Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 22:45

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 247 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12 ... 17  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: fre 14-06-27 20:02 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Grattis, nu är det bara att tanka rätt igen nästa gången.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 14-06-27 20:16 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
aryan skrev:
Grattis, nu är det bara att tanka rätt igen nästa gången.

Tack! Inte riktigt möjligt med E85 ännu dock. Jag har nämligen tagit bort hela FT-burken så den måste återmonteras, inklusive att jag nu ska ta lambdasignalen från rätt sensor, hehe!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 14-08-19 13:17 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
Igår återinstallerade jag Flexitune-burken efter att ha kört några tankar bensin för att se att den fortsätter att gå vettigt, vilket den har gjort, förutom att den har vissa startproblem ibland. Misstänker det har nått med en svänghjulsgivare att göra, alt. att den inte ännu har "lärt sig" vad som är cyl 1. Har inte kopplat in signalen från rätt(första) lambdasonden ännu utan kör med manuellt val så kommer att köra upp lite bränsle till och "tvärbyta" då. Känns skönt att vara på väg tillbaka till E85. Vi har då tre bilar som går på det :mrgreen:


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 15-01-13 14:31 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
Jahapp... Efter att den har funkat helt ok sen i augusti när Flexitune-boxen sattes in igen så gick den ojämnt när jag startade den efter 5-6 dagars stillestånd. Den gick dock till sig så tänkte inte så mycket på det. Dagen efter då jag skulle flytta ett släp på gården så gick den påtagligt ojämnt. Testade stanna/starta några ggr men det hjälpte inte och plötsligt medan jag höll på att öka/minska varvtalet så började lampan som varnar för överhettad kat att blinka! Bingo! tänkte jag, favorit i repris... Märkligt nog verkar ingen felkod ha satts då ingen lampa förblev tänd.

Frågan är nu om det verkligen är så att de rätt så nya, dock billiga Kina-modeller, hehe!, insprutarna också har blivit skumma som de gamla blev där uppmätta öppnings/stängnings-tider var onormala..? Känns tillika rätt så osannolikt, såvida inte nått yttre sabbar dem. Kan kan tänka sig att Flexitune:en knäcker dem? Jag vill minnas att när jag har "skåpat" signalerna så var det rätt så feta "slängar" på sidan mot insprutarna. Fast det kanske är normalt pga att de är spolar?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 15-01-13 15:40 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Ja, det är nog helt normalt att det blir en kraftig översväng när strömmen bryts genom spridarna. Först en momentan "induktiv" spik och sedan en lite längre topp med lägre spänning, tills ankaret i spridaren har gått tillbaks till viloläge.

Om jag minns rätt så begränsar Flexitune spänningstoppparna till ca 100 V genom att använda en mosfet-transistor med integrerad zenerdiod. Liknande lösningar, fastän förr i tiden ofta med en yttre zenerdiod, har använts av de flesta styrdonstillverkare i många år. Begränsningsspänningen kan ligga mellan 40 och 120 V. Ett undantag är dock Bosch, som istället brukar använda RC-nät parallellt med styrdonets utgång.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 15-01-13 16:11 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
Ja isf är det verkligen mysko vad som händer. Taskig årstid att felsöka sånt utan varmgarage dessutom :mrgreen:


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 15-01-18 00:27 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
Varmare väder och ledighet innebar en möjlighet att kika på det hela lite mer. Började med att fylla på 20L bensin och ta bort FT-dosan för att ha färre saker som kan fel kvar.

Den gick bra, förutom det förväntade att den kändes lite mager innan den blivit varm. Körde c:a en mil, stannade och startade den sen några gånger och fortfarande funkade den normalt.

Gick in och åt och en timme senare skulle jag flytta den på gården och se då gick den helkasst igen, eller snarare ännu sämre än när kat-lampan började blinka(den började inte göra det den här gången), för den dog nästan på tomgång och lät ut som den gick på typ 2 burkar. Rusade under huven och lossade en i sänder av insprutarkontakterna. Hann bara med två stycken innan den gick bra igen.

När jag drog ur den första så gick den lika dåligt, så antingen kom där ingen soppa eller så bytte den från att missa på den cylindern pga flödning till soppabrist. Kan väl vara svårt att märka skillnad, eller?

I med den första och ur med den andra kontakten och den gick fortsatt lika dåligt... Men sen när jag pluggade i tvåan så gick den plötsligt bra igen(hade nog gasat en del däremellan också) Och efter det så reagerade även ettan normalt, dvs gick sämre med kontakten ur och normalt med den ansluten. Likaledes med trean. Fyran testade jag inte då den sitter så trångt till och dessutom hann jag inte mer än ettan och tvåan innan den gick normalt igen.

Ytterligare några starter av bilen gick fullt normalt.

Detta verkar udda minst sagt! Kan det vara så galet att insprutarna fastnar i antingen stängt eller öppet läge? Och att jag lyckades få igång dem när jag drog ur och satte i kontakterna? För en gemensam nämnare är att det händer vid start ser det ut som. En gång tidigare när en spridare flödade pga en klämd kabel så hände det under färd.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 15-01-21 14:34 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
Kom att tänka på att jag nog har slarvat med att byta bränslefilter. Kan det tänkas vara så att det har hänt nått med det så "skit" kommer igenom och hamnar i "spridarna"? Känns kanske lite långsökt men kan inte riktigt förlika mig med tanken på att Kina-spridarna skulle vara så kassa att det börjar kärva efter c:a 6 månader, varav c:a 4 på på E85...


Senast redigerad av Baggis lör 15-01-24 15:25, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 15-01-21 15:53 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
En annan möjlighet är ju att det har börjat lossna saker ur bränslefiltret - att det är annan skit som kommer ur det än som kommer in i det så att säga.

En mycket klassisk orsak till igensatta spridare är att någon klåpare har bytt bränslefilter och råkat vända det nya fel, vilket medför att ludd från filterpapperet följer med till spridarna. Man MÅSTE titta noga på flödesriktningspilar eller IN/OUT-markeringar på bränslefilter, det är inte självklart att det nya filtret t ex har den falsade gaveln i samma ände som det gamla. Det bästa är såklart om filtret är gjort så att det inte kan monteras fel, t ex genom olika slags gängade anslutningar för in- och utlopp.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 15-01-21 16:02 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
Aha, hmm.. Skulle det då vara möjligt att det kan orsaka kärvande spridare? Känns väl mer som de skulle bli igentäppta av sånt?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 15-01-24 10:50 
Offline

Blev medlem: sön 10-03-21 20:56
Inlägg: 66
Ort: Sjöbo
Kan vara en bra idé att ha en extra uppsättning spridare då du kan få ingenättning av typen "rött klegg" som fastnar och blockera spridarhålen.
Går att lösa upp om du lägger spridarna i bensin innan du tvättar dem i ultraljud.
Annars kör nån eller några tankar på bensin så löset det sig kanske?
Har du funderat på vevhusventilationen på din bil?
Kanske du behöver en vattenavskiljare - eller (också) en extra vevhusventilation, en bättre variant?

Mvh Johannes


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 15-01-24 10:58 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
Tack för dina förslag men som jag ser det är det inte "täppt", utan de kärvar, vilket alltså lika gärna kan få dem att fastna i öppet som stängt läge. Vore det rosa klegg så skulle det väl inte göra så?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 15-01-24 13:56 
Offline

Blev medlem: sön 10-03-21 20:56
Inlägg: 66
Ort: Sjöbo
Själv kör jag med lite tillsats i tanken på etanol; ska inte säga att jag är nån expert, men det funkar i alla fall på våra bilar.
Blandar triboron bränsletillsats och lite triboron tvåtaksersättning, som jag sen tar i var gång jag tankar.
Inga stora mängder, handlar om knappa 3 cl per tank, om man tankar runt 55 liter som jag gör.

Mvh Johannes


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 15-01-24 14:30 
Offline

Blev medlem: sön 10-03-21 20:56
Inlägg: 66
Ort: Sjöbo
När jag bytt till nya eller nyligen rengjorda spridare känns det som bilen är ny...

En HELT ANNAN BIL

Så mycket gör spridarna!

Mvh


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 15-01-24 20:55 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
morsole skrev:
Annars kör nån eller några tankar på bensin så löset det sig kanske?
Har du funderat på vevhusventilationen på din bil?
Kanske du behöver en vattenavskiljare - eller (också) en extra vevhusventilation, en bättre variant?
Mvh Johannes

Så dåligt som den gick sist jag hade igång den så går det inte att köra med den alls. Som jag skrev tidigare så började "kat-lampan" att blinka, vilket betyder att katten är för varm och det i sin tur betyder mest troligt att nån spridare fastnade i öppet läge. Men sen gick den även helkasst utan den varningen och då misstänker jag det var tvärtom, dvs att spridaren var stängd.

Bilen har ju tidigare gått fin-fint på E85 i flera år och tusentals mil, för att nån gång i slutet av 2013 eller början av 2014(vill jag minnas iaf) börja gå sämre och sämre. Först märktes det på tomgång att den "missade" och när jag testade gå över till bensin så gick den omedelbart bra, vilket tydde på att det inte var "stopp" i spridarna utan att de inte gillade E85. Sen blev spridarna urtagna och uppmätta och 3 av 4 var inte i bra form med väldigt variabla öppnings/stängnings-tider. Bytte då till billiga kina-spridare som alltså fixade till det hela men bara i 6 månader.

Visst kan jag chansa och köpa nya spridare igen men känns som om det är nått lurt om det blir på det här viset efter så kort tid.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 247 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12 ... 17  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011