Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 24-03-29 02:53

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 21 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Laddningslampan lyser.
InläggPostat: mån 12-08-06 13:14 
Offline

Blev medlem: tor 07-02-08 00:12
Inlägg: 590
Ort: Dalsland
Enligt biltema så ska den stora skruven kopplas till batteriet, den lilla skruven till laddningslampan, flatstiftet ska kopplas till "extrautrustning" vad nu det kan va, och W (som inte fanns) till varvräknare.

Det här stämde väldigt dåligt med mätresultaten så jag vågade inte koppla in den som den var, utan skruvade isär och kollade, och det visade sig att en av fyra skruvar som håller fast ena sidan av diodplattan saknade isoleringsbricka, så det jordade direkt i godset. En isoleringsbricka från den gamla generatorn fixade detta fel så nu ska det nog funka.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Laddningslampan lyser.
InläggPostat: mån 12-08-06 13:50 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Ibland har generatorns laddningsrelä en extra ”sense" anslutning som ska kopplas till batteriplus så att spänningsförluster i tjocka ledningen som är kopplat på B+ skruven inte ger för låg laddningpänning på batteriet.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Laddningslampan lyser.
InläggPostat: sön 13-04-07 15:14 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Fick nu också generatorfel på hemväg från Påskresan till London (som klarades tor på E85 tack vara 40l extra i dunkar). Jag upptäckte att lampan lös vid Mjölby när det började bli mörkt ute. Trodde att vi skulle klara oss till Sthlm med minimal elförbruknong (kupefläkt av) men hade inte räknat med att sambon skulle sätta på stolvärmen, hon visste i sin tur inget om laddproblemet. Upptäckte det när GPS-en slutade ladda vid Nyköping. Strax söder om Södertällje dog varvräknaren, och inte långt senare även motorn, bränslepumpen?

Tyvärr sitter det en Mitsubishi generator i den som man inte enkelt kommer åt kolen utifrån och laga provisorisk längs vägen, det verkar så att man måste demontera den för att byta kolen?

En snäll kompis fick släpa hem oss de sista milen hem.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Laddningslampan lyser.
InläggPostat: sön 13-04-07 16:03 
Offline

Blev medlem: mån 08-04-21 20:33
Inlägg: 570
Ort: Från
aryan skrev:
Fick nu också generatorfel på hemväg från Påskresan till London (som klarades tor på E85 tack vara 40l extra i dunkar). Jag upptäckte att lampan lös vid Mjölby när det började bli mörkt ute. Trodde att vi skulle klara oss till Sthlm med minimal elförbruknong (kupefläkt av) men hade inte räknat med att sambon skulle sätta på stolvärmen, hon visste i sin tur inget om laddproblemet. Upptäckte det när GPS-en slutade ladda vid Nyköping. Strax söder om Södertällje dog varvräknaren, och inte långt senare även motorn, bränslepumpen?

Tyvärr sitter det en Mitsubishi generator i den som man inte enkelt kommer åt kolen utifrån och laga provisorisk längs vägen, det verkar så att man måste demontera den för att byta kolen?

En snäll kompis fick släpa hem oss de sista milen hem.


Hur går bilvägen till London ?
Glad Påsk i efterskott.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Laddningslampan lyser.
InläggPostat: tor 13-04-11 18:31 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Jo, Mitsubishigeneratorer måste man ta isär fullständigt för att byta kol. Om det nu är det som är felet. En klassisk orsak till laddningsproblem på BX är ju annars att det har blivit dålig kontakt och gått varmt i kabelskon i ena eller andra änden av B+ kabeln till generatorn, har man otur kan glapp och spänningsspikar också knäcka likriktarbryggan eller laddningsregulatorn.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Laddningslampan lyser.
InläggPostat: ons 13-04-24 11:30 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Jo det var kolet det såg man redan på att spänningen på generator + var lika låg som på batteriet.

Det som är en liten fördel med dessa Mitsubishi generatorer är att fläkten är invändig och att släppringerna är i rostfrittstål i stället för koppar och att dessa alltå inte slits ner, men att byta kolen är altså inte alls roligt. Jag klantade mig dessutom när jag tog isär generatorn och lät först statorpaketet satt kvar på främre delen i stället för bakre delen drog jag lite hård i diodbryggan så jag vet inte om de överlevde mishandeln.

Det blev en billig ny Mitsubitsi generator till en Xantia (och bl a XM) som passade, den är 120A isf 90A och har 6 ribs remskiva isf 4 som jag först tänkte byta men 4 ribbars remmen med 2 spår lediga på sidan funkar också bra, tror inte det kommer att slira om jag ser till att ha den spänd. Kolen lär nog förhoppningsvis hålla de närmaste 250000 km igen.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 21 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011