Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 17:53

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 14 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Skuren motor Golf
InläggPostat: tis 13-06-11 07:47 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-26 23:30
Inlägg: 298
Ort: Ljusne
Fick hem en Golf Turbodiesel -93 som en bekant ville att jag skulle kolla på eftersom motorn bara hade stannat.

Stoppade i ett friskt batteri och försökte starta.. Märktes att det gick riktigt tungt, men efter några försök och glödning så började den tända och gick snart för egen maskin på tomgång.
Det knackade dock högt, metalliskt och hela bilen skakade i takt med oljudet.
Gav lite gas, men den orkade inte upp mer än till ca 2.000 varv. Efter några sekunder tvärstannade motorn bara och gick sen inte ens att dra runt. Klickade bara från startmotorn...
Provade efter någon halvtimme och då gick det att dra runt den några varv igen.

Kan väl inte vara så mycket annat än en skuren motor och något lager som har gått? Det som förvånar mig är att bilen endast har rullat lite drygt 8.000 mil! :shock:
Nog ska de väl hålla lite längre!? Eller har mätaren (digital) kanske gått runt ett varv redan så att säga?
Kan annars tänka mig många kortkörningar, och av skicket i övrigt att döma så är det ingen bil som blivit särskilt ompysslad. Oljan såg inte rolig ut, men jag är å andra sidan vad vid "etanololja" som bara är svagt brun/röd efter 1.000 mil.

_________________
#Linus Johansson
245 GL -90 "OFE" | 245 DL -77 "FAZ" | 244 GLE -89 "EDM" | V90 -98 "PBG"


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Skuren motor Golf
InläggPostat: tis 13-06-11 08:09 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 07-02-24 11:08
Inlägg: 596
Ort: Lyckeby Blekinge
Kanske har den gått 38000mil, på vissa av dessa börja mätaren på 0 just när 30.000mil passeras, det ska stå total. vid mätarställningen om den gått <30.000 mil

_________________
SPRIT OCH BILKÖRNING HÖR IHOP OM MAN TANKAR RÄTT
bensinmotor utan direktinsprutning är stenålder
har utrustning för att läsa av felkoder på bilar som är OBD2 kompatibla samt VAG-bilar med 2x2 kontakt

ta vara på jordens resurser köp en begagnad bil


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Skuren motor Golf
InläggPostat: tis 13-06-11 14:16 
Offline

Blev medlem: tis 07-02-06 21:26
Inlägg: 439
Ort: Norrland
att fortsätta att varva en motor som skramlar redan på tomgång är att be om totalhaveri....
har den skurit måste den ha gått mycket dåligt och låtit illa en lång stund innan den stannade...


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Skuren motor Golf
InläggPostat: tis 13-06-11 17:03 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Det finns en sak som kan vara värd att kolla om en Golf eller liknande har skurit.
På modeller med oljekylare (nu tänker jag i första hand på tidiga GTI) finns en termostatstyrd ventil för att shunta oljan förbi oljekylaren så länge motorn är kall. Men den där ventilen kan, om det vill sig illa, stoppa oljetillförseln helt och hållet. Jag är dock inte säker på om det kan ske av sig självt, t ex genom att vaxtermostaten eller någon fjäder går sönder så att ventilsliden kan röra sig förbi de tilltänkta ändlägena, eller om det krävs att en klåpare är inblandad och vänder ventilsliden fel eller gör något annat dumt.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Skuren motor Golf
InläggPostat: tis 13-06-11 18:58 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-26 23:30
Inlägg: 298
Ort: Ljusne
biltema 10w30 skrev:
Kanske har den gått 38000mil, på vissa av dessa börja mätaren på 0 just när 30.000mil passeras, det ska stå total. vid mätarställningen om den gått <30.000 mil


Nu när du säger det så.. Jo så är det garanterat! Mängden rost och skavanker, slitaget på ratt o.s.v.. matchar rätt bra med en bil som rullat en bra bit över 30.000 mil...
Udda siffra att slå om på bara. Kanske inte tänkt att de ska hålla längre? Men i så fall kan jag mycket väl förstå att motorn är slut om den kanske inte heller har skötts om som den ska.

Ägaren är inne på att byta maskin, men det klokaste lär väl nästan vara att skrota denna stackars Golf med tanke på skicket i övrigt.

_________________
#Linus Johansson
245 GL -90 "OFE" | 245 DL -77 "FAZ" | 244 GLE -89 "EDM" | V90 -98 "PBG"


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Skuren motor Golf
InläggPostat: ons 13-06-12 09:42 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 07-02-24 11:08
Inlägg: 596
Ort: Lyckeby Blekinge
Om bilen i övrig är dassig kan skrotning alt. försäljning för export vara ett alternativ :D

annars en beg. motor på blocket med rätt kod. eller motsvarande med samma Hk som sitter i en passat eller audi80

_________________
SPRIT OCH BILKÖRNING HÖR IHOP OM MAN TANKAR RÄTT
bensinmotor utan direktinsprutning är stenålder
har utrustning för att läsa av felkoder på bilar som är OBD2 kompatibla samt VAG-bilar med 2x2 kontakt

ta vara på jordens resurser köp en begagnad bil


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Skuren motor Golf
InläggPostat: tor 13-06-13 10:26 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Undrar hur många som blir blåsta på en såpass korkad elektronisk egenhet?
Visst kan man tycka att man borde se skillnad på en bil som gått 38000 mil o en som gått bara 8000, men det finns även duktiga rekondfirmor och alldeles för många godtrogna bilköpare för att det ska vara ovanligt...
Samtidigt kan man ju verkligen undra varför man valt att inte låta siffrorna snurra vidare efter 30000???????????? Inte direkt ngt man väntar sig nuförtiden!!
Aldrig med VAG-bil för mig!

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Skuren motor Golf
InläggPostat: lör 13-06-15 11:10 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Beträffande den här varianten av "Y2K-problem" med digitala vägmätare så kan man undra om problemet är specifikt för VAG eller om det ser likadant ut på andra (kanske i synnerhet tyska) bilmärken som var tidigt ute med den lösningen, t ex BMW. Det är ju mycket möjligt att någon underleverantör eller mjukvarukonsultbolag har sålt samma lösning till flera olika biltillverkare.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Skuren motor Golf
InläggPostat: lör 13-06-15 15:58 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-01-07 13:32
Inlägg: 959
Ort: Göteborg
Kanske har man bara 15 bitar att tillgå, alltså går mätaren runt vid 32767 mil.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Skuren motor Golf
InläggPostat: lör 13-06-15 21:39 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Troligen lagrar man körsträckan med 100 eller kanske till och med 10 meters upplösning för att inte få för mycket trunkeringsfel (skulle man bara lagra hela km skulle ju korta körningar på lite knappt ett heltal km registreras som för korta). Det är också troligt att körsträckan lagras i samma enhet vare sig instrumentblocket är programmerat att presentera den i km eller miles. Ytterligare en möjlighet är ju att man lagrar rådatat i form av antalet pulser från körsträckegivaren och räknar om det till en begriplig enhet först i samband med visning på displayen.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Skuren motor Golf
InläggPostat: sön 13-06-16 20:39 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-01-07 13:32
Inlägg: 959
Ort: Göteborg
Nu går jag lite off topic, men på min Volvo V70 så verkar mätarställningen lagras i 2 enheter. Dels i DIM (Driver Information Module, alltså instrument klustret) och i CEM (Central Electronic Module).
Om mätarställningen inte matchar i dessa två enheter så sätts en felkod. Det är väldigt enkelt att byta DIM på dessa bilar, så då hade det aldrig gått att lite på en mätarställning vid köp av begagnad bil.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Skuren motor Golf
InläggPostat: sön 13-06-16 21:47 
Offline

Blev medlem: sön 08-07-20 23:22
Inlägg: 521
Ort: Tumba
Det kan du inte ändå. Kolla på jagrullar.se och sök efter skruvade mätare. Då hittar du ett antal trådar om det.

_________________
/Erik

Volvo V70 -98 140 hk blandtankas ca 50/50
Volvo V70 -98 170 hk blandtankas ca 50/50
VW Polo -95 blandtankas
VW Polo -98 blandtankas
VW Polo -04 blandtankas
Yamaha XJ 900 -85


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Skuren motor Golf
InläggPostat: lör 13-06-29 23:55 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-26 23:30
Inlägg: 298
Ort: Ljusne
Ägaren insisterade verkligen på att byta maskin, och så fick det bli.

Bild

Det tog dock emot att skruva ur och slänga en motor som fortfarande gick att starta (om än knappt), så gjorde ett sista försök med gasen i botten.
Tog ca 5 sekunder av våldsamt oväsen och ett ökande rasslande ljud innan den nöp så det bara skrek i remmarna! :lol:

Hittade felet ganska omgående då tråget lossades:
Bild

En kolv var bara smulor och tillhörande stake hade antagit formen av en banan.
Större bitar av kolven hade slutligen kilat fast sig mellan block och vev.

_________________
#Linus Johansson
245 GL -90 "OFE" | 245 DL -77 "FAZ" | 244 GLE -89 "EDM" | V90 -98 "PBG"


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Skuren motor Golf
InläggPostat: sön 13-06-30 09:50 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1118
Ort: Närke
Påminner lite om min ungdom när jag hade en moped där kolven skar. En lång raksträcka och den varvade ur bättre än den någonsin gjort. Så knastrade det konstigt från den, så jag drog i kopplingen, och då sa det "dock" och motorn verkligen tvärstannade på en hundradels sekund från maxvarv. När jag öppnade motorn var det bara smulor av kolven, inte större än tumnageln, men märligt nog inga synliga skador varken på toppen, cylinderväggarna eller vevstaken. Bara i med en ny kolv och sedan gick den lika bra som tidigare.
8)

_________________
Tesla Model 3 LR (2022)

"When the going gets tough, the tough get duct-tape." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 14 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011