Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 09:53

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 19 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: fre 12-11-16 12:14 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-01-07 13:32
Inlägg: 959
Ort: Göteborg
Jag är nyfiken på hur laddtrycket ser ut i min V70 och funderar skarpt på att koppla in en MAP givare, för loggning av hur laddtrycket uppför sig under körning.
En tanke jag har är att använda en vanlig MAP givare med 0-5VDC utgång, men den måste klara både under och övertryck. Någon som har tips på lämplig kandidat?
Borde väl gå få tag i på skroten för rimliga pengar.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 12-11-16 18:23 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Jag kan inte så mycket sådant här, men det finns ju utrustning för att läsa av styrdatorn direkt: http://www.digimotor.com/products/elm327.html
Antingen till en bärbar PC eller till dagens avancerade mobiltelefoner. Även till GPS om man har sådan. Det finns säkert många fler än det här exemplet att välja på. I alla fall ser det ut så när man läser på vissa forum.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 12-11-16 18:49 
Offline

Blev medlem: fre 06-12-15 16:27
Inlägg: 662
Ort: Skärplinge
Javisst dessa och det mesta andra värden som livedata för det mesta går ju klart att utläsa från dylika interface där exemplet ELM327 är mycket populär.
Som man sedan kan kompettera med endera kabel och nämnd bärbar dator eller så trådlöst till ipod osv... Bara att googla så finns mängder med alternativ.

_________________
http://www.etanolexperten.se
AutoFFV konverterade Suzuki SX4 4x4 -08, Mazda MX5 Miata -91. Kawasaki KLR 650 Tengai -91, Ford C-Max FFV -06, Seat Alhambra VR6 -04 4x4.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 12-11-19 17:29 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-01-07 13:32
Inlägg: 959
Ort: Göteborg
Har beställt en ELM327, så snart möjligt o titta på lite live data.
Då detta med turbo är helt nytt för mig så har jag en fråga:
Hur påverkas laddtrycket av gasspjällets öppningsgrad?
Alltså, laddtrycket byggs egentligen upp vid ett visst motorvarvtal, då avgasflödet är tillräckligt för att få snurr på turbon.
Ju högre varvtal, ju högre laddtryck (bortsett från all styrning som sker av wastegate etc)
När gasspjället öppnas mer så borde laddtrycket minska gradvis, tills det påförs mer bränsle, och avgasflödet ökar?
Förenklat:
Om motorn går med 2500rpm, och vidöppet gasspjäll, jämfört med om motorn går med 2500rpm med bara halvöppet gasspjäll.
Vilket läge ger högst laddtryck?
Är jag fel ute ?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 12-11-19 22:33 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Det beror ju, bland annat, på om man mäter trycket före eller efter gasspjället.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 12-11-20 07:27 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-01-07 13:32
Inlägg: 959
Ort: Göteborg
torbjorn skrev:
Det beror ju, bland annat, på om man mäter trycket före eller efter gasspjället.


Jag antar att man i regel vill mäta trycket före gasspjället för att detektera ev onormala tryck som kan uppstå.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 12-11-20 09:30 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Å andra sidan, oavsett på vilken sida av spjället trycket mäts så går det ju att beräkna trycket på andra sidan med ledning av spjälläge och luftflöde.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 12-11-20 13:22 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Databoxen skrev:
Om motorn går med 2500rpm, och vidöppet gasspjäll, jämfört med om motorn går med 2500rpm med bara halvöppet gasspjäll.
Vilket läge ger högst laddtryck?


Jag tror att det är så här:
MAP mäts altid efter gasspjället eftersom den påverkar trycket i förbränningsrummet och evt risk för spikning.
Turbon drivs av avgaserna, om motorn får tillräckligt bränsle (typ lambda 1) vid båda lägen så måste det vara högre avgastryck och turbovarvtal vid
vid fullgas. MAP är då –precis som i en sugmotor – också högre vid fullgas en halvgas.

Jag funderar om turbomotorns pumpförlusterna vid dellast skulle kunna minska om man skulle montera gasspjället före turbon i stället för efter? Pga vakuumet i turboinsuget skulle turbon bromsas mindre av den inrusande luften och därför snurra lättare/snabbare (tänk på en damsugare som man håller för slangen) och det skulle i sin tur göra att avgaserna bromsas mindre av turbon och öka motorns verkningsgrad. Tack vara det högre turbovarvtalet vid hög vakuum skulle det bli också mindre ”turbolag” när man trycker ner gasen och man borde även slippa att montera en wastegate.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 12-11-21 17:01 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1118
Ort: Närke
Databoxen skrev:
Om motorn går med 2500rpm, och vidöppet gasspjäll, jämfört med om motorn går med 2500rpm med bara halvöppet gasspjäll.

Vid helöppet spjäll ökar cylindrarnas fyllnadsgrad och genererar mer avgaser som kan putta på turbon.

_________________
Tesla Model 3 LR (2022)

"When the going gets tough, the tough get duct-tape." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 12-11-21 20:09 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1118
Ort: Närke
aryan skrev:
Jag funderar om turbomotorns pumpförlusterna vid dellast skulle kunna minska om man skulle montera gasspjället före turbon i stället för efter? Pga vakuumet i turboinsuget skulle turbon bromsas mindre av den inrusande luften och därför snurra lättare/snabbare (tänk på en damsugare som man håller för slangen) och det skulle i sin tur göra att avgaserna bromsas mindre av turbon och öka motorns verkningsgrad.

Jag undrar om det inte finns stor risk att turbon övervarvar när man stänger spjället. När det fortfarande är utgående gas som driver turbon men motståndet försvinner när turbon suger vakuum finns det inget som håller varvet nere.
Men jag håller med om att det låter intressant.

_________________
Tesla Model 3 LR (2022)

"When the going gets tough, the tough get duct-tape." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 12-11-21 20:56 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-01-07 13:32
Inlägg: 959
Ort: Göteborg
Dr. Mabuse skrev:
Databoxen skrev:
Om motorn går med 2500rpm, och vidöppet gasspjäll, jämfört med om motorn går med 2500rpm med bara halvöppet gasspjäll.

Vid helöppet spjäll ökar cylindrarnas fyllnadsgrad och genererar mer avgaser som kan putta på turbon.


Om man tänker sig ett fall då spjället i princip är helt stängt, och varvtalet ligger på 2500rpm. (t.ex nerför en backe)
Laddtryck kommer byggas upp som bara "trycker mot spjället" ?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 12-11-21 22:12 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Databoxen skrev:
Dr. Mabuse skrev:
Databoxen skrev:
Om motorn går med 2500rpm, och vidöppet gasspjäll, jämfört med om motorn går med 2500rpm med bara halvöppet gasspjäll.

Vid helöppet spjäll ökar cylindrarnas fyllnadsgrad och genererar mer avgaser som kan putta på turbon.


Om man tänker sig ett fall då spjället i princip är helt stängt, och varvtalet ligger på 2500rpm. (t.ex nerför en backe)
Laddtryck kommer byggas upp som bara "trycker mot spjället" ?


När man släpper gasen tar väll dumpventilen hand om tillfälliga övertrycket men sedan finns det med helt stängd spjäll knappt några avgaser som får turbon att snurra.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 12-11-21 22:23 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Dr. Mabuse skrev:
aryan skrev:
Jag funderar om turbomotorns pumpförlusterna vid dellast skulle kunna minska om man skulle montera gasspjället före turbon i stället för efter? Pga vakuumet i turboinsuget skulle turbon bromsas mindre av den inrusande luften och därför snurra lättare/snabbare (tänk på en damsugare som man håller för slangen) och det skulle i sin tur göra att avgaserna bromsas mindre av turbon och öka motorns verkningsgrad.

Jag undrar om det inte finns stor risk att turbon övervarvar när man stänger spjället. När det fortfarande är utgående gas som driver turbon men motståndet försvinner när turbon suger vakuum finns det inget som håller varvet nere.


Ja det kanske är ett problem men om avstånd mellan avgasventilen och turbon inte är så stor så borde väll avgastrycket som skulle varva upp turbon ganska snabbt ta slut?
Man kanske även skulle kunna montera en större turbo utan att drabbas av "ketchup effekten" iom att turbon då har kvar högre varvtal vid låg/dellast.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 12-11-22 09:58 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Dr. Mabuse skrev:
aryan skrev:
Jag funderar om turbomotorns pumpförlusterna vid dellast skulle kunna minska om man skulle montera gasspjället före turbon i stället för efter? Pga vakuumet i turboinsuget skulle turbon bromsas mindre av den inrusande luften och därför snurra lättare/snabbare (tänk på en damsugare som man håller för slangen) och det skulle i sin tur göra att avgaserna bromsas mindre av turbon och öka motorns verkningsgrad.

Jag undrar om det inte finns stor risk att turbon övervarvar när man stänger spjället. När det fortfarande är utgående gas som driver turbon men motståndet försvinner när turbon suger vakuum finns det inget som håller varvet nere.
Men jag håller med om att det låter intressant.

Jag har hört påståenden förut om att det skulle vara en risk och det låter väl inte helt otroligt även om jag aldrig har fått det bekräftat.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 12-11-22 10:39 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
aryan skrev:
Databoxen skrev:
Dr. Mabuse skrev:
Databoxen skrev:
Om motorn går med 2500rpm, och vidöppet gasspjäll, jämfört med om motorn går med 2500rpm med bara halvöppet gasspjäll.

Vid helöppet spjäll ökar cylindrarnas fyllnadsgrad och genererar mer avgaser som kan putta på turbon.


Om man tänker sig ett fall då spjället i princip är helt stängt, och varvtalet ligger på 2500rpm. (t.ex nerför en backe)
Laddtryck kommer byggas upp som bara "trycker mot spjället" ?


När man släpper gasen tar väll dumpventilen hand om tillfälliga övertrycket men sedan finns det med helt stängd spjäll knappt några avgaser som får turbon att snurra.


En annan lösning är förstås att ha tillräckligt stor luftvolym mellan turbo och gasspjäll för att den tillkommande luftmängden inte ska kunna ge någon nämnvärd tryckökning. Eller också löser man problemet på samma sätt som i vattenkraftverk med lång tilloppstub, genom att ha en dämpare så att gasspjället inte kan gå tillbaka för fort.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 19 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 12 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011