Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 24-04-19 10:18

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 58 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: tor 13-01-03 00:43 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
karlmb skrev:
Det är inte stainless dock som deras företagsnamn antyder, utan galvade skivor, men det räcker bra för mig:
http://ssbrakes.com/file/1135-2012+SSBC ... +Flyer.pdf
Citat:
Every rotor is anti-rust protected through a Bright Zinc Electroplating treatment. Zinc-coated rotors will not rust.

Hmmm, man kanske kunde köpa nya gjutjärnsskivor och helt enkelt lämna in dem för galvning...


Det försvinner i så fall väll ganska snabbt på ytan där klosserna tar och då kommer även rosten tillbaka?

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 13-01-03 00:48 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
svante skrev:
tänk om man hade separata klossar för handbromsen gjorda av material typ slipskiva, då kunde man enkelt slipa till skivorna
genom att köra och dra åt handbromsen lite....
handbromsen ska ju iaf användas med bilen stillastående....


Eller om de vanliga klossar var hårdare så att rosten inte slipar ner klossen utan klossen slipar ner rost (och lite av skivan) i stället.

svante skrev:
förresten....

det kanske är så att just skivytan är för stor på bakskivorna, den ska ju vara proportionell mot bromskraften, nu är den ju lika stor.
och med tiden blir den ju reducerad till så stor den kan vara för att hållas rostfri,
vilket ju är ungefär hälften....


Många bilar har väll redan mindre skivyta bak men det är nog ändå långt ifrån proportionerligligt med bromskraftfördelningen.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 13-01-03 15:05 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
aryan skrev:
karlmb skrev:
Det är inte stainless dock som deras företagsnamn antyder, utan galvade skivor, men det räcker bra för mig:
http://ssbrakes.com/file/1135-2012+SSBC ... +Flyer.pdf
Citat:
Every rotor is anti-rust protected through a Bright Zinc Electroplating treatment. Zinc-coated rotors will not rust.

Hmmm, man kanske kunde köpa nya gjutjärnsskivor och helt enkelt lämna in dem för galvning...


Det försvinner i så fall väll ganska snabbt på ytan där klosserna tar och då kommer även rosten tillbaka?


Visst försvinner det, men det rostar ju bara där beläggen inte tar.
Rosten sas äter sig ju in under den blanka fina ytan på skivan, utifrån periferin.
När den kommit tillräckligt långt in under, så lossnar det ett stort sjok med fin metall och så kan inte beläggen ta på den diametern längre.
Sedan går detta vidare inåt mot mindre o mindre diametrar tills hela skivan tappat sin släta del och det bara är en skrovlig, rostig yta kvar som bara kan slipas eller svarvas jämn igen.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 13-01-08 16:55 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Hos mej rostar det på bakre skivor där belägen tar när bilen står stilla, kör väll för lite för att få hålla bort rosten.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 13-01-09 12:53 
Offline

Blev medlem: tis 07-02-06 21:26
Inlägg: 439
Ort: Norrland
citat:
Rosten sas äter sig ju in under den blanka fina ytan på skivan, utifrån periferin.
När den kommit tillräckligt långt in under, så lossnar det ett stort sjok med fin metall och så kan inte beläggen ta på den diametern längre.
slut citat:

det måste väl ändå vara rostflagor som lossnar?
är det så att rosten äter sig in i metallen?
eller lägger sig rosten ovanpå...?

teoretisk åtgärd..
om man skulle fräsa ett spår i klossarna och limma i en smal remsa typ slipsten som är precis så smal att det inte nöter nämvärt på skivan men håller undan rosten
och i sin tur fukten som kryper in under...
det kanske kan öka livslängden på skivan....


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 13-01-09 14:16 
Offline

Blev medlem: tis 13-01-08 11:52
Inlägg: 8
Eller så kör man som man ska så slipper man rosten. Jag har aldrig varit bekymrad över att skivorna har rostat så det påverkar bromsarna. På de bilar jag köpte som skivorna har varit rostiga på har jag lämnat de på svarning hos polaren, Brukar kosta ett meal på Burger King typ.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 13-01-09 14:50 
Offline

Blev medlem: tis 07-02-06 21:26
Inlägg: 439
Ort: Norrland
ja men vi som inte har stora bekymmer måste oroa oss över de förhållandevis små.... :D


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 13-01-09 14:52 
Offline

Blev medlem: tis 13-01-08 11:52
Inlägg: 8
Det verkar jobbigt :lol:


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 13-01-09 15:38 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
I brist på svarvande polare och andra problem köper jag Svantes bromsbelägg med slipstensremsa men de kanske låter förfärliga? Annars vill jag ha rostfria skivor, bromsbelägg med inbakat rostfritt stålull eller zinkfiber.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 13-01-09 19:42 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Rc-loken på järnvägen har hjul med lösa (utbytbara) slitbanor för bromsytan. Dom sitter som plattor i form av sektorer: http://www.svenska-lok.se/motor_solo.ph ... lokid=2574
Det har ju naturligtvis sin orsak i att hjulen och axlarna är en hel enhet och även drivmotorn på två av axlarna. Skulle säkert vara omständigt att ta ner hela axlarna bara för att byta bromssidor. Därför skruvar man av dom i bitar i stället.
Det är säkert dyrt, men kunde kanske vara en lösning att kopiera till bilvärlden eller i alla fall, fundera lite på.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 13-01-10 08:38 
Offline

Blev medlem: tis 07-02-06 21:26
Inlägg: 439
Ort: Norrland
aryan skrev:
I brist på svarvande polare och andra problem köper jag Svantes bromsbelägg med slipstensremsa men de kanske låter förfärliga? Annars vill jag ha rostfria skivor, bromsbelägg med inbakat rostfritt stålull eller zinkfiber.


du har nog rätt..
sandsten kan nog skrapa som f-n....

läge för innovationer....
fräsa ett spår i klossen....
banka dit:
grovt stålull blandat med kemisk metall?
sand + kemisk metall/epoxy
järnfilsspån...?

tja, kom på ngt mera?


när alla mina andra påbörjade projekt är klara ska jag prova... :D
det blir typ 2031....


edit:
eller kanske zinkpulver
efterssom då zink kanske smetas ut på skivan och kanske blir som ett "offer-anod-skikt" som äter upp rosten...


nyfiken...
jo kanske, men tror att det skulle bli en dyrare lösning på bilar, dessutom är miljön på vägen svårare iom salt H-E!!"#€%&/.....
så skruvarna som håller slitsektorerna skulle rosta fast med skivbyte som lösning...

den totala ultimata lösningen för detta problem är ju...

FÖRBJUD SALT på våra vägar.
det blev uppenbart under julhelgen då jag besökte norrbotten dör de itne saltar E4an...
i västerbotten var den lätt att spinna loss på "asfalten" i hjulspåren på 5an i 110km/h, bara att gasa.
ovanför "saltgränsen" var hjulspåren HELT rena och torra från fukt med 100% sommarfäste, och inte bara där utan även på sidan av hjulspåren där det låg packad snö
gick det inte att få det att släppa en på 4an.

det är för mig obegripligt vad saltet gör för verkan, förutom att äta upp våra bilar?!?!!"#€%&/(
bromsskivorna skulle INTE rosta utan salt.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 13-01-10 09:56 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
Svante: Jag måste tyvärr informera dig om att E4:an visst saltas i Norrbotten också. Ända sen 1993 har de spritt ut skiten och varje vinter ger det mig "hjärnblödning"! Ska jag försöka se något positivt i det hela så är det att tillfällena och mängden salt har minskat avsevärt under åren. Från början var det så skitig och blött så det var inte klokt, numera saltar de med mindre mängd så ofta blir det bara lite kletigt. Dock är även lite salt för mycket salt i mitt tycke, i alla fall i det klimat vi har här.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 13-01-10 10:59 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
svante skrev:
citat:
Rosten sas äter sig ju in under den blanka fina ytan på skivan, utifrån periferin.
När den kommit tillräckligt långt in under, så lossnar det ett stort sjok med fin metall och så kan inte beläggen ta på den diametern längre.
slut citat:

det måste väl ändå vara rostflagor som lossnar?
är det så att rosten äter sig in i metallen?
eller lägger sig rosten ovanpå...?

teoretisk åtgärd..
om man skulle fräsa ett spår i klossarna och limma i en smal remsa typ slipsten som är precis så smal att det inte nöter nämvärt på skivan men håller undan rosten
och i sin tur fukten som kryper in under...
det kanske kan öka livslängden på skivan....


Det kallas spaltrost tror jag.
Delvis pga värme så skapas det små sprickor i skivans periferi och fukt kan då ta sig in och sen är det bara en tidsfråga.
Förr i tiden sägs det ha funnits bromsklossar som kan kunde skaffa till sin bil, som bestod av typ karborundum. Man skulle köra med dem ngra hundra meter (på avlyst område?), och sedan skulle man få bort rosten.
Tror inte det hjälper mot ovanstående problem.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 13-01-10 12:50 
Offline

Blev medlem: tis 07-02-06 21:26
Inlägg: 439
Ort: Norrland
Baggis skrev:
Svante: Jag måste tyvärr informera dig om att E4:an visst saltas i Norrbotten också. Ända sen 1993 har de spritt ut skiten och varje vinter ger det mig "hjärnblödning"! Ska jag försöka se något positivt i det hela så är det att tillfällena och mängden salt har minskat avsevärt under åren. Från början var det så skitig och blött så det var inte klokt, numera saltar de med mindre mängd så ofta blir det bara lite kletigt. Dock är även lite salt för mycket salt i mitt tycke, i alla fall i det klimat vi har här.


ok, men det måste vara stor skillnad i saltmängden mellan västerbotten och norrbotten, för skillnaderna i väglaget är enorm, torrt och fint ovan länsgränsen och
snorhalt nedanför....
varför de saltar så mycket kan man undra?
antagligen för att kunna säga, om det ske ngn olycka, att:
-Vi har saltat utav h-e så det var inte vårt fel...
även om det faktiskt blir halare,


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 13-01-10 13:52 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Det får ju inte bli så att dubbfria vinterdäck blir utpekade som odugliga...
Även Norrlandskommuner har ju haft problem med partiklar från dieslar i städerna och måste göra ngt åt saken för att undgå EU-böter.
Alltså kampanjar man emot riktiga vinterdäck med dubb och måste följa upp med riklig saltning.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 58 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011