Baggis skrev:
På en annan bilmodell beskriver det ett förfarande där man hissar upp ett hjul, baktill på RX4 och tar tag i hjulet klockan 3 och 9 och försöker snurra det. Det ska gå att göra med normalstyrka, inte nödvändigtvis lätt men ska gå.
Aha, och hur går det hos dig?
Baggis skrev:
Nog går det att hålla handen på slutväxeln, man bränner sig inte men det var som jag skrev på gränsen till att inte vara "behagligt". Jag ska kolla med/utan kardanaxel hur det gör och se om jag kan mäta med IR-termometer om det är varmt på nått särskilt ställe.
Ja det skulle vara intressant att se om det är skillnader i temperatur, det är väll ca vid 50 grader det blir obehagligt att ta på nått. Tycker det inte bör vara så mkt friktion i en slutväxel som mer eller mindre snurrar med utan att driva bilen. Men om man skulle anta att det är så mkt som 10% förluster i slutväxeln så är det 100W uppvärmning för varje kW av motoreffekten som driver på bakhjulen.
Baggis skrev:
Skulle det kunna avslöja nått om jag med borttagen kardanaxel hissar upp bakhjulen och försöker får snurr på hjul/slutväxel? T.ex med en moppes bakhjul som drivkraft, hehe. Vet ju att det inte finns nått "ylande" från slutväxeln med väl ett mer dovt hjullageraktivt ljud som hörs inifrån bilen.
Det funkar även med bandslip… Så kan du iaf se om bromsar inte ligger åt eller nått annat bromsar
Kolla även omkretsen av däcken med ett snöre eller så.
Baggis skrev:
Tack för att ni är "bollplank" förresten! Känns aningen jobbigt (och otacksamt) detta när jag har snart bytt ut "hela bilen" och ändå inte kommit till rätta med allt krångel, hehe!
Det är väll roligt med lite utmaningar