Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 14:06

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: tor 09-12-17 11:44 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-01-07 13:32
Inlägg: 959
Ort: Göteborg
Min fru har hittat en Reanult Megane årsmodell 2002 1.6L-16V
Förra ägaren (innan bilfirman) sa att den varit med om ett kamremshaveri Mars 2009. Då byttes 6st ventiler, vattenpump och kamrem.
Det känns lite lurigt att köpa en sådan bil, trots att den förra ägaren menade att den hade gått bra efter reparationen. Det kan ju finnas ventiler eller kolvar som fortfarande är skadade, eller?
Dessutom hade man på verkstaden vid detta reparations tillfälle meddelat att ena drivknuten glappade, vilket också känns tråkigt.
Detta var dock inget som ägaren hade noterat eller hört något av under körning. Dem vill ha 39000kr för bilen.
Någon som har erfarenhet av Renault Megane? Vad är ett rimligt pris för bilen om drivknuten glappar?


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-12-17 12:11 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Man bör nog göra ett kompressionsprov innan man slår till. Om en verkstad har bytt ventiler är risken stor att de inte har brytt sig om att slipa in de nya ventilerna mot ventilsätena. Däremot kan man nog vara rätt säker på att de har bytt alla ventiler som var skadade. I en 16V-motor, där ventilerna står ganska snett, brukar det inte bli några skador på kolvarna vid ett kamremshaveri eftersom ventilskaften böjer sig långt innan krafterna blir för stora för kolvtopparna.
Ett annat orosmoment kan ju vara om någon ventilstyrning skadades i samband med att ventilerna böjdes, det kanske skulle kunna medföra hög oljeförbrukning i värsta fall. Fråga gärna ut förra ägaren om motorn har dragit olja efter kamremshaveriet, och kolla själv om det finns någon tendens till oljemoln vid kallstart.

På många framhjulsdrivna franska bilar är det normalt med ett visst spel i yttre drivknutarna, vilket mekaniker som är vana vid tyska och japanska bilar tycker är oroväckande (en siffra som jag har hört en gång i tiden, det gällde förmodligen någon Citroën, är att normalt spel i en NY yttre drivknut motsvarar 5-20 mm rörelse vid fälgkanten). Så om det inte hörs några missljud och alla drivknutsdammskydd är hela så behöver man nog inte oroa sig så mycket. För säkerhets skull kan man ju hissa upp bilen och känna på om alla drivknutar verkar ungefär lika.

Hur långt har bilen gått?

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-12-18 06:23 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-01-07 13:32
Inlägg: 959
Ort: Göteborg
Den har gått 10300mil, reparationen av kamremshaveriet hade gjorts av en Volvo/Renault verkstad så man får väl hoppas att allt är korrekt utfört..
Läser man runt på lite andra forum så inser man att många har problem med just drivknutar på Megane...
Det känns nog bäst att försöka hitta något annat.
Vi ska titta på en Daewoo Matiz i eftermiddag. En -04 som gått endast 4000mil. Ska tydligen vara väldigt snål med sin 1.0 liters motor.
För övrigt har jag noll erfarenhet av koreanska bilar...


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-12-18 11:20 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Det finns ju en del knep för att öka livslängden på drivknutar (framför allt då yttre drivknutar på framhjulsdrivna bilar).

Först och främst är det ju viktigt att dammskydden är hela. Om man ska byta dammskydd så är det bara originaldelar som gäller, piratdammskydd brukar inte tåla svenska vinterförhållanden utan spricker sönder totalt efter första vintern.

Det lönar sig att eftersmörja drivknutarna då och då, det kan man göra med fettspruta om man tillverkar ett smörjrör:
Kopparrör t ex 1/8" utvändig diameter och 200 mm långt, ena änden hårdlöds till en gängad bussning där man skruvar in en smörjnippel och andra änden plattar man till och filar av grader och vassa kanter från.
Sedan lossar man klämman som håller drivknutsdammskyddet vid drivaxeln, skjuter in smörjröret under dammskyddet (skjut in det så långt det går så att det nya fettet verkligen hamnar i drivknuten) och pumpar in lagom mycket molyfett med smörjspruta. Sätt dit en ny klämma efteråt.

Om drivknutarna börjar bli slitna, man kan märka det på svaga ryckningar i ratten när man kör sakta rakt fram eller nästan rakt fram, mest tydligt på bilar utan servostyrning, så kan man få ut mer återstående livslängd genom att byta plats på höger och vänster yttre drivknut. Lämpligen tvättar man ur knutarna noga och fyller dem med nytt fett samtidigt.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 09-12-19 18:38 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 07-02-24 11:08
Inlägg: 596
Ort: Lyckeby Blekinge
eller så åker man till feltema och tjackar följande:

61-973 alt. 61-972 monteringsband (evt. 24-393)
19-1328 Verktyg för monteringsband
36-191 Drivknutsfett
God smörjförmåga, även vid högt yttryck och stötbelastning. Rostskyddande. 100 g.

_________________
SPRIT OCH BILKÖRNING HÖR IHOP OM MAN TANKAR RÄTT
bensinmotor utan direktinsprutning är stenålder
har utrustning för att läsa av felkoder på bilar som är OBD2 kompatibla samt VAG-bilar med 2x2 kontakt

ta vara på jordens resurser köp en begagnad bil


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 21 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011