Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 13:40

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Långsam katalysator?
InläggPostat: tis 09-11-24 16:32 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Jag var på bilprovningen i dag med min Volvo 245 -92, 345248 km. Avgasvärden CO 0,4 CO 2000 0,3 HC 065 Lambda 1,04. För övrigt blankt protokoll och godkänt.
Men vid avgasprovet sa testkillen att katalysatorn var långsam. Den började någonstans över 0,5, men han fick hålla på rätt länge, 15 - 20 sekunder och sedan varvade han upp. Då sjönk det så småningom sakta neråt och kom mot 0,3. Men det tog också 15 - 20 sekunder. Han ansåg att där började katalysatorn bli varm. (Det syntes ju också på mätaren).

Nu undrar jag om detta är något symptom på ålder eller slitage att katalysatorn är långsam?
Jag startade i ett varmgarage, ca 20°, sedan körväg ~ 5 km eller 10 minuter. Därpå väntetid i kön på Bilprovningen, ca 10 minuter. Yttertemperatur ca 7° C.
Jag kör blandtankat, ca 30% etanol.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-11-24 20:06 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 07-02-24 11:08
Inlägg: 596
Ort: Lyckeby Blekinge
efterom du har blandat i etanol kan förbränningtempraturen bli lägre

vilket innebär så att säga att kissemissen behöver mer körning/belastning för att tända

_________________
SPRIT OCH BILKÖRNING HÖR IHOP OM MAN TANKAR RÄTT
bensinmotor utan direktinsprutning är stenålder
har utrustning för att läsa av felkoder på bilar som är OBD2 kompatibla samt VAG-bilar med 2x2 kontakt

ta vara på jordens resurser köp en begagnad bil


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-11-24 21:32 
Offline

Blev medlem: tor 08-09-25 23:06
Inlägg: 980
I vägverkets rapport noterade man en intressant tendens hos flexifuelbilarna. Deras katalysator tände tidigare, men det var dock för lite mätningar för att man skulle kunna säga någonting allmänt. Vidare har brasilianska källor visat på att katalysatorn fungerat bättre på flexifuel-bilar eftersom den hållts ren. Har du kollat lambdasondens funktion? Fel på alla avgasvärden kan också orsakas av inkorrekt bränsle-luft-blandning.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Långsam katalysator?
InläggPostat: tis 09-11-24 22:16 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Jag har inte kollat någon utrustning, men däremot minns jag att man sa någon gång vid en service, kanske 10 år sedan, att insprutningen var "något magert ställd, men det var så lite att det inte hade någon större betydelse". Den har dock alltid legat inom marginalerna.

Ett lite kuriosum: För flera år sedan, innan jag kände till www.etanol.nu (mer än fyra år sedan) var jag på en besiktning. Jag körde från jobbet och till besiktningen, ca 500 meter. Dessutom var det flera minusgrader och mycket fuktig luft den dagen, så bilen var iskall. Där försökte besiktningskillen också att värma upp motorn, han höll nog på ett par minuter. Det hjälpe inte ens, så han fick backa ut bilen och köra flera varv runt stationen. :)
Till slut blev han i alla fall så nöjd att det blev godkända mätresultat.

Om man tänker sig att byta termostat, så påverkar väl inte det värmen till katalysatorn på något sätt? Värmen kommer ju med avgaserna?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-11-24 23:18 
Offline

Blev medlem: tor 08-09-25 23:06
Inlägg: 980
Det skulle väl vara om den öppnade för tidigt och vatten pumpades runt i kylaren i förtid när det egentligen är onödigt. Då kyls ju motorn ned för mycket i onödan.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-11-25 09:31 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Om CO och HC-värdena är i högsta laget fastän lambdavärdet är rätt, så kan det också bero på att lambdasonden börjar vara gammal och reagerar långsammare än den borde när bränsleblandningen ändras. Det leder ju till att det blir större svängningar än normalt kring det rätta lambdavärdet, fastän medelvärdet på lambda som mäts av avgasanalysatorn kan bli ganska rätt ändå.

Man kan kolla detta genom att koppla in oscilloskop till lambdasondssignalen. Om allt är i ordning ska den växla ganska tvärt mellan 0-0,1 V och 0,8-1,0 V, men om den svävar omkring obestämt någonstans emellan eller om omslagen går så långsamt att det snarare blir en sinussignal än fyrkantvåg, så är det dags att byta lambdasond. En gammal dålig lambdasond fungerar bättre vid hög avgastemperatur, alltså hård belastning av motorn, än vad den gör vid tomgång.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011