Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 24-03-29 05:43

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: mån 09-11-16 13:56 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
Någon som har någon idé vad det kan vara som slamrar någonstans från framvagnen i min Scenic RX4:a? Det börjar låta redan i låg fart, kräver ojämnt underlag, fast låter redan om det bara är lite ojämnt. Det fortsätter sen hela tiden i alla farter. Låter tillika som att något glappar. Finns ju en del prylar som kan få sådana effekter, men tänkte om nån har erfarenhet av liknande och kan tipsa om vad att kolla.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Fjäderbenslagring
InläggPostat: mån 09-11-16 14:10 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Jag har ingen erfarenhet av Renault, men övre lagringen i fjäderbenen brukar vara en felkälla som uppträder som du beskriver.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Fjäderbenslagring
InläggPostat: mån 09-11-16 14:20 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
nyfiken skrev:
Jag har ingen erfarenhet av Renault, men övre lagringen i fjäderbenen brukar vara en felkälla som uppträder som du beskriver.

Hmm.. Något som blir glapp då alltså? Blir det nött och måste bytas, eller är det nått som går att dra åt typ?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-11-16 14:37 
Offline
Forummoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 07-01-03 13:14
Inlägg: 676
Ort: Halden/Asker/Trondhe
Så det er ikke bare stabstagene? Aner ikke hva det heter på svensk, men Christer Glenning kalte dem passende nok "tjutstag".

_________________
-Magnus-
"Six months in the lab will save you an afternoon in the library"


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Fjäderbenslagring
InläggPostat: mån 09-11-16 14:39 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Nej, det kräver utbyte av lagret. Man måste ha en fjäderkomprimator (tror jag det heter?). Man måste alltså klämma ihop fjädern med en sorts tving. Sedan lossar man hela fjäderbenet uppifrån och byter lagret. Själva bytet är nog inte värre än att byta framhjulslager, men det gäller ju att man kommer åt och att man har denna fjäderkomprimatorn. (Kanske det krävs 2 st??? så att man klämmer ihop fjädern lika).
Naturligtvis finns det flera felkällor som Magnul påpekar, kanske bara en gummibussning som behöver bytas? Men kolla upp detta först. Ställ bilen på ett plant underlag. Be någon vän skaka, gunga kraftigt på bilen samtidigt som du försöker titta både underifrån och uppifrån. En smörjbrygga där bilen står på sina hjul är därför idealisk. Om du ändå står på en smörjbrygga så kan du bända lite i leder och fästen med en kofot eller liknande. Det skall inte vara något glapp i sådana leder som inte har någon gummibussning eller dämpare.


Senast redigerad av nyfiken mån 09-11-16 14:52, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Fjäderbenslagring
InläggPostat: mån 09-11-16 14:47 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
nyfiken skrev:
Nej, det kräver utbyte av lagret. Man måste ha en fjäderkomprimator (tror jag det heter?). Man måste alltså klämma ihop fjädern med en sorts tving. Sedan lossar man hela fjäderbenet uppifrån och byter lagret. Själva bytet är nog inte värre än att byta framhjulslager, men det gäller ju att man kommer åt och att man har denna fjäderkomprimatorn. (Kanske det krävs 2 st??? så att man klämmer ihop fjädern lika).

Aha! Hmm.. Är det möjligt att känna ett sånt glapp om man hissar upp hjulet och rör upp/ned?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-11-16 19:32 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Åtminstone på Renault Laguna från slutet av 90-talet är det vanligt att stagen mellan länkarm och krängningshämmare (eller snarare gummibussningarna i ändarna av dem) glappar och leder till oljud.

Förutom att försöka se och känna rörelser i lager och leder när bilen står på alla fyra hjulen och man gungar på den (glöm då inte att ha huven öppen och titta på övre änden av fjäderbenen inifrån motorrummet) så är det också lämpligt att palla upp framvagnen så att båda framhjulen hänger fritt och ruska på olika delar. Om man bara lyfter ett framhjul så blir ju allt som har med krängningshämmaren att göra förspänt så då upptäcker man inget glapp där.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-11-16 19:38 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
Fina tips! Ska försöka få kollat enligt dem! :D


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011