Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 23:41

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 14 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Taskig värme Audi A4 1.8i
InläggPostat: sön 09-10-25 19:51 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Hjälper en kompris med en '99 Audi A4 1,8i Avant (som fö verkar funka bra på E85 utan konvertering, inga ryckningar eller kat lampa, men har inte mätt lambdan).

Problemet är att värmen inte funkar, det är AC i bilen men hur man än ställer i bli det ingen varmluft.

Trodde först att det var termostaten eftersom bilen inte heller blev varm men nu har jag satt in en vintertermostat (92°C) och tempmätaren går upp till 100 grader nu, men trots det ingen värme.

Verkar inte finns luftningsnipplar och någonstanns läste jag att systemet luftar sig själv. Vad är då problemet, den electroniska styrningen till AC-n verkar fungera, men det är naturligtvis möjligt att det är nått i det som strular..

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 09-10-25 21:13 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Vet du om den reglerar värmen med en kran för vattnet till värmepaketetet eller med ett luftspjäll som leder luften antingen igenom eller förbi värmepaketet?
Kolla om servomotorn som ska manövrera kran/spjäll rör på sig.
På en del bilar med luftspjäll för värmeregleringen finns det dessutom en (ofta vakuumstyrd) kran som ska stänga av vattenflödet till värmepaketet när värmen är helt avstängd, i så fall kan det ju vara frågan om en trasig vakuumslang eller liknande som ställer till problem.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 09-10-25 22:06 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Tack för tipsen! Vet inte om det är luftspjäll eller kran, men det första låter mest troligt, eftersom det också finns en massa andra klaffar som regleras elektriskt med AC reglaget.

Det finns något i en värmeslang som ja inte ser så bra, men det finns en elkontakt på den, trodde ett tag att det var en pump som cirkulerar vatten när motorn är avstängd men det kan vara en elektrisk kran såklart.

Får kanske ta bort luftrenare mm för att nå den prylen...

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-10-26 08:35 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
En del VAG-bilar (bl a VW Golf III med VR6-motor) har en elektrisk pump som ska bättra på vattenflödet till värmepaketet när motorn går på tomgång, kan det kanske vara den du har fått syn på?

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-10-26 10:50 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
torbjorn skrev:
En del VAG-bilar (bl a VW Golf III med VR6-motor) har en elektrisk pump som ska bättra på vattenflödet till värmepaketet när motorn går på tomgång, kan det kanske vara den du har fått syn på?


Ja det kanske det är, jag försökte hitta grejen på bildelsbasen men hittar inget liknande, däremot finns det tydligen en AC Reglermotor BOSCH 0132801115 men jag vet inte om den även har nått med värmen att göra

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-10-26 20:15 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Det jag tog för någon avslutare/pump är bara en dubbel temp sensor 078 919 501 B

Den hade en liten spricka i plasten och har 2,4 kOhm över ena polparet och ca 1 kOhm över det andra vid rumstemp. Tyvärr vet jag inte om det är normala värden.

Däremot tycker jag att expensionskärlet är ganska skräpigt inuti och har nu läst att det ger en sörja om man blandar VAG's röda glykol men standard glykol. Det är nog inte uteslutet att någon har gjort fel tidigare och att värmepaketet nu är igensatt. Tänkte prova om kylar rens och rent vatten för att skölja ut systemet kan hjälpa?

Funderar även om man kanske borde mistänka vattenpumpen och byta den.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-10-26 23:01 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Det låter som fullt normala värden för en dubbel tempgivare på VAG-bilar. Den mer högohmiga halvan av den används för motorstyrsystemet och den andra för tempmätaren.

Det är ganska sällsynt att något händer med en vattenpump så att den pumpar dåligt, det skulle ju i så fall vara om det lossnar delar från pumphjulet eller något sånt. Och med dålig vattenpump borde kylsystemet också fungera dåligt - tendens till kokning vid körning i bilköer t ex.

Men det är nog en bra idé att börja med en ordentlig sköljning av hela kylsystemet. Prova först med rent vatten utan kylarrens så man får ut de största mängderna lös sörja på det sättet. Kör gärna bilen några dagar och byt vatten för varje dag. Det kan vara idé att lossa en slang till värmepaketet och spola med full fart med trädgårdsslang genom det.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Olika glykol
InläggPostat: tis 09-10-27 00:49 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Ett inhopp om glykolsorter.
Det finns i princip två sorters glykol för bilkylarbruk: Etylenglykol och Propylenglykol. Etylenglykol är den (relativt) billigare sorten, men giftigast av dom två. Och Propylenglykol alltså den dyrare. Den är inte så giftig, men ändå ingen hälsodryck. Den förekommer i vissa hudkrämer etc. etc.
Om man blandar dom med varandra, kan det bli "slemmiga" klumpar. Det kan även bli brunfärgat så att man kan förledas att tro det är rost.
Jag, och många med mig, har levt i den tron att det var ett färgkodsystem på dom olika glykolerna, blå eller grön för etylenglykol, och röd för propylenglykol. Men det stämmer inte alls. Dom båda sorterna kan ha vilken färg som helst. I blandat tillstånd förlorar dom inte sin frostskyddande effekt, men man kan kan inte mäta var den lägsta fryspunkten ligger.
Om man nu behöver fylla på glykol i sin bil men är osäker på vilken sort det är från början, så kan man teoretiskt, destillera bort vattnet och kolla frys och kokpunkten på den rena 100%-iga glykolen. Den är olika för dom båda sorterna. Även densiteten. (Detta har jag fått veta av vår vän Tobben). Men det är väl inget man gör i praktiken, så man står utlämnad till gissningar och chansningar. En klen tröst, skulle man göra fel, så fungerar det ändå som frysskydd. Den som är noga med sin bil kan ju notera vad man häller i. Vissa fabrikanter förordar propylenglykol, bl.a. Scania.
Jag skrev till Kemikalieinspektionen för något år sedan och frågade varför det inte finns en fungerande färgkod för olika glykoler. Dom beklagade att dom inte hade något svar, men insåg problemet. Och det snurriga med olika färger kan man lätt konstatera om man tittar på några olika tillverkares produktsidor. Jag skrev också till några av tillverkarna, men fick bara svar av en, OK-Q8. Det var dom som berättade om det problematiska med att blanda dom olika sorterna. Men dom hade inte heller någon förklaring på varför det inte finns någon gällande färgkod. Dom hänvisade bara till vad som stog på förpackningen. :?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-10-27 01:02 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Vad bra då vet jag också var en kallstartsmotstånd kan koplas in, även om den fortfarande startar problemfri vid 8 grader.

Har sköljd motorn med rent vatten ikväll och fyllt med vatten och kylarrens och efteråt det får nu verka över dan. Kylarpaketetets anslutningar sitter tyvärr så taskiga till att jag fortfarande inte vet vilken som är vad.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-10-27 10:21 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Såg nu ett ställe fär jag lättare kommer åt värmepaketets ledningar. Både kändes varma vid varm motor vilket indikerar att det förmodligen finns cirkulation men att värmepaketet inte avger värme till luften.

Ska kolla om de värms upp snabbt efter en kallstart. Då börjar det luta åt att en klaffmotor inte gör det den ska.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-10-27 11:05 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Att blanda etylenglykol och propylenglykol ger inga otrevliga klumpar och sånt, förutsatt att de tillsatser som ska skydda mot korrosion, pannstensbildning mm är av samma slag i båda glykoltyperna. Enda problemet med en sådan blandning blir ju att det är omöjligt att bestämma fryspunkten med en glykolprovare.

De flesta äldre/billigare typer av glykol, som brukar vara blå- eller grönfärgade oavsett om det är etylen- eller propylenglykol, är relativt kompatibla när det gäller tillsatserna.

Men detta gäller inte alls för moderna s k longlife-kylvätskor. På VAG-bilar används en sådan från 1997 års modeller och framåt. Den är rosafärgad och kallas G12, vilket brukar stå på en stor skylt på expansionskärlet.
Ford's longlifekylarvätska är orange.
De där kylarvätskorna brukar alltid vara baserade på etylenglykol, och man bör ALDRIG blanda dem med äldre typer av glykol eller ens med en longlifekylarvätska av annan typ.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-10-27 15:04 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Ja om det nu har blandats in något annat (färgen var rosaröd/brun och det fanns mkt beläggningar i exp kärlet) då är det väl fågan med vilket medel man bäst läser upp evt klumpar igen.

Nu är det något kylarrens medel i, men det kanske går lika bra/bättre med en diskmaskinstablet.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-10-27 15:11 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Jag tror mer på t ex handdiskmedel eller tvättmedel i så fall. Maskindiskmedel är lite väl starkt alkaliskt för aluminium.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-10-27 22:08 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Rensmedlet eller kanske framförallt rensning med vattenslang/ledningstryck baklänges och rätt riktning och sedan baklänges igen ger resultat. La även in en tablett Finish diskmedel (det ska var skonsamt mot aluminium och matsilver enl paketet) och värmen börjar fungera igen!

Noterade också att värmepaketet har rätt mkt motstånd det kommer en bra stråle ur den nu men på ingången bildas mkt tryck ändå.

Tycker att det borde kunna bli ännu lite bättre så den får stå och "dra" ett dygn nu med finish i systemet så tar jag en till spolning imorgon och sen for det vara bra och häller jag in ny glykol igen. Det får väl bli G12 (longlife typen) igen även om man skulle kunna byta nu systemet är helt rensköld och jag föredrar propylenglykol eftersom det inte är så giftigt.

Tack för tipsen Torbjörn!

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 14 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011