Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 12:39

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 15 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: spänningsregulator?
InläggPostat: tis 09-11-24 14:31 
Offline

Blev medlem: fre 06-12-15 16:27
Inlägg: 662
Ort: Skärplinge
Har stött på litet problem vid installationen av bränslevärmaren i nyförvärvet galaxyn,, problemet med den är att det sitter ACC i denna och tydligen inte har avsedd ingång från värmare som tar ner effekten till till fläktläge 1 (runt 4,5 Volt).

Har bland annat fått lite förslag på reostat från sladdlös borrmaskin, vilket med testats och fungerade en gång även om plast huset blev tämligen snabbt småvarm, men inte "farligt" varm men vid nästa provkörning av fläkten sedan ger den bara full effekt=defekt reostat.

Så några ideér på lämplig spänningsregulator som ger runt 4,5 Volt från 12 volt, mottages tacksamt för att få till det sista till en fungerande värmare, testade med en gång med att mata plusspänning till en av ingångarna till ACC:n, men detta resulterar bara i felkod i det systemet.
Detta fungerade dock kanonbra i mondeon (med enkel AC) med en backdiod så inte tändningen gick i gång vid värmartillslag.

_________________
http://www.etanolexperten.se
AutoFFV konverterade Suzuki SX4 4x4 -08, Mazda MX5 Miata -91. Kawasaki KLR 650 Tengai -91, Ford C-Max FFV -06, Seat Alhambra VR6 -04 4x4.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-11-24 16:36 
Offline

Blev medlem: tis 08-01-08 21:34
Inlägg: 84
Ort: Sandnes, Norge
Keramisk motstand fra en 80talls VAG?
De er grønne og sitter laglig til rett under panseret(huven) ved kupeviften(fläkten).

_________________
2013 Kia Rio 1.25 CVVT - E85
2013 Honda NC700X DCT - E10
2011 Ford S-Max 2.0 TDCI - B7
2010 Briggs & Stratton 2.6HP - E85
2007 Briggs & Stratton 5.5HP - E85
2001 Hyundai H1 SV 2,5TD - B30
1982 Nissan 280ZX Turbo - E55
1973 Porsche 914


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-11-24 17:17 
Offline

Blev medlem: fre 06-12-15 16:27
Inlägg: 662
Ort: Skärplinge
Okey, kan vara en bit på väg,, ser det ut som detta: http://bilder.lagabasen.se/delar/1017/1017568401vy1.jpg ? Bara det inte är sådant effektmotstånd som måste monteras i luftströmmen för att få kylning och någon som vet vilket/a volttal denna reglerar ned till? Hittade även denna från VW Transport -89: http://bilder.lagabasen.se/delar/1117/111716117vy1.jpg om det kan vara något och verkar iaf sitta "utanför" fläktsystemet.

Annars klart värt att spana in mera,, och väl värt ett besök till den lokale skroten,,, fler ideér mottages varmt. :)

_________________
http://www.etanolexperten.se
AutoFFV konverterade Suzuki SX4 4x4 -08, Mazda MX5 Miata -91. Kawasaki KLR 650 Tengai -91, Ford C-Max FFV -06, Seat Alhambra VR6 -04 4x4.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-11-24 18:55 
Offline

Blev medlem: tis 08-01-08 21:34
Inlägg: 84
Ort: Sandnes, Norge
Det var den siste typen jeg tenkte på... :)
Men, det er mulig denne må stå i luftstrømmen :?
Du har jo også motstand til coil som på f.eks. Volvo 240 :roll:

_________________
2013 Kia Rio 1.25 CVVT - E85
2013 Honda NC700X DCT - E10
2011 Ford S-Max 2.0 TDCI - B7
2010 Briggs & Stratton 2.6HP - E85
2007 Briggs & Stratton 5.5HP - E85
2001 Hyundai H1 SV 2,5TD - B30
1982 Nissan 280ZX Turbo - E55
1973 Porsche 914


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Reglerbar regulator
InläggPostat: tis 09-11-24 19:07 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
ELFA har en reglerbar spänningsregulator:
73-302-93 LM338K 5 A pos justerbar sp-reg TO3
Utspänning 1,2 - 32 Volt. Spänningsfall 3 Volt, Utström 5 Ampere. Kapsel TO3 (plats för kylflänsar)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-11-24 19:34 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Den enklaste - och klassiska - lösningen på det här problemet är att använda en H4-lampa som förkopplingsmotstånd. Man kan prova med ena eller andra glödtråden, båda i serie eller båda parallellt, tills man får lagom fart på fläktmotorn. Sätt lampan någonstans där värmen från den inte ställer till problem.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-11-25 09:23 
Offline

Blev medlem: fre 06-12-15 16:27
Inlägg: 662
Ort: Skärplinge
Ja då verkar det ju finnas lösning på detta,,, jo var inne och bläddrade lite i Elfas gigantiska katalog och hittade en 73-077-70 CS 5205 med fast utspänning på 5 önskade volt, men det kanske då är bättre med den ställbara?

Smart tänkt med lampan,,, men effekt förlusten blir väl större med lampa en tex dessa motostånd, eller? Spelar iof mindre roll då värmaren kommer vara igång en snitt tid på runda 20-30 minuter.
Med lampans värmeutveckling kan man väl alltid anta Etalappens idé med hans spridarrörs uppvärmning,, men visst den skall sättas på ett brandsäkert ställe och har ju några smidiga H4 strålkastare liggandes som man till och med skulle kunna installera inne i bilen som samtidigt värmen från den återvinns,,, snacka om ljus tillvaro i den bilen då värmaren går. :-)

Jätte tack på förslag så långt, skall även testa av transportens fläktmotstånd, om bara den klarar värmen bör det med fungera på rätt läge.

_________________
http://www.etanolexperten.se
AutoFFV konverterade Suzuki SX4 4x4 -08, Mazda MX5 Miata -91. Kawasaki KLR 650 Tengai -91, Ford C-Max FFV -06, Seat Alhambra VR6 -04 4x4.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-11-25 09:34 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Effektförlusten blir ju densamma vare sig man kopplar en linjär spänningsregulator, ett motstånd eller en lampa i serie med fläktmotorn. Enda möjligheten att få ner effektförlusten vore att göra en switchad spänningsregulator, men det är definitivt överkurs i det här sammanhanget.
En fördel med H4-lampan är att den har lägre resistans i kallt tillstånd än när glödtråden har blivit varm, så med en sådan i serie får fläktmotorn möjlighet att dra rejäl startström och har då kanske lättare att komma igång om något är mekaniskt hopkärvat eller fastfruset.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-11-25 14:41 
Offline

Blev medlem: fre 06-12-15 16:27
Inlägg: 662
Ort: Skärplinge
Just varit ute och testat av densamma med H4 lampa och visst får man den önskade funktionen och på halvljus ger det så 3,8 Volt medan helljustråden ger närmast perfekta 4,2 volt som nära på exakt stämmer med fläktläge 1. :D

Men detta arrangemang blir kanske i det yxigaste laget men får duga tillsvidare, ska kika av nämda transportens fläktmotstånd och även den där ställbara regulatorn från Elfa, den fasta som jag nämnde från dom har sedan flera år utgått (kanske dax att uppdatera elfakatalogen).

Tror mig hittat lösningen som får duga i fortsättningen då orosmomentet med H4 lampans värme uteckling och klumpig strålkastare i sammanhanget, så hittade jag i garaget ett litet smidigt välisolerat dimljus (Mondeo) som gav 4 Volt jämt och ser ut att lysa med runt 30 Watt.

Bock och tack för ideérna så långt,,, :)

_________________
http://www.etanolexperten.se
AutoFFV konverterade Suzuki SX4 4x4 -08, Mazda MX5 Miata -91. Kawasaki KLR 650 Tengai -91, Ford C-Max FFV -06, Seat Alhambra VR6 -04 4x4.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-11-27 13:49 
Offline

Blev medlem: tis 07-02-06 21:26
Inlägg: 439
Ort: Norrland
en lampa har begränsad livslängd...
mät strömmen så kan du räkna ut resitansen du behöver för att köpa ett effektmotstånd.
U/I = R


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-11-27 14:47 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
svante skrev:
en lampa har begränsad livslängd...
mät strömmen så kan du räkna ut resitansen du behöver för att köpa ett effektmotstånd.
U/I = R


Vid märkspänning (13,2 V) håller en H4-lampa ca 1000 timmar. Vid lägre spänning kan man räkna med att livslängden fördubblas för varje 5 % som spänningen sänks.
I det här fallet får Peter ca 8 V över lampan, så spänningen är alltså ungefär 40 % lägre än dess märkspänning. Alltså får vi teoretiskt sett 2^8 = 256 gånger lampans normala livslängd. Jag tror knappast han kommer att ha den där värmaren igång 256000 timmar, så man behöver inte bekymra sig över att behöva byta lampor i det här fallet.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-11-27 15:48 
Offline

Blev medlem: fre 06-12-15 16:27
Inlägg: 662
Ort: Skärplinge
Jo är med inne på att använda effektmotstånd men utan att vara någon elektriker, så blir det inte problem med värmeutvecklingen med sådana, som tex denna här ovan från Elfa?

Nej angående tiden som värmaren är i bruk kan räknas i 20 till max 30 minuter kanske som bäst ett par gånger i veckan,, så effektiva dessa är även så i 20 minus, så för den delen är det ingen fara och en lampa kostar ju inte många kronor.

Haken med denna 55 wattare med sina 4 volt är bara lite i det minsta laget som kanske uppskattas till halva första fläktläget,, och skulle upp till iaf 5 Volt för att motsvara fläktläge ett, men skall prova så här ett tag.

Iaf så kollade jag upp i dag den andra av ovanstående länkade fläktmotstånden, den till VW Caravelle/Transport av 80-tal och denna sitter iaf inbyggd i fläkt huset, då dessa blir duktigt varma, därav funderingen hur nämda effektmotstånd fixar detta?
Bara som en sista fundering. :)

_________________
http://www.etanolexperten.se
AutoFFV konverterade Suzuki SX4 4x4 -08, Mazda MX5 Miata -91. Kawasaki KLR 650 Tengai -91, Ford C-Max FFV -06, Seat Alhambra VR6 -04 4x4.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-11-27 16:29 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Som sagt, det blir ju precis lika mycket värme som utvecklas vare sig man har ett motstånd eller en glödlampa.
Effektmotstånd i keramiskt hölje brukar bli rejält varma när man belastar dem till märkeffekt, så de måste monteras på ett ställe med fri luftväxling och inget värmekänsligt i närheten. Det finns också en del (dyrare) typer med metallhölje som man kan skruva fast mot en stor kylfläns för att fördela ut värmen på en större yta och få ner temperaturen.
Men, just som värmefläktsmotstånd finns det folk som har haft en H4-lampa hängande under instrumentbrädan i flera år utan problem.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-11-27 18:00 
Offline

Blev medlem: fre 06-12-15 16:27
Inlägg: 662
Ort: Skärplinge
Jo och med detta 55 Watts dimljus fungerar det som sådant kanon i sitt metallställning mitt på passagerar golvet med mycket god luftcirkulation runt om och med sitt rejäla plasthölje är det bara själva glaset som blir varmt.

Att den placerades inne är ju med bara att utnyttja denna spillvärme som med kommer till nytta,, så detta får duga, grejen var bara att det fattas typ 1 volt som vore det ultimata spänningen, men som nu fiser det iaf in lite värme och motorn blir ju å andra sidan rejält uppvärmd på 15-20 minuter och vid ett par minus,,,

Testade även för nöjets skull,, med en assymetrisk lampa på 12 Volt på 45/40 Watt, men mätte inte ens upp vad den gav utan det var nästan samma fart på fläkten som på högsta läget oavsett "halv/helljus eller båda sammtidigt.

_________________
http://www.etanolexperten.se
AutoFFV konverterade Suzuki SX4 4x4 -08, Mazda MX5 Miata -91. Kawasaki KLR 650 Tengai -91, Ford C-Max FFV -06, Seat Alhambra VR6 -04 4x4.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 09-11-28 21:55 
Offline

Blev medlem: tis 07-02-06 21:26
Inlägg: 439
Ort: Norrland
torbjorn skrev:
svante skrev:
en lampa har begränsad livslängd...
mät strömmen så kan du räkna ut resitansen du behöver för att köpa ett effektmotstånd.
U/I = R


Vid märkspänning (13,2 V) håller en H4-lampa ca 1000 timmar. Vid lägre spänning kan man räkna med att livslängden fördubblas för varje 5 % som spänningen sänks.
I det här fallet får Peter ca 8 V över lampan, så spänningen är alltså ungefär 40 % lägre än dess märkspänning. Alltså får vi teoretiskt sett 2^8 = 256 gånger lampans normala livslängd. Jag tror knappast han kommer att ha den där värmaren igång 256000 timmar, så man behöver inte bekymra sig över att behöva byta lampor i det här fallet.


javisst...
man borde byta ut alla motstånd mot små lampor...
tänk var vackert det skulle lysa om alla kretskort....
de är ju inte heller ömtåliga.... :lol:


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 15 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011