Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 24-03-29 10:11

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 247 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5 ... 17  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: fre 13-11-29 14:08 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Baggis skrev:
En läcka i avgasröret borde väl ge ett konsekventare beteende som inte går i perioder och som du skriver inte är bränsleberoende?

Ja det stämmer

Baggis skrev:
Vattentempen är nog normal. Bra värme och låg tomgång. Kan iofs läsa av den med OBD-grejen jag har men tror den är vettig.


Om du har OBD läsare kan du väll även försöka att avläsa lambda sensorns värde när den bludrar?

Baggis skrev:
Faktiskt är det så att även den nya 2012-års FFV-Renaulten har en något "bluddrande/missande" tomgång den med av och till. Den är dock inte så "angripen" som gamlingen.

Vad rent tekniskt är det som händer när det missar/bluddrar? Hur kan en kass lambdasond få det att göra så? Det låter ju som tändningsproblem men lambdan styr väl (främst) bränsleblandningen?


Om lambdasensorn t ex mäter mindre syra än vad som verkligen finns i avgaserna kommer ecu’n justera bränsleblandningen magrare. För mager blandning är svårare att tända och brinner långsammare vilket kan ge miständningar, ryckigare gång, bludrande osv. Lambda-sensorn fungerar inte under ett paarhundra grader därför har den en värmeslinga. Det är ganska vanligt att lambdasensorn försämras och ger allt lägre utspänning mot slutet i stället för att lägga av helt på en gång. Vid högre belastning eller med bensin blir avgaserna och sensorn varmare och då skulle en halvdålig lambdasensor kunna fungera lite bättre igen.

Som jag skrev kan du testa med en gasolbrännare kan om sensorn orkar ge ca 0,8-1V, klarar den inte det är den i varje fall dålig. Motståndet i värmeslingan kan du mäta när sensorn sitter kvar i bilen.

Baggis skrev:
Har också hört att de där motorerna kan ha trassel med en givare som anger kamvinkel(tror jag det var) men då brukar de gå allmänt kasst som jag har fattat det.


Det kanske går att se med OBDII instrument också om kamaxel eller vevaxelgivare missar, men det borde inte heller vara bränsleberoende.

Jag skulle även leta efter fel i inkoppling av Flexitune, fel i spridarkontakter, jordfel osv.

Kladd i spridare som gör att öppningstiden förlängs skulle också kunna vara orsaken, men det behövs nog en oscilloskop för att titta på spridarströmmen för att kunna se om det finns avvikelser i det.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 13-11-29 14:43 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
Bra förklaringar och förslag! Tackar!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 13-12-17 21:07 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
Idag när jag var på hemväg från jobbet så började avgasreningslampan blinka. Att den blinkar betyder att katten är för varm. (Förra gången den började blinka var när det var en kortslutning mot jord i en spridare så det blev "fullt sprut"). Jag hade bara kört nån km och dessutom bara 50-70, normalt far jag en annan väg hem och då är jag ganska fort upp i 100-110, så ännu skummare då. Stannade och varvade lite för att lyssna/känna hur den gick men den gick "numera-normal-bluddrigt" men svarade bra på gasen som den brukar. Den rykte dock mer än vanligt och luktade som om den fetade på en del. Slog av och startade igen och då slutade den blinka. Körde de c:a 17 kilometrarna hem utan tänd/blinkande lampa.

Väl hemma kollade jag på Flexitune:ens inkoppling utan att hitta nått synbart problem. Jag mätte med en multimeter på tempgivarens ingång och det var under 1V. (Jord=varm motor). Testade jorda men det bluddrade/missade på.

Mätte även på lambdasondsignalens ingång och det visade 0,4V. Är dock en "simpel" mätare som säkert är rätt slö. Testade att både jorda och +12V:a ingången och den gick lite sämre när jag hade den mot bensinläget. (Är E75 eller kanske t.o.m E85 i tanken. Tänkade senast på en liten mack som inte brukar byta bränsletyp så fort)

Kollade med OBD-läsare de grejer som den kan visa men inte där heller såg jag nått märkligt. Normal vattentemp och långa fueltrim:en likaså normal(dvs +35% c:a). Den korta fladdrade väldigt snabbt upp/ned mellan ganska stora värden men det kanske är normalt? Inga felkoder var satta heller. Man kan dock inte se lambda-data, inte heller kamaxel-/vevaxel-givare.

Slutligen så tog jag fram ett gammalt oscilloskop som jag har haft sen Adam var länsman. Kollade spridarsignalerna, både från ECU och till spridarna och de såg vettiga ut. Lite svårt att se om de till spridarna var längre men de såg ut så i alla fall. De mot spridarna hade dock en rejäl "översläng" i omslaget från låg till hög.

Kollade även lambdasignalen och fann att den växlar mellan mellan lite över 0V till c:a 0.8V, aldrig över 0,85V, men då och då lite under 0,8V. Den växlade inte en gång per sek utan ligger 4-5 sek låg och 2-3 sek hög. När jag gasade till blev den genast uppåt dryga 0,8V. Jag hade iofs inte förhöjt tomgångsvarv till c:a 2000 som jag har hört att man bör ha eller borde det räcka med tomgång?(motorn var så varm att kylarfläkten gick igång). Utan att veta så värst mycket om lamdasonder så tycker jag det verkar "slött" med så långsamt omslag. Hittade en ställe på nätet där en skrev att den bör växla minst 8 ggr på 10 sek, något den verkligen inte gjorde.


Senast redigerad av Baggis ons 13-12-18 05:35, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 13-12-17 22:20 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Hur snabbt eller långsamt lambdasondsignalen ska växla beror också på sådana saker som t ex hur långt från motorn lambdasonden sitter och hur tidskonstanter mm är satta i motorstyrsystemet. Ju kortare sträcka mellan motorns avgasportar och lambdasonden desto snabbare växlingar, man kan också räkna med att den växlar snabbare på en motor med multipointinsprutning än om det är frågan om centralinsprutning eller elektronisk förgasare. Det viktiga är att flankerna när den växlar mellan låg och hög spänning blir någotsånär branta, stig- och falltiden bör definitivt vara kortare än en tiondels sekund. Om man får signalen att växla omkring en gång per sekund (det kanske inte går på tomgång utan kräver körning med belastad motor) så ska den se ut som en någotsånär snygg fyrkantvåg, det får inte bli en sinusspänning eller att den flyter omkring obestämt kring 0,5 V utan att växla tydligt.

Om bilen är så modern att den har en extra lambdasond efter katalysatorn, så är denna ointressant ur reglersynpunkt (den används bara för att övervaka att katalysatorn fungerar), det är den första (främre) lambdasonden som man ska vara misstänksam mot i första hand.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 13-12-18 05:34 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
Hmm.. Hur flankerna såg ut vet jag inte. Måste ha ett bättre oscilloskop i så fall, vilket jag iofs kan låna på jobbet. Den har bara en sond som sitter alldeles framför katten.

Men nog måste man väl få nån form av symptom om växlingsfrekvensen blir för låg? För nått av helt klart vajsing och symptomen verkar som om det är bränslemängden som pendlar mellan för liten och för stor. Om det inte är sonden, motortempen är ok, etc, vad ska man då tro? Jag kan ju iofs antingen byta till den äldre Flexitune:en jag har eller t.o.m ta bort den helt för att se vad som händer.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 13-12-18 10:00 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Iom att den sitter innan katten verkar den sitta ganska långt ifrån motorn, vilket ger långsammare svängningar än om den satt närmare motorn. Sarskild på tomgång tar det då lite längre innan avgaserna ändras när motorn får fetare eller magrare blandning, inte bara pga avståndet utan även pga att färska avgaserna blandas mera med "äldre" avgaser, så egentigen bör du testa vid ca 2000 varv.

Förrutom själva lambdasensorn som vad jag lärt kan bli slö och ge lite låg spänning när den är gammal och/eller förorenat så undrar jag om inte för dålig värme skulle kunna ge samma symptom. När avståndet mellan motor och avgasröret är större hinner avgassarena kylas mera och måste sensorns värmare jobba mera, har du mätt motstånd i lamdasondens värme-elementet och hur mycket ström den drar kall och t ex på tomgång?

Om sensorn har tre ledningar isf fyra kanske du bör även kolla att det inte är någon spänning mellan lamdasensorns hölje och ECU jord.

Grenrörspackning, gren- och avgasrör mellan motor och lambdasensor måste också vara 100% täta, en liten spricka kan konstigt nog redan göra att det sugs in luft i avgasöret så att lamdasensorn mäter mera syre, speciellt vid låg belastning kan motorn då gå för fet.

EDIT: Hur långt ha bilen gått med nuvarande lambdasensorn? Läste lite här http://www.ngksparkplugs.ca/tech-info-o ... ensors.cfm om livslängd av lamdasensorer mm. De säger att de brukar vara gjorda för att håller ca 8000 mil (men NGKs skulle hålla upp till 15000 mil) och att de borde testas ar 6000:e mil.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 13-12-18 10:12 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
Nu blev detta nästa komiskt!!! När jag började kolla upp vad en lambdasond kostar så anges det att bilen har två! Jag har under alla år jag har ägt den trott att det bara finns en, den som syns under bilen. Visst har jag sett att det finns en "burk" som är framför den sonden men då det även finns en ungefär lika stor burk direkt bakom så har jag inte fattat att den första burken är katten och sonden som finns bakom den är följaktligen diagnossonden!

Så jag har alltså ända sen jag kopplade in Flexitune:en använt mig av lambdasignalen från den bakre sonden och de mätningar jag gjorde igår var alltså på den bakre... Enligt uppgift så är det ok att den sondens omslag är långsammare.

Lustig nog har det funkat bra med Flexitune:en inkopplad på det viset. Bilen har varit "flexi" i alla fall. Fast mätningens princip är ju densamma.

Mindre lustigt är att reglersonden verkar vara väl dold under en massa tjafs och om den behöver bytas så är det inte ovanligt att gängen pajar.

Dock så har jag under lång tid då å då fått felkoder på att katten inte är "efficient" nog. Nu när jag vet att det finns två sonder så kanske det har varit en indikation på att främre sonden haft funktionsstörningar av och till under längre tid?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 13-12-18 10:14 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
Den har gått över 22000 mil så nog kan sonden ha gjort sitt av ålders/slitage-skäl också ja. Och har nu lagt märke till att nått skramlar/vibrerar i avgassystemet i trakterna kring katten. Kanske nått som har pajat? Katten kan ju ha gett sig också men kan bilen gå kasst av det?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 13-12-18 11:14 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Aha ja då får du nog göra om mätningara vid första sonden ;-) Med lite tur så är det ingen fel på den och kommer bilen att gå bra med flexitune inkopplad på första sonden.

Andra sonden kan ge felkoder om katten är trasig eller om det finns läckor i avgasöret nära eller innan 2:a sonden.

Om det inte går med en 22mm ring eller blocknyckel har biltema en speciell öppen krafthylsa för att (de)montera lambdasonder (med en öppning för sladdarna) som är mkt bra att ha.

Bild

Men om sonden sitter riktigt hård fastrostad kan det ändå vara svårt med den iom att nyckeln inte tar hela vägen rund och nog också öppna sig lite när man tar i hård, då kan man klippa av kabeln och använda en lång 22mm hysla i stället.

Bild

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 13-12-18 11:31 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
Grejen är dock den att den har ju gått utmärkt med Flexitune inkopplad på den bakre sonden under lång tid. Tycker det borde varit problem från första början då?

Tänkte dock ta och koppla ur FT som första steg. Har den inkopplad med originalkontakter så det är rätt enkelt att göra.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 13-12-18 12:32 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Baggis skrev:
Grejen är dock den att den har ju gått utmärkt med Flexitune inkopplad på den bakre sonden under lång tid. Tycker det borde varit problem från första början då?


Ja, men motorstyrsystemet klarade sig troligtvis tilräckligt bra med ett "blind" piggybacksystem som förlängar spridarpulserna och fixade flexifueldelen själv.
Om det nu blivit fel på första sonden får du självklart problem.
Om andra sonden, avgasröret eller katten börjar bli dålig kanske flexitune får fel signal och kompenserar med allt mera pulsförlängning och skulle också kunna orsaka de problem du har nu.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 13-12-18 13:29 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
Så "blint" kan det inte ha varit väl? FT fick (och får) ju en signal från bakre sonden trots allt. Fast det beror väl också på hur FTs program funkar, om det t.ex inte gillar den långsammare ändringsfrekvensen från den bakre sonden och på nått vis struntar i den förstås.

Om det nu har blivit så att FTn blir "lurad" så borde det iofs gå att testa "hårdbygla" den för E85 resp bensin och se vad som händer.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 13-12-18 14:32 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Nej blind är FT då inte, men jag undrar om det kan bli bra, andra sonden borde ju se mindre syre i avgaserna än den som sitter innan katten.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 13-12-18 20:09 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
aryan skrev:
Nej blind är FT då inte, men jag undrar om det kan bli bra, andra sonden borde ju se mindre syre i avgaserna än den som sitter innan katten.


Syrehalten är i genomsnitt stort sett densamma på båda sidor om katalysatorn, om inte motorn ger ifrån sig extremt mycket oförbrända saker som måste eldas upp där.

Men i och med katalysatorns förmåga att "lagra" syre så sker omslagen och svängningarna långsammare efter den än före, så länge den fungerar som den ska. När den börjar bli gammal och dålig så minskar syrelagringsförmågan och då ändras signalen från den bakre lambdasonden oftare och snabbare än normalt.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 13-12-19 00:20 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Jag kollade på Sunmaskns avgasskola http://sunmaskin.se/utbildningar/sun-avgasskola som anger betydligt mindre syre procent efter kattten:

Typiska värden med LAMBDA-styrning (Closed Loop)
EXAKT INSTÄLLT O2
Före katalysatorn 0,7
Efter katalysatorn 0,1

Typiska värden för ett system med Open Loop
EXAKT INSTÄLLT O2
Före katalysatorn 0,7
Efter katalysatorn 0,1

FET BLANDNING
Före katalysatorn 0,2
Efter katalysatorn 0,0

MAGER BLANDNING
Före katalysatorn 4,2
Efter katalysatorn 3,6

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 247 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5 ... 17  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 22 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011