aryan skrev:
I brist på svarvande polare och andra problem köper jag Svantes bromsbelägg med slipstensremsa men de kanske låter förfärliga? Annars vill jag ha rostfria skivor, bromsbelägg med inbakat rostfritt stålull eller zinkfiber.
du har nog rätt..
sandsten kan nog skrapa som f-n....
läge för innovationer....
fräsa ett spår i klossen....
banka dit:
grovt stålull blandat med kemisk metall?
sand + kemisk metall/epoxy
järnfilsspån...?
tja, kom på ngt mera?
när alla mina andra påbörjade projekt är klara ska jag prova...
det blir typ 2031....
edit:
eller kanske zinkpulver
efterssom då zink kanske smetas ut på skivan och kanske blir som ett "offer-anod-skikt" som äter upp rosten...
nyfiken...
jo kanske, men tror att det skulle bli en dyrare lösning på bilar, dessutom är miljön på vägen svårare iom salt H-E!!"#€%&/.....
så skruvarna som håller slitsektorerna skulle rosta fast med skivbyte som lösning...
den totala ultimata lösningen för detta problem är ju...
FÖRBJUD SALT på våra vägar.
det blev uppenbart under julhelgen då jag besökte norrbotten dör de itne saltar E4an...
i västerbotten var den lätt att spinna loss på "asfalten" i hjulspåren på 5an i 110km/h, bara att gasa.
ovanför "saltgränsen" var hjulspåren HELT rena och torra från fukt med 100% sommarfäste, och inte bara där utan även på sidan av hjulspåren där det låg packad snö
gick det inte att få det att släppa en på 4an.
det är för mig obegripligt vad saltet gör för verkan, förutom att äta upp våra bilar?!?!!"#€%&/(
bromsskivorna skulle INTE rosta utan salt.