Etanol.nu
http://www.etanol.nu/forum/

Mätpunkt på Lambdasond
http://www.etanol.nu/forum/viewtopic.php?f=7&t=5589
Sida 1 av 1

Författare:  nyfiken [ fre 10-01-22 22:08 ]
Inläggsrubrik:  Mätpunkt på Lambdasond

Jag bläddrade i elschemorna för Volvo 240/260-serien, och upptäckte att från och med årsmodell 1978 finns det ett mätutag för Lambdasonden. (Under förutsättning att bilen har Lambdasond naturligtvis).
Boken, Volvos GDS-bok, slutar med årsmodell 1986, så längre fram vet jag inte. Enligt schemat är det en koppling till sladdkontakten på styrdonet , stift 22, men den säger ju inte var den sitter fysiskt i realiteten.
Jag har en 245 -92 med LH 2.4. Har jag en sådan mätpunkt?

Författare:  torbjorn [ lör 10-01-23 10:47 ]
Inläggsrubrik: 

Ett sådant där mätuttag finns på äldre Bosch-motorstyrsystem med lambdareglering, som inte är adaptiva. För Volvos del (svensksålda bilar) gäller detta LH 2.2 på 240/740, K-lambda på tidiga 260/760 och LU på 360.

LH 2.4 är adaptivt (liksom t ex Mono-jetronic och de flesta varianter av Motronic), så där finns inget behov av att kunna mäta för att ställa in tomgångsblandningen. Där litar man istället till att det tänder motorelektronikvarningslampan och sätter felkoder vid behov.

På LH 2.2 är det där mätuttaget kopplat till en digitalutgång från processorn, men den verkar som regel inte ha någon funktion. Jag har aldrig själv mätt på den signalen men de som har gjort det på min inrådan har inte fått ut något vettigt. Det kan naturligtvis skulja beroende på programversion i styrdonet. Den metod Volvo anger för att ställa in tomgångsblandningen på LH 2.2 är att koppla ur lambdasonden, därefter starta motorn och så ställa in potentiometern på LMM till rätt CO-halt mätt före katalysatorn (alternativt till lambda 1,0). Jag gissar att man använder samma inställningsmetod även på de äldre sällsynta versioner av Motronic som inte är adaptiva.

På LU-jetronic (t ex Volvo 360 och ett flertal Citroën och Peugeot från 1987-88) och analoga varianter av KE-jetronic (vissa VW, Audi, Mercedes, Ford Escort) fungerar däremot det där mätuttaget utmärkt, där får man ut en likspänning som talar om hur mycket lambdaregleringen måste korrigera för tillfället. Den ska normalt ligga på knappt halva batterispänningen, ett värde som står på bilens "avgasskylt", på tomgång. T ex 6,3 eller 6,8 V. Ett tecken på att lambdaregleringen fungerar är att spänningen verkar "leva" och ändras med gaspådrag eller om man justerar shuntluftskruven på LMM. Om spänningen sjunker betyder det att lambdaregleringen måste magra ut blandningen, och vice versa. Gränsvärdena ligger på ungefär 1 och 11 V. Vid körning med belastad motor brukar spänningen ligga något lägre än på tomgång. Om spänningen ligger absolut fast på ett värde omkring 5 V så betyder det att lambdaregleringen är avstängd (t ex pga kall motor, fullgas, motorbromsning eller bortkopplad lambdasond). Jag skulle tro att mätuttaget har samma funktion även på K-lambda, men har aldrig haft möjlighet att titta närmare på en bil med det systemet.

Författare:  askilje [ mån 10-03-15 19:18 ]
Inläggsrubrik: 

fick en felkod på lambdasonden igår på landväg, det var så att den tändes när jag fyllde tanken med bensin. Kan det vara så att den varnar på lambdan när den inte kan kompensera tillräckligt? Skulle den inte varna för adaption då?

Det sitter en billig skruvat.se lambda i bilen och när jag skarvade så hade ingen krympslang så jag tejpade med eltejp, kan det vara så att det är dålig kontakt pga rost på kabelskorna osv?

Författare:  aryan [ mån 10-03-15 20:13 ]
Inläggsrubrik: 

askilje skrev:
Det sitter en billig skruvat.se lambda i bilen och när jag skarvade så hade ingen krympslang så jag tejpade med eltejp, kan det vara så att det är dålig kontakt pga rost på kabelskorna osv?


Ja det kan det säkert, men är det samma bil som inte startar bra?

/Aryan

Författare:  askilje [ mån 10-03-15 20:25 ]
Inläggsrubrik: 

japp, dock så har den varit svårstartad länge.

Författare:  aryan [ mån 10-03-15 20:44 ]
Inläggsrubrik: 

Det kanske finns ett samband då, fel på tändningsystemet t ex?

Författare:  askilje [ mån 10-03-15 21:56 ]
Inläggsrubrik: 

vad skulle kunna vara fel? tändningen har väl inget att göra med lambdasonden?

Författare:  torbjorn [ tis 10-03-16 14:36 ]
Inläggsrubrik: 

askilje skrev:
vad skulle kunna vara fel? tändningen har väl inget att göra med lambdasonden?


I och för sig inte, men motorstyrsystemets diagnosfunktioner beter sig inte alltid precis som man skulle kunna vänta sig heller. Det finns många välkända fall där en trasig lambdasond inte ger någon felkod alls (eller helt ovidkommande felkoder), och omvänt att en del bilar kan ge felkod för lambdasonden fastän grundfelet är något helt annat.

En mycket vanlig orsak till okynnes-felkoder för lambdasonden är jordpotentialskillnader, speciellt på bilar där den inte har någon separat signaljordledning utan är jordad till avgassystemet (det gäller i första hand lambdasonder med en eller tre ledningar).

En lömsk sak är att vissa pirat-lambdasonder med fyra ledningar (t ex de som Biltema sålde kring 1999-2000) dessutom har signaljord kopplad till gängan, fast t ex Bosch-lambdasonder är helt isolerade. Ska man byta ut en lambdasond med fyra ledningar bör man ohmmäta originallambdasonden och se till att den man får tag på är kopplad på samma sätt.

Man ska inte döma ut en misstänkt lambdasond förrän man själv har mätt spänningen, helst med oscilloskop under en tids körning, och sett att den på något sätt inte beter sig som den borde.

Författare:  torbjorn [ lör 23-05-13 22:04 ]
Inläggsrubrik:  Re: Mätpunkt på Lambdasond

Har nu, sent omsider, fått tillfälle att titta närmare på mätuttaget i en bil med LH 2.2 . Närmare bestämt en Volvo 240 '88. Mätuttaget är en tvåpolig flatstiftskontakt som hänger ut ur en kabelstam nära tändspolen, med en rosa och en vit/blå kabel. Den rosa kabeln är den intressanta i det här sammanhanget. Vit/blå kabel är kopplad till fullgaskontakten och ska jordas i samband med tomgångsinställning.

I LH 2.2 -styrdonet är den rosa kabeln kopplad till en opencollectorutgång med pull-up-motstånd till 12 V. För indikering kan man antingen koppla en lysdiod med seriemotstånd på t ex 1 kohm mellan uttaget och + på batteriet, eller mäta med multimeter eller oscilloskop.
Spänningen ligger låg vid mager blandning, eller om bränsleblandningen ligger på den magra sidan men systemet ändå lambdareglerar. Respektive hög vid fet blandning.
Det är bara vid ett mycket litet område på blandningsjusterskruven, som spänningen pendlar mellan låg och hög. Det verkar som om utgången bara lämnar signal på tomgång, åtminstone på den här bilen har jag inte sett någon pendling alls vid gaspådrag.

Med erfarenhet av diagnosfunktioner i andra digitala Bosch-styrdon från 80-talet, så ska man inte bli förvånad om olika programversioner beter sig olika på den här punkten. Den här bilens LH 2.2 -styrdon heter 0 280 000 554, jag har inte öppnat det och kollat programversion.

Beträffande justerskruven för bränsleblandning, som sitter i luftmängdmätaren, så påverkar den en 15-varvig potentiometer som är ansluten mellan jord och en särskild ingång på LH 2.2 -styrdonet. Resistansen kan ställas in mellan 0 och ca 1 kohm och med potentiometern inkopplad till styrdonet motsvarar det spänning ungefär 0 - 2,7 V. Skruven har inget ändlägesstopp så utan att mäta spänning eller resistans, har man ingen aning om var inom inställningsområdet man är. Ett grundinställningsvärde som nämns på en del håll är att ställa in potentiometern på 382 ohm, det skulle motsvara spänningen 1,53 V. Om man vill göra en grov grundinställning men saknar alla mätmöjligheter, kan man skruva först minst 15 varv moturs och därefter 5 varv medurs.
Medurs vridning innebär högre resistans och fetare bränsleblandning. Enligt uppgift ska skruven påverka blandningen mest vid tomgång och gradvis mindre vid ökande motorbelastning - dvs ungefär samma funktion som t ex shuntluftskruven i en L-jetronic-luftmängdmätare eller justerskruven vid mätskivan i K-jetronic.

Sida 1 av 1 Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/