Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-04-18 23:36

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: tor 13-03-07 10:27 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Enligt en test i SVT plus av färdigblandat spolarvätska var Julas färdigblandade spolarvätska av märket Starta bäst i test och dessutom näst billigast (49kr för 4l). Se http://www.svt.se/plus/spola-dyr-spolarvatska

Kollade innehållsförtäckning och det är inga märkvärdigheter i det, mest etanol; 30% > etanol, ~0.9 % 1,2-Etandiol (glykol), ~0,2 % Butanon (denaturering?), ~0,3 % Natriummetasilikat (vattenglas, rengör och motverkar korrosion?)
http://www.jula.se/media/pdf/product/MS ... 04_Spolarvätska%20färdigbl%20STARTA.pdf

Etanol som huvud frostskydd, jag tror flera andra märken har en del isopropanol i stället för etanol som frostskydd?

Själv föredrar jag koncentrerad och blandar i vatten själv, då slipper man betala dyrt för vatten och extra förpackningar. Julas koncentrerad har för övrigt samma innehåll, bara mindre vatten. 4l koncentretad spolarvätska kostar då 79kr som ger ca 10l med samma -18° så den färdigblandade är 1,5 ggr så dyr.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 13-03-07 18:29 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Undrar om de tog hänsyn till olika blandningar av isopropanol och etanol vid fryspunktsbestämningen?

Man kan för övrigt notera att Lidl har sålt färdigblandad spolarvätska av märke Kemetyl för 29 kr/4 l hela denna vinter.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 13-03-07 22:45 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-26 23:30
Inlägg: 298
Ort: Ljusne
Jag köpte en 10-litersdunk konc. på Biltema förra säsongen, har kvar 1/4 av den än.
Brukar dock nöja mig med en blandning på runt -10 grader. Blir det kallare än så fryser det i behållaren, men då behövs det ju som regel ingen spolning heller eftersom vägarna är torra.

Färdigblandad har ofta en fryspunkt på -18 har jag sett. Kommer man över sådan så kan man i alla fall spä ut den lite till med vatten. :)

_________________
#Linus Johansson
245 GL -90 "OFE" | 245 DL -77 "FAZ" | 244 GLE -89 "EDM" | V90 -98 "PBG"


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 13-03-08 11:40 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
torbjorn skrev:
Undrar om de tog hänsyn till olika blandningar av isopropanol och etanol vid fryspunktsbestämningen?


De använde en refraktometer såg jag.

torbjorn skrev:
Man kan för övrigt notera att Lidl har sålt färdigblandad spolarvätska av märke Kemetyl för 29 kr/4 l hela denna vinter.


Köpte också en dunk där när nöden var hög när jag hade glömt ta med mig spolarvättska.

Tycker ändå det är resursslöseri med färdigblandad, det blir ju ca dubbelt så många förpakningar och transporter för vattnet i det.

Många gånger kan man ha svagare som Volvo245GLT skriver, men det är det väll få som späder ut ”färdigblandad”.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011