Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 24-04-26 05:25

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Trimma Volvo enklast?
InläggPostat: sön 09-11-01 15:52 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:34
Inlägg: 526
Ort: Västerås
Jag och en kompis håller på att kolla efter ett lämpligt, billigt, objekt att leka lite med.
Är då främst ute efter drifting :wink:
Har kollat på lite olika alternativ, men kommer alltid tillbaka till Volvo, det finns helt enkelt mest att välja på och det kostar inte mycket.

Men så ska man ju ha ut lite mer effekt också, hur får man det enklast?
Etanol har jag tänkt köra på. Förmodligen blir det förgasare, åtminstone till att börja med.
En som jag pratade med påstod att man fick ut ca 10% högre effekt genom att bygga om till insprutning. Han tyckte också B18 var bästa motorn.
Men det finns en 343 ute på blocket med B14 också, det är en lättare bil som har 70 hästar orginal. Hur bra/dålig är denna motorn, håller den att trimma eller t.o.m. montera turbo på?
Något annat tips eller tänkvärt?

_________________
Chrysler Town & Country 3,6 flexifuel -13 15000 mil
Volvo S40 2,0F -10 5000 mil
Acura Legend -92 16000 mil


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: B14-motor
InläggPostat: sön 09-11-01 16:28 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
B14-motorn borde du nästan känna till bättre än "oss med rödblockargubbräser", för det är en Renaultmotor. Och dom är ju lite "släkt" med dina Citroen. På långt håll i alla fall. :)
Men det fanns ju annars både 340 och 360, vill jag minnas? med B19-motor. Och då är det äkta Rödblockare igen. Utvändigt är ju blocket detsamma som vilken B21-23-230 som helst. Sedan skiljer säkert en massa kringutrustning, men det är en annan historia.
Men om man läser på andra forum, själv har jag ingen som helst erfarenhet, så byter dom kamaxlar och "portar" (polerar) insugen. Om det är förgasare så byter dom till Weber och annat. Sätter dubbla förgasare om det var en enkel o.s.v.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 09-11-01 16:45 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:34
Inlägg: 526
Ort: Västerås
En grej till där ekonomin är inblandad är ju att vi helst vill hålla oss till skattefria bilar, då fanns 340 endast med B14.
Vad jag kan om denna är nog inte mer än nån annan okunnig, den är ju minst 20 år äldre än de franska bilar jag skruvat med.

_________________
Chrysler Town & Country 3,6 flexifuel -13 15000 mil
Volvo S40 2,0F -10 5000 mil
Acura Legend -92 16000 mil


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 09-11-01 22:56 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Den gamla Renaultmotor som Volvo kallar B14 användes också, lustigt nog, i de brasilienbyggda Ford Escort LX från mitten av 80-talet. Motorn har i varje fall inget generellt dåligt rykte, och den höll betydligt bättre än CVH-motorerna som satt i tysktillverkade Ford Escort på den tiden. Den enda kända svagheten är att den, liksom andra motorer med våta cylinderfoder, är känslig för överhettning. Det är stor risk att man måste byta topplockspackning redan efter en rätt obetydlig kokning. Eftersom det är en stötstångsmotor så ska man väl inte vänta sig att ventilmekanismen hänger med vid så höga varvtal som en lika stor motor med överliggande kamaxel kan klara av.

Tack vare att Ford använde motorn så pass långt fram i tiden så borde det vara ganska lätt gjort att uppgradera en gammal Volvo 343 med modernare förgasare och brytarlöst tändsystem.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-11-02 00:09 
Offline

Blev medlem: sön 08-07-20 23:22
Inlägg: 521
Ort: Tumba
343 och 345 fram t.o.m. 1981 tror jag att man måste kolla vilken motor som sitter i. När Volvo gjorde om det 1982 till att bara ha jämna siffror (340, 360, 240 m.m.) så var det B14 i 340 och B19 i 360.

_________________
/Erik

Volvo V70 -98 140 hk blandtankas ca 50/50
Volvo V70 -98 170 hk blandtankas ca 50/50
VW Polo -95 blandtankas
VW Polo -98 blandtankas
VW Polo -04 blandtankas
Yamaha XJ 900 -85


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Volvo 300-klubbens forum
InläggPostat: mån 09-11-02 21:15 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Här har dom ett forum för Volvo 300. Där finns t.o.m. trimmning och E85 som egna avdelningar. Det var väl det du ville ha?
Men det skall erkännas, trimmning handlade mest om B19 och B200. Det kanske har sin förklaring i att det finns mest delar till lägsta pris där? Det betyder ju dock inte att B14 är "ute". Det fanns flera inlägg. Jag såg t.ex. ett om någon som skulle sätta i ett insprut från någon Renault R5-modell.
http://www.300power.com/forum/index.php?board=40.0


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-11-02 22:01 
Offline
Forummoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 06-12-20 22:53
Inlägg: 701
Ort: Norrköping
Var det inte en kille som för några år sedan trimmade en volvo 360 rätt mycket. Jag provade att söka på youtube men hittade bara detta.
Volvo 350 med etanolturbo
och här www.300power.com

Om jag inte minns fel så var den vita 360 som gör en burnout i filmen med i den filmen

_________________
http://www.daylight-ljusterapi.se


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011