Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 24-03-29 00:29

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 21 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Laddningslampan lyser.
InläggPostat: tis 12-07-10 14:23 
Offline

Blev medlem: tor 07-02-08 00:12
Inlägg: 590
Ort: Dalsland
En gammal generator har börjat krånglat, laddningslampan lyser på alla varvtal, den laddar ingenting.
Det är inte fel på laddningsrelät för jag har provat med ett annat. Plockar jag ur relät och varvar ordendligt (traktor) så ger generatorn 3 volt med batteriet bortkopplat. Varvtalsmätaren av dieseltyp som mäter varvtalet via generatorn ger utslag.
En ny generator kan man få på biltema rätt billigt så det är väl inte värt att pilla mer med den, men finns det nåt man kan/bör titta på först?


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Laddningslampan lyser.
InläggPostat: tis 12-07-10 14:42 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Kolla kolen.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Laddningslampan lyser.
InläggPostat: tis 12-07-10 15:06 
Offline

Blev medlem: tor 07-02-08 00:12
Inlägg: 590
Ort: Dalsland
Dom är det inget fel på.. Har satt dit en annan regulator med kolhållare, blev ingen skillnad.
Men om det har nåt med kontakten mellan kol och rotor att göra så borde väl lampan inte lysa alls? tänkte på om kolen behöver slita in sig för att få kontakt?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Laddningslampan lyser.
InläggPostat: tis 12-07-10 15:40 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Henrik Jansson skrev:
Dom är det inget fel på.. Har satt dit en annan regulator med kolhållare, blev ingen skillnad.
Men om det har nåt med kontakten mellan kol och rotor att göra så borde väl lampan inte lysa alls? tänkte på om kolen behöver slita in sig för att få kontakt?


Det är en växelströmmare?
Lampan lyser också när man bara slår på tändningen?

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Laddningslampan lyser.
InläggPostat: tis 12-07-10 20:02 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Det förekommer växelströmgeneratorer med en säkring i utgången, de kan se ut som ett lite kretskort mellan likrikterna och stora plus anslutningen. Kolla om du ser et sånt och om inga spår har brunnit i så fall.

Kolla även om de mindre dioder som ger ström till ankerlindningen (och släcker lampan) är hela.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Laddningslampan lyser.
InläggPostat: tis 12-07-10 21:19 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Sedan kan ju en eller flera dioder ha gett upp förstås, om det är en växelströmmare.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Laddningslampan lyser.
InläggPostat: ons 12-07-11 13:41 
Offline

Blev medlem: tis 07-02-06 21:26
Inlägg: 439
Ort: Norrland
hur ser släpringarna ut? är spåren nernötta till bakeliten?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Laddningslampan lyser.
InläggPostat: ons 12-07-11 15:07 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Vad är det för märke på generatorn? Har den inbyggd eller separat laddningsregulator?
En lömsk sak när det gäller växelströmsgeneratorer med separat laddningsregulator är att fältlindningen kan vara ansluten på olika sätt. Antingen (vanligast) mellan DF och jord, men i en del fall kan den vara ansluten mellan DF och D+.

Saker att kolla i felsökningssyfte, laddningsregulator och alla andra kablar ska vara bortkopplade från generatorn vid mätning:
-Ohmmät fältlindningen, mellan släpringarna bör det vara mellan 2 och 5 ohm (för en 12 V generator av vanlig personbilsstorlek). Det ska vara oändlig resistans från släpringarna till jord (axeln).

-Kolla dioderna med en multimeter med diodprovningsläge, polariteter inom parentes anger hur multimetern kopplas in. Från jord (+) till varvräknaruttaget (-) bör man få ett diodspänningsfall (0,4-0,6 V), samma från varvräknaruttaget (+) till B+ (-) och från varvräknaruttaget (+) till D+ (-). Från jord (+) till B+ respektive D+ (-) bör man få två diodspänningsfall (0,8-1,2 V). Oändligt utslag (avbrott) vid alla dessa mätningar med motsatt polaritet. Mellan B+ och D+ ska det vara avbrott oavsett polaritet.
Om generatorn saknar magnetiseringsdioder, strunta i D+. Om den har s k isolationsdiod (som sitter på en röd kylfläns utanpå generatorn, vanligt på äldre SEV Marchal-generatorer) så kontrollmät den separat.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Laddningslampan lyser.
InläggPostat: fre 12-08-03 13:10 
Offline

Blev medlem: tor 07-02-08 00:12
Inlägg: 590
Ort: Dalsland
Tackar för hjälpen!
Det visade sig vara fel på rotorn, alla andra mätpunkter var korrekta, men det var 4 ohm mellan ena släpringen och jord, och 8 mellan den andra och jord. 4ohm mellan släpringarna.
Jag misstänker att det jordar någonstans mellan axeln och släpringen.
Den här generatorn är gammal och består av två st trasiga som jag satte ihop till en fungerande en gång, plus att jag lödde i en sladd för att få varvräknaruttag.

Så nu blev det en ny generator från biltema. (Är de nya eller är de fabriksrenoverade? De kan variera lite i utseende har jag sett, har köpt där förut)
Den här gången fick jag en utan varvräknaruttag, tidigare har jag köpt 3 st och det har varit varvräknaruttag på alla 3.
Sist lödde jag på en sladd på en diod där en av trådarna från lindningen var fastlödd, det funkade och jag antar att det var rätt?
Men jag blev lite konfunderad över den nya generatorn.. den har två skruvar för att skruva fast en ringkablesko, det ena en M8 och den andra var klenare, de sitter bredvid varandra. Verkar vara den klenare som ska anslutas till batteriet, eftersom den visar 0,8 v spänningsfall medan den andra verkar va jordad åt båda håll, med några ohms motstånd. Men den är isolerad från godset..? Vad har man denna anslutning till?
Biltema skickade inte med någon anvisning så jag antar att detta kan leda till några felinkopplade generator med fyrverkeri som följd..


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Laddningslampan lyser.
InläggPostat: fre 12-08-03 18:57 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Finns det ingen märkning (t ex ingjuten i godset eller stämplad på isolerbrickan) vid polskruvarna på Biltemageneratorn?

Rimligtvis borde ju M8-polskruven vara avsedd att anslutas till batteriet, och märkt B+ eller 30.
Anslutningen till laddningslampan heter D+ eller 61.
Jord heter D-, B- eller 31.
Eventuell varvräknaranslutning brukar heta W.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Laddningslampan lyser.
InläggPostat: fre 12-08-03 22:14 
Offline

Blev medlem: tor 07-02-08 00:12
Inlägg: 590
Ort: Dalsland
Nä, inga märkningar vid dessa poler, det finns ett W på ett ställe men där fanns ingen anslutning. Har lött på en anslutning till varvmätaren nu.

Jag trodde också först att M8 skulle vara till batteriet, men så mätte jag på den, motstånd och diodmätning. Diodmätningen visar 0 volt åt båda håll och motsåndet mot jord visar några ohm.

Däremot beter sig den mindre skruvanslutningen som sitter 3-4 cm bredvid som en batterianslutning ska göra, 0,8 volt vid diodmätning.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Laddningslampan lyser.
InläggPostat: lör 12-08-04 07:41 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Även D+ uppför sig på samma sätt som B+ brukar göra vid diodmätning. Jag tycker att det här tyder på något fel på generatorn - gissningsvis att B+ ligger an mot jord någonstans. Kanske en sönderdragen isolerbussning vid polskruven eller något sånt.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Laddningslampan lyser.
InläggPostat: lör 12-08-04 08:49 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
W anslutning för varvräknare används i regel bara i dieselmotorer eftersom de inte har en tändspole puls osv. därför är de inte altid anslutna. Om du ska använda den behövs alltså en speciel ”dieselvarvräknare” och den måste då kalibreras för utväxlingen mellan vevaxel och alternatorn.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Laddningslampan lyser.
InläggPostat: lör 12-08-04 11:26 
Offline

Blev medlem: tor 07-02-08 00:12
Inlägg: 590
Ort: Dalsland
Det finns ett vanligt flatstift som ser ut att vara D+ så och beter sig som en D+. Den lilla skruven beter sig som B+ vid mätning, men jag har inte provkört den än. Kanske bäst att fråga Biltema om dom har nån aning.. men det brukar dom inte ha.
Det känns som att de här generatorerna är fabriksrenoverade av lita alla möjliga grejer, för jag har köpt 3 generatorer där förut och samma artikelnummer kan variera lite i utseende.

Generatorn ska sitta på en skogsmaskin med dieselmotor och där har jag satt en varvräknare som tar varvtalet från generatorn, eftersom den gamla vajermätaren var trasig, tyckte detta va enklare och billigare.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Laddningslampan lyser.
InläggPostat: sön 12-08-05 18:00 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Man brukar kunna få bra svar om man frågar Biltema på centralt håll, dock inte om man frågar personal ute i butikerna.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 21 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011