker att det är roligt att experimentera.

Om luftmängdmätaren mäter kraftigt fel så kan ju det leda till att motorstyrsystemet hamnar utanför gränserna för lambdaregleringen. Men i så fall borde motorelektronikvarningslampan tändas och det borde finnas felkoder som talar om saken.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-09-07 06:26 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 08-07-05 03:30
Inlägg: 46
Ort: Gjøvik
Hei! Liker og eksperimentere (også er jeg student og har dårlig råd ;) hehe)

Lamda`n var helt hvit (liksom ett belegg) når jeg tok den ut.. la den litt i ett rødspritbad og prøvde å brenne rent lamda ved å legge den på en gassprimus og marinerte den i gassflamme :P men det virker ikke som om den ble noe bedre av den grunn.. burde kanskje la den trekke litt i spriten før jeg brenner den? Eller kan bensin gjøre susen kanskje? :P

Eller kanskje jeg rett og slett må bite i det sure eplet og kjøpe en ny? :)


:?: :?: :?: :?: :?: :?: :?:

Ett spørsmål! Når lamda viser for lite... vil bilen egentlig da få for mye suppe for at bilen hele tiden vil prøve å øke blandingen for å nå lamda = 1?

:?: :?: :?: :?: :?: :?: :?:

_________________
Suzuki Baleno GLX 4WD 1999 -- Etanol konventert 26/6-2008 :)

Omkonventert med Flexitune Auto 4 29 august 2009 :D


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-09-07 10:02 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
susluki skrev:
Ett spørsmål! Når lamda viser for lite... vil bilen egentlig da få for mye suppe for at bilen hele tiden vil prøve å øke blandingen for å nå lamda = 1?


Det beror på hur motorstyrsystemets ingång för lambdasondssignal är gjord och på hur genomtänkt programvaran är när det gäller att kunna upptäcka fel på lambdasonden.

Många system skickar in lambdasondssignalen till en komparator där den jämförs med en fast referensspänning på ungefär 0,5 V. Om spänningen är över 0,5 V så tolkas det som fet blandning, är den under 0,5 V tolkas det som mager blandning. Sedan spelar det ingen roll hur mycket över eller under 0,5 V spänningen går.

Men ett annat problem med gamla trötta lambdasonder är att de reagerar långsammare än en ny på ändrad bränsleblandning, så att lambdaregleringen arbetar för långsamt och kan svänga kraftigt omkring rätt blandningsförhållande. För att se detta tydligt måste man titta på lambdasondssignalen med ett oscilloskop och se hur branta kurvans flanker blir.

Sätter din bil några felkoder som kan ha med lambdasond eller lambdareglering att göra?

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-09-07 10:46 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 08-07-05 03:30
Inlägg: 46
Ort: Gjøvik
Citat:
Sätter din bil några felkoder som kan ha med lambdasond eller lambdareglering att göra?


Nei.... men stilte inn Flexitune til å gi signal (via led) når lamda = 1. Da skulle den blinke med invervall - - - - - -

Hvis den forble slukket var blandingen for mager og hvis den lyste konstant var den for fet..

LED`n forble slukket.. så jeg tolker det som for mager blanding.. og jeg måler som sagt max 0.76 volt ...

oscilloskop har jeg vel ikke tilgang på med det samme.. men lamdaen har sittet der i 180 000 km og det er vel sånn at man ser på den som en slitedel?

Får ingen feilmeldinger.. men synes avgassen lukter litt mer "sotete" nå enn før.. [/quote]

_________________
Suzuki Baleno GLX 4WD 1999 -- Etanol konventert 26/6-2008 :)

Omkonventert med Flexitune Auto 4 29 august 2009 :D


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-09-08 22:17 
Offline

Blev medlem: tor 09-02-05 23:17
Inlägg: 133
Det skulle verkligen vara bra om man kunde motionera upp en lambdasond, eller resetta den om man så vill, genom att t.ex värma den?

Vad är det som händer när den börjar bli "trött"?

Beror det på beläggnigar som lagras över tid eller förbrukas den helt enkelt, efter låt säga 20000 mil eller så?


Senast redigerad av BioPower fre 09-09-11 19:05, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-09-09 07:09 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Det är ju helt klart att en lambdasond kan bli dålig på flera olika sätt. T ex:
1) Den beter sig som om den skulle ha överledning till jord, dvs den lämnar för låg spänning då bränsleblandningen är fet.
2) Den reagerar för långsamt på blandningsändringar.
3) Spänningen ligger hela tiden och "svävar" runt 0,5 V och verkar inte ändras mycket för att bränsleblandningen ändras.
4) Totalt eller nästan totalt avbrott, lambdasonden beter sig alltså som om den skulle vara kall eller inte ansluten.

Min uppfattning är att en lambdasond som aldrig har utsatts för några onormala påfrestningar utan tröttnar pga ålder efter kanske 30000 mil och närmare 20 år, vanligtvis slutar fungera enligt alternativ 1 eller kanske 2, medan de övriga felmoderna är vanligare på lambdasonder som lägger av i förtid.

Vad jag har förstått så kan felen bero på flera olika saker. T ex att keramiken spricker, att porerna sätts igen av avlagringar, eller att föroreningar i avgaserna (t ex blyrester eller metallhaltiga tillsatser från motoroljor) reagerar kemiskt med keramiken. Och till sist att det blir beläggningar på ytan, alternativt att inloppet för "referensluft", ofta via kardelerna i kablarna till lambdasonden, blockeras.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011