Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 18-09-20 08:50

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: fre 09-10-30 23:57 
Offline

Blev medlem: sön 08-07-13 12:18
Inlägg: 82
Ort: Uppsala
Hej, sitter och funderar lite på huruvida det är tekniskt möjligt att bygga om en vanlig bensinmotor för att köra på diesel. Det som framförallt skulle vara intressant att experimentera med är småmotorer till mopeder, utombordsmotorer till mindre båtar och kanske även till gräsklippare.

Det som skulle behövas göras är:
1.Bygga om tändsystemet då tändstift inte används på diesel.
2.Lösa bränsletillförseln på lämpligt vis. Elektronisk direktinsprutning kanske är svårt att lösa med tanke på högt systemtryck och andra spridare.
3.Höja kompressionsförhållandet avsevärt

Men vad mer och framförallt hur skulle man kunna gå tillväga för att lösa dessa problem? Har för mig att det har funnits en påhängsmotor som gick på diesel. Den monterades under tramporna på cykeln.

Det vore kul att se små encylindriga dieselmotorer och framförallt i lite udda sammanhang.

Någon som har koll på hur man bör gå tillväga?

_________________
740GL 3mm planad, flexitune, H-kam
Puch Maxi etanolkonverterad


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Små dieselar
InläggPostat: lör 09-10-31 08:12 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1886
Ort: 08- och Småland
I Indien har man, åtminstone tidigare tillverkat en motorcykel med dieselmotor. Alla EU-mopedbilar har dieselmotor (ca 400 cc). Många arbetsredskap, pumpar och mobila kraftaggregat etc. kan ha dieselmotor. Även BMW hade någon båtmotor på 90-talet med diesel. (För att inte tala om alla gamla tändkulemotorer). Så det finns eller har funnits, men det är nog inte den elegantaste lösningen. Tungt och svårhanterbart.
För många, många år sedan när vi gick sista året i Folkskolan, gjorde vi ett studiebesök på brandstationen i våran kommun. Där förevisades bl.a. en motordriven brandspruta. Men det var en bensinmotor. Vi som då hade börjat närma oss mopedåldern och hade lärt oss lite om motorer, frågade då varför det inte var en diesel, "dom är ju effektivare" sa vi. Men vi fick svaret att en bensinmotor var mycket säkrare att starta om det var t.ex. mitt i vintern och kallt.
Men detta var som sagt många år sedan.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 09-10-31 08:43 
Offline

Blev medlem: sön 08-07-13 12:18
Inlägg: 82
Ort: Uppsala
Det vore kul o se 50hp utombordare med comonrail direktinsprutning och helst överladdning. Borde ge kraftigt med vridmoment.

Om man skulle försöka göra om en 4-takt kinamopedmotor, hur skulle man då kunna lösa insprutningen? Finns det några enkla billiga DIY diesel system? Skulle det ens vara möjligt att få upp kompressionsförhållandet till 17:1?

_________________
740GL 3mm planad, flexitune, H-kam
Puch Maxi etanolkonverterad


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 09-10-31 08:55 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4587
Ort: Sundsvall
Det högre kompressionsförhållandet i en dieselmotor gör ju också att hela motorn måste vara betydligt kraftigare byggd än en bensinmotor för samma effekt. Tjockare gods i kolv och topplock, kraftigare topplocksskruvar, kolvtapp och vevstake måste också dimensioneras grövre.
För att vara säker på att få bra kompressionstryck redan vid startmotorvarvtal så behövs fler kolvringar än vad en liten billig bensinmotor brukar ha.
Det behövs naturligtvis också tyngre svänghjul och kraftigare startanordning (startmotor, kickstart eller vad det nu är frågan om) än på motsvarande bensinare.
Om man överhuvudtaget ens kan få det önskade kompressionsförhållandet utan att tillverka en helt ny kolv och/eller helt nytt topplock beror på hur förbränningsrummet är utformat, så det kan man inte svara på innan man har tittat närmare på den motor som ska byggas om.

Enklast är nog att slänga ut originalmotorn och ersätta den med en liten encylindrig diesel från något kinatillverkat elverk. Men man måste nog köra bra mycket årligen med en moppe för att få lönsamhet i ombyggnaden...

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011