Etanol.nu http://www.etanol.nu/forum/ |
|
Lambda 1.04 tomgång http://www.etanol.nu/forum/viewtopic.php?f=7&t=5382 |
Sida 1 av 1 |
Författare: | erikn [ fre 09-10-09 22:22 ] |
Inläggsrubrik: | Lambda 1.04 tomgång |
Jag var hos kompisen som jobbar på verkstad. Vi mätte Lambda på den, och den ligger på 1.04 på tomgång. Lite ojämnt går den, fast bara pyttelite. Jag ska byta fördelarlock och rotor. Bilen har gått 56000 mil, det är rätt troligt att kissen är slut. Det jag undrar, även om kissen är slut så borde väl bilen gå på lambda 1 i alla fall om elektronik och mätare fungerar som de ska? Jag tycker att bilen drar lite för mycket bränsle, och 1.04 tyder väl på lite fet blandning. Felkodslampan tänds inte, den gjorde det innan, men jag böt lambdasond till original, det satt en Biltemasond tidigare. Tyvärr har en tidigare ägare bytt till sportluftfilter, jag ska byta till original luftburk så fort jag får tag på en på någon skrot. Har varit till Bilia och frågat, nytt kostar ca 1500 kr. Kan tänka mig att LMM tagit stryk. |
Författare: | torbjorn [ lör 09-10-10 09:55 ] |
Inläggsrubrik: | |
Är det någon Volvo med LH 2.4 ? Vad fick du för felkoder förut när motorelektronikvarningslampan lyste? Lambdavärde över 1 tyder på något mager blandning vid tomgång, men eftersom det inte ligger mer fel än det gör så fungerar säkert lambdaregleringen ändå. Allra först bör man då kolla att avgasanalysatorn verkligen mäter rätt. Gör avgasprov på några andra bilar och om alla de också ger en aning högt lambdavärde på den analysatorn så är det nog den som bör åtgärdas. Men om det nu är säkerställt att det är bilen och inte avgasanalysatorn som är problemet, så kolla i första hand om det finns något läckage i avgassystemet som kan göra att avgaserna späs ut med luft (t ex sprickor i grenröret eller läckande grenrörspackning). En annan möjlighet är om en cylinder får magrare bränsleblandning än de andra (t ex en igensatt spridare eller tjuvluft pga dålig O-ring vid spridaren, läckande insugningsrörspackning, läckande bromsservo eller någon dålig vakuumslang). I så fall bör man också märka att motorn går "regelbundet ojämnt" på tomgång, och om man tittar på signalen från lambdasonden med oscilloskop så bör man se något "fladder" i spänningen som hänger ihop med motorvarvtalet. Märks mycket tydligt om man triggar oscilloskopet med tändpulser. Om motorn har EGR, så kolla att EGR-ventilen verkligen stänger vid tomgång (kärvande ventilspindel eller felkopplade vakuumslangar kan leda till att den står öppen vid fel tillfälle). Kolla också att gasspjällkontakten fungerar som den ska, att tomgångsströmbrytaren verkligen slår till på tomgång och att alla hylsor sitter på plats i kontaktdonet. På en del 740 och 940 ligger kabeln till gasspjällkontakten så hårt sträckt att den kan rycka loss hylsorna ur kontaktdonet, det blir ännu värre när bilen blir gammal och kablarna är styva. |
Författare: | erikn [ lör 09-10-10 15:41 ] |
Inläggsrubrik: | |
torbjorn skrev: Är det någon Volvo med LH 2.4 ? Japp. Båda jag har är med den styrboxen. Citat: Vad fick du för felkoder förut när motorelektronikvarningslampan lyste? Kommer inte ihåg exakt, men det var lambda, tror att det var hög/låg dellast eller liknande. Citat: Lambdavärde över 1 tyder på något mager blandning vid tomgång, men eftersom det inte ligger mer fel än det gör så fungerar säkert lambdaregleringen ändå. OK, i så fall är det nog kissen i alla fall. Troligtvis är det original, många liter avgas som har åkt genom den. Citat: Allra först bör man då kolla att avgasanalysatorn verkligen mäter rätt. Gör avgasprov på några andra bilar och om alla de också ger en aning högt lambdavärde på den analysatorn så är det nog den som bör åtgärdas. Det tror jag inte. Det är en ganska stor verkstad, skulle de ha fel på den så skulle de nog märka det. Citat: ...avgassystemet som kan göra att avgaserna späs ut med luft (t ex sprickor i grenröret eller läckande grenrörspackning). Grenrörspackning tvivlar jag starkt på. Något säljaren "glömde" tala om var att bilen drog vatten. Jag hade väldigt högt tryck i kylsystemet så jag antog att det var topplockspackningen. Fick tag på ett nyrenoverat, planat topplock på blocket så jag och kompisen bytte topp inkl packningar. Så topplocks-, insugs- och grenrörspackning är bytta för ca 2 veckor sedan. Citat: En annan möjlighet är om en cylinder får magrare bränsleblandning än de andra (t ex en igensatt spridare eller tjuvluft pga dålig O-ring vid spridaren Skulle det kunna vara. Jag kommer att chiptrimma och konvertera i samma chip, i samband med det kommer jag att köpa nya spridare enligt rekommendation från trimmaren. Citat: ...läckande bromsservo eller någon dålig vakuumslang). I så fall bör man också märka att motorn går "regelbundet ojämnt" på tomgång, Vi borde ha hittat eventuella läckor då vi kollade med startgas på alla möjliga ställen (finns lite fler på en turbo) utan att hitta någon läcka. Citat: Om motorn har EGR, så kolla att EGR-ventilen verkligen stänger vid tomgång (kärvande ventilspindel eller felkopplade vakuumslangar kan leda till att den står öppen vid fel tillfälle). Ska kolla det. Citat: Kolla också att gasspjällkontakten fungerar som den ska, att tomgångsströmbrytaren verkligen slår till på tomgång och att alla hylsor sitter på plats i kontaktdonet. På en del 740 och 940 ligger kabeln till gasspjällkontakten så hårt sträckt att den kan rycka loss hylsorna ur kontaktdonet, det blir ännu värre när bilen blir gammal och kablarna är styva.
Låter som en utmärkt idé, för den har lite olika tomgång. Ibland ligger den på ca 1000, ibland 1100, ibland 800 som den ska. |
Sida 1 av 1 | Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group http://www.phpbb.com/ |