Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-04-18 19:49

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 247 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 17  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: tor 14-02-20 10:21 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Om du kan visa strömmen som går till spriderna på ett oscilloskop så går det att se om och när spriderna öpnnar sig. Då kan du se om nån av spridare är trögare än de andra eller hakar upp sig ibland.

Om man inte har en strömsensor kan det väll inte vara svårt att göra en shunt/strömadapter med spridarkonkater för att visa strömmen på oscilloskopet?

Se http://www.picoauto.com/applications/el ... ction.html

Citat:
The voltage waveform can show basic faults in the injector coil and the ECU, but it can’t find a stuck injector. A few vehicles have injector-position sensors, but generally you can check by measuring the injector current. If you have an automotive PC oscilloscope, just select the “injector (current)” option from the menu and follow the instructions. The two-pin breakout lead is handy here, as you can clamp the current probe on it without disturbing the vehicle’s wiring.

Bild
The current waveform has a vertical scale of thousandths of an amp (milliamps or mA), and the same time scale as the voltage waveform. At time zero, the ECU switches the injector on. The current rises smoothly to about 850 milliamps, until the ECU switches the injector off.

Notice the small dip in current at 1 ms — this is when the injector opens. Only the current waveform shows you this. If there is no dip, the injector is stuck.
If the dip is later on one injector than on the others, that injector is slow, causing the cylinder to run lean.
If the current pulse is rectangular instead of curved, the injector is shorted.
No current means the injector coil is probably open-circuit.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 14-02-20 11:25 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
Det där vore intressant att (hinna) få till! :D


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 14-02-21 14:32 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
Testade igår att koppla ur spridarkontakterna en i sänder för att försöka avgöra om "gå-på-3-burkar" skulle låta annorlunda på nån av burkarna. 3 av 4 kontakter är enkelt åtkomliga så testade med dem. Var och en av dem fick motorn att gå "normalt" som det låter när de går på 3 burkar. En slags symmetriskt "ojämn" gång som inte alls "missade" av och till med ojämna tidsintervall. Och märkligt nog så när jag satte tillbaka kontakten så gick den helt "miss-fritt" i typ 5-10 sekunder för att sen börja "missa" igen. Detta upprepades alltså på alla 3 testade cylindrar. Nästan som om den ökade belastning det innebär att gå på 3 fick den att bete sig som när man kör = sluta missa men att det återkom kort efter 4:e burken var med på noterna igen. Hmmm....!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 14-02-22 11:29 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
När du drar bort en spridare så pumpar en cylinder väll bara luft och blir avgaserna syrerikare än vanligt och när motorn går i closed loop borde de tre återstående cylinder få kompensation med extra fet blandning eller om styrsystemet bottnar och går ur closed loop till nöd programmet som också brukar vara fetare än vanligt.
När du sätter tillbaka spridarkontakten dröjer det lite stund innan syreöverskottet är förbrukat och det kanske sammanfallar med de 5-10s som den går "miss-fritt" då.
Det skulle tyda på att en eller flera cylinder då och då går för mager på tomgång i closed loop för att gå miss-fritt.

- Om en eller flera spridare läcker lite kan det göra att de övriga spridare ger för lite. -> missar
- Om en eller flera spridare öppnar långsamare gör det att den cylinder får magrare blandning. -> missar

Om en cylinder missar (inte tänder) blir det förresten också mera syre i avgaserna och vid cloosed loop justeras blandningen då tillfälligt till fetare som i sin tur fixar problemet några sekunder…

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 14-02-22 16:19 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Man kan ju tänka sig att tvinga systemet att gå utan lambdareglering innan man ska prova att koppla bort spridare, helt enkelt genom att först koppla bort lambdasonden.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 14-02-23 20:16 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
Aha... Åhå..! Ja se det låter ju som vettiga förklaringar till hur det kan komma sig att den gick "miss-friare" på 3 burkar. Kom just hem efter 30 mils körning med släp på ren bensin, fördelat på 15 mil idag och 15 igår. När jag for så missade den påtagligt och kändes slöare än vanligt. På hemvägen var den klart piggare och "missade" knappt nått alls när jag kom hem. Verkar onekligen som den går bättre och bättre ju längre den går på bensin. Byter jag tillbaka till E85 så går den sämre och sämre igen. Kan det trots allt vara spridarna som "geggar" igen på E85? Fast varför skulle de i så fall ha börjat göra det nu efter massor med mil och ett antal år på E85?

Jag skulle gärna både testa koppla bort lambdasonden, mäta på dess signal och förstås koppla in den till Flexitune-"dosan" och jag bara kunde lokalisera den! (Jag hade ju kopplat in FTn på bakre sonden). Den främre verkar vara på grenröret under en massa "insugs-lådor" som inte är de lättaste att få lös. Måste försöka få tid till att hinna med en sån grej, hehe.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 14-02-27 12:03 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
Den fortsätter att gå i stort sett normalt nu när den går på bensin. Den är heller inte längre "småslö". Verkligen inte tillfredsställande att tvingas köra på bensin! Orsaken måste hittas...! Tyvärr så har jag så lite tid att ägna åt det. Om jag bara hittade nån vettig info var man kommer åt främre lambdasondens kablage..! Inte ens verkstadshandböcker som jag har hittat visar nått vettigt...


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 14-02-28 16:29 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Kör du på bensin med konverteringsbox (i bensinläge) eller utan?

Kan du inte komma åt ECU-n? Där måste lamdasensor kablarna komma in.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 14-03-01 06:31 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
Jag har kopplat bort Flexitunen. Jag tror dock inte det är den som strular då den gick bättre på bensin när den var inkopplad och låst i bensinläge.

Visst kommer lambdasignalen in till Ecun men det är ju ett råttbo av kablar där, hehe.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 14-03-01 20:21 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Enklast borde väl vara att leta på främre lambdasonden och följa kabeln från den till ett kontaktstycke. Oftast brukar den gå rakaste vägen upp till ett torrt och rent ställe i motorrummet, t ex vid torpedväggen, där kontaktstycket sitter. Men det finns undantag, t ex en del VAG-bilar som har en kopplingslåda under golvet där kontaktdonen för både främre och bakre lambdasond sitter.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 14-03-02 09:24 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
Normalt borde det vara det enklaste men som jag skrev så är sonden dold under en massa bråte så måste ta lös en hel del för att komma åt den. Finns dock ett kontaktstycke som ser misstänkt likt ett till en lamdasond men går som sagt inte att se var kablaget tar vägen och hittar ingen info om det heller. Måste få tid att undersöka. Tyvärr så har den även drabbats av nått transmissionstrubbel också så mycket på en gång...


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 14-03-03 09:12 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Jobbigt med allt trassel. Kanske du ska skaffa lite dokumentation om bilen, det brukar gå att hitta på nätet.

Lambda kontakten är troligtvis avrundat med fyra kontakter så här.

Bild

Två ledningar med samma färg (vita) brukar vara till värmeslingan och de andra två är lambda signal (svart) och min/jord (grå).

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 14-03-08 16:23 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
Jag har letat på nätet men inte funnit nått till just den motor+kaross-kombinationen som beskriver i detalj var främre lambdan och dess kontaktstycke är. Att den sitter under en massa insug/luftburkar var dock känt, så idag tog jag lös luftfiltret och där under hittade jag ett kontaktstycke med fyra ledningar, 2 vita, 1 grå och 1 svart som lambdasonder brukar ha. Bingo! tänkte jag, även om det ändå inte syns var själva sonden är för då måste man ta lös en massa grejer. Chansade på att det var lambdans kontaktstycke och mätte med oscilloskopet på svarta ledningen och mycket riktigt fanns det där en signal som slog om snabbt och distinkt mellan c:a 0,10-0,15V och 0,7V. Signalen slog om slöare på ren tomgång men med lite förhöjt varvtal så var den snabb om än inte alldeles "periodisk", dvs den kunde slå om snabbt flera ggr i följd för att sen stanna till lite längre. Dock vad jag förstår så borde det vara ok?

Jag kopplade in Flexitunen igen för det står utom allt tvivel att den går bra på bensin och utan FTen. Tänkte nu köra på bensin men med FTen inkopplad för att se om den fortsätter att gå bra. Gör den det så kanske jag vågar mig på E85 igen, hehe.

Jag har en tid noterat att nått skramlar under bilen och nu när jag var i farten så kollade jag upp det och det verkar inte bättre än att det är själva katten som är orsaken, för när jag knackar på den så skramlar det rejält inne i den... Måste den bytas så blir det fetdyrt, minst 5000kr... Vad kan man tänka sig för symptom från löst innanmäte? Om det lossnar och orsakar "stopp" så blir det mindre fyndigt kan jag tänka mig. Likaså kan den ju få problem att rena avgaserna. Att den däremot skulle ha nått med "missarna" på lägre varvtal när den går på E85 känns mer långsökt, eller?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 14-03-08 20:37 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Det låter som om lambdasonden borde vara frisk.

En bekant till mig kör en Renault Clio, ungefär '03 , som har haft skramlande katalysator i något år nu. Vad jag har förstått så uppstod skramlet i samband med att en klåparverkstad bytte avgassystem. Motorstyrsystemet sätter ganska omgående felkod för dålig funktion hos katalysatorn och han har därför inte vågat besiktiga bilen.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 14-03-08 22:36 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
Har han alltså kört obesiktigat i flera år då? :wink:


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 247 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 17  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011