Laban skrev:
http://www.mlive.com/flintjournal/business/index.ssf/2008/10/simply_illuminating_cadillac_i.html
Citat:
• Lifetime durability: LEDs can last as many as 10,000 hours of use, while halogen systems are good for up to 1,200 hours and HID systems usually last about 2,500 hours.
• Less energy usage: While this first-generation LED headlight actually uses more energy than other headlights, Hella engineers believe subsequent generations will use less energy.
De förbrukar alltså i dagsläget mer energi än alternativen. Hella menar dock att det kommer att förbättras i kommande versioner av tekniken..
Jämförd med HID kan LED vara ungefär lika energieffektivt, men jämförd med Hallogen är LED betydlig effektivare. Hella skriver f.ö. 35W per function, så om man har halvljus på drar de 35W per strålkastare och med helhjus kanske 70W. HID drar också 35W + balastförlusten men om det är hel och halvljus i samma enhet så är det bara en 35W HID lampa tänd för helljus.
Men det kanske finns andra fördelar med tekniken:
Laban skrev:
Citat:
Behind the wheel, we noticed that the difference between high and low beam was not as pronounced as in the other cars. But because the light was whiter than the other headlights, seeing the road seemed easier. While the HID lights seemed to have a defined cutoff point, the LEDs did not.
En skarpare avgränsning av HID projektorljuset tycker jag är en fördel, mera ströljus innebär att lamporna kan blända andra mera och blända en själv när det är myckt regn eller dimma.
En fördel med LED jmfd HID är att man har all ljus direkt, medan HID lyser med full effekt efter ett tag. En nackdel med led kan vara att de kan ha sämre färgåtergivning men det blir allt bättre. Ledlampor skulle även kunna ge olika färger på olika delar av vägbanan eller t ex avge mera gult ljus när det är dimma , regn- snörök..
/Aryan