Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 15:32

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 18 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: strömlinje under bilen
InläggPostat: lör 13-06-22 22:49 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Min bil verkade inte alls strömlinjeformad under motorn, och nu har jag förhopningsvis förbättrat det med en plywoodskiva under under motorn, från stötfångare/spoilern till tvärbalken/subframe för framhjuls upphängningen. Sedan konner en mindre öppning där torpedväggen övergår i golvet där bl a avgasröret passerar igenom.

Det ser i varje fall mkt mera stömlinjeformat ut än vad det var, jag trodde först att det kunde bli sämre luftflöde genom kylaren men nu undrar jag om det behöva bli så. Utan min "skiva" borde luften under bilen krocka med den tväställda motorn och växellåda och skapa ett övertryck framför motorn / bakom kylaren. Om lufttrycket under bilen framför motorn nu ha sjunkit kan det hjälpa suga luften ur motorutrymmet bakom motorn.

Det ska bli intressant om det märks något på förbrukningen, vid provkörning verkade bilen tystare, mindre vindbrus, och rulla ut längre, men det kan mycket väll vara placeboeffekten.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: strömlinje under bilen
InläggPostat: sön 13-06-23 13:21 
Offline

Blev medlem: ons 08-03-19 09:31
Inlägg: 816
Ort: Lindome
det här är spännande. dessutom hög fru-faktor. posta igen efter några tankar, så vi vet om det är någon idé att göra. varför gör inte tillverkarna detta från början?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: strömlinje under bilen
InläggPostat: sön 13-06-23 20:16 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-01-07 13:32
Inlägg: 959
Ort: Göteborg
På moderna bilar är det väl i princip alltid en skiva i form av plast, eller liknande under motor / växellåda. Sen om det är för att skydda mekaniken från ev skador eller om det är för att styra luften (eller båda) det vette sjutton.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: strömlinje under bilen
InläggPostat: sön 13-06-23 23:21 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
@gt-i jag ska kolla förbrukningen men tyvärr har jag bytt kamaxelremsamtidigt och den gamla visade sig någon satt dit en kugg fel. Nu är motorn piggare än nånsyn och den drar säkert mera om jag kör fortare men troligtvis lite mindre vid normal körning.

Citroën DS var väll den första vanliga bilen som var strömlinjeformat undertill, men sånt kostar naturligtvis extra och gör oljebyten mm kräver ett extra moment, plocka bort skivorna.

För tillverkarna är inte något lägre förbrukning i motorvägsfart så viktig för förbruknings siffror i NEDC cykeln körs bilen väldigt lite över 70, så det har väll inte altid så hög prioritet att optimera luftmotståndet. Luftmotstånd anges i bland av tillverkarna när de har låga sifror men det är nog ingen som kontrollerar om dessa är korrekta.

En plastskiva kan nog inte skyda motorn så mycket, så jag tror att det är aerodynamiken som den ska hjälpa i så fall.

Att det verkligen kan göra skillnad kan man läsa här:
http://www.autospeed.com/cms/article.html?&A=2456

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: strömlinje under bilen
InläggPostat: sön 13-06-23 23:40 
Offline

Blev medlem: mån 08-04-21 20:33
Inlägg: 570
Ort: Från
När man testar bilars bränsleförbrukning så sker väl det på rullande landsväg vilket inte påverkas av så mycket vinddrag.
Här ser man hur Lexus LFA fått en rätt slät undersida för att kunna köra fort och stadigt med låg bränsleförbrukning.
http://helbockcarpresentation.files.wor ... sign-5.png
Även billigare bilar har fått mer slät undersida ser man här på en äldre bild.
http://www.topspeed.com/cars/lexus/2007 ... 69041.html
Så får man lägre ljudnivå på köpet.
Men det gäller att göra det på rätt sätt annars får man som på en del äldre bilar problem med att det bildas en luftkudde i motorrumet och då strömmade ingen luft genom kylaren och man fick problem med att kylarvattnet kokade.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: strömlinje under bilen
InläggPostat: mån 13-06-24 09:04 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
PRIUS skrev:
Men det gäller att göra det på rätt sätt annars får man som på en del äldre bilar problem med att det bildas en luftkudde i motorrumet och då strömmade ingen luft genom kylaren och man fick problem med att kylarvattnet kokade.


Först tänkte också att motorkyllningen sklle bli mindre med skivan under motorn, men så länge det inte är helt tät verkar det kunna öka luftflödet genom kylaren i stället för tvärtom när bilen rullar, se
http://omgpham.com/aerodynamics-of-engi ... ing-part-1
Citat:
After air passes through the radiator, what happens to it all? Well some of it quickly exits through the under-body, but not much because air flow under a car is slow from all the drag caused by the gearbox, exhaust, suspension, etc... The rest of it stays inside the engine bay and creates a lot of turbulence as it collides with the engine and other components. This is therefore the limiting factor as it creates a high pressure, slow moving air (turbulent), so now the difference between pressures in front and behind the radiator is dramatically reduced. Air flow across the radiator decreases as a result...


http://omgpham.com/aerodynamics-of-engi ... ing-part-2
Citat:
Temperatures were measure at two different spots, first was at the intake air filter which has cold air ducted to it. The other was just in front of the engine.

Below are temperatures recorded before/after the under-body panel was installed. Ambient air temperature was 22°C, and all measurements were taken within a two hour period.

Bild

Interpretation of collected data...
With the under-body panel in place, temperature readings dropped slightly. But the real improvements aren't seen in the temperature drops but rather the increased air flow. I have no way to quantitatively measure air flow, but I noted the operation of the thermo-fans. When travelling above 60km/h, the thermo-fans didn't cycle on/off as much. To me, this is a clear indication that more air is flowing through radiator/engine bay and therefore keeps the engine temperatures more stable at speed.

Before installing the under-body panel, travelling at 80-100km/h, the thermo-fans turned on every 4-5mins for a period of 30-45 seconds depending on the engine load. With the under-body panel installed, travelling at the same constant speed, the thermo-fans never turn on until you come to a stop.

Bara när bilen står stilla gör plåten att motorn blir lite varmare, kanske bra på vintern för den kylls nog långsammare med motorn avstängd kan jag tänka mig.

På ecomodders site såg jag att folk förbättrar strömlinjen under bilen och samtidigt stryper luftflödet genom kylaren för att förbättra luftmotståndet, det kan nog vara bra på vintern.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: strömlinje under bilen
InläggPostat: mån 13-06-24 18:10 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
På VAG-bilar från 80-talet (t ex VW Golf och Passat) kan man notera att motorrummet är helt öppet nedåt om bilen har bensinmotor, medan det det sitter en "bukplåt" av plast på dieslar. Förmodligen för att minska onödig fartvindskylning av motorblocket.

På tal om att vara tidigt ute med att strömlinjeforma undersidan av motorrummet, hur ser det egentligen ut på gamla Saab 92 och 93 från 50-talet? Åtminstone Saab 96/V4 förefaller vara någotsånär genomtänkt på den punkten.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: strömlinje under bilen
InläggPostat: mån 13-06-24 22:45 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Intressant, fartvindskylning av motorblocket vill man/jag inte heller ha när man/jag kör på E85 när det är kallt.

Så här ser en BX ut undertill
Bilaga:
bx_under.jpg
bx_under.jpg [ 53.86 KiB | Visad 9705 gånger ]


Min plywoodskiva täcker nu området från balken bakom stödfångaren/spoilern under 11 och 12 tom subframen ovanför 5 och 6. Öppningen mellan subframen och torpedväggen vid 2 där avgasröret går ner under bilen (vid 1) är kvar.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: strömlinje under bilen
InläggPostat: tor 13-07-04 14:14 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
De första erfarenheter på längre streckor visar att den i varje fall gör bilen mycket mindre sidvindkänslig. När man kör över höga broar med sidovind och/eller passerar lastbilar i motorvägshastighet kändes det förut mycket mera. Nu kan man på Autobahn t ex passera lastbilar med dubbel så hög hastighet än lastbilen utan att behöva parrera för sidovinden som jag fick göra förrut vilket tyder på att det inte uppstår lika mycket övertryck (lyft) under bilens framsida och att den har bättre strömlinje. Motorn blir inte heller för varm, fläkten går bara igång en kort stund när den får gå på tomgång länge.

Förbrukningen är bra mycket lägre än tidigare den drog nu endast 1,1l milen vid 120-160 km/t (gps) motorvägs körning + lite köar, men det kan såklart helt eller delvis bero på att kamaxeln stod en kugga fel.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: strömlinje under bilen
InläggPostat: fre 13-07-05 07:16 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
torbjorn skrev:
På VAG-bilar från 80-talet (t ex VW Golf och Passat) kan man notera att motorrummet är helt öppet nedåt om bilen har bensinmotor, medan det det sitter en "bukplåt" av plast på dieslar. Förmodligen för att minska onödig fartvindskylning av motorblocket.

På tal om att vara tidigt ute med att strömlinjeforma undersidan av motorrummet, hur ser det egentligen ut på gamla Saab 92 och 93 från 50-talet? Åtminstone Saab 96/V4 förefaller vara någotsånär genomtänkt på den punkten.


Nej,
Mercedes har liknande på äldre modeller. Det handlar bara om ljud.
Dieslar, särskilt på den tiden rasslar...
Kylning kan vara ett problem för dieslar också så det är inte helt optimalt att packa in för ljud.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: strömlinje under bilen
InläggPostat: fre 13-07-05 07:20 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
aryan skrev:
De första erfarenheter på längre streckor visar att den i varje fall gör bilen mycket mindre sidvindkänslig. När man kör över höga broar med sidovind och/eller passerar lastbilar i motorvägshastighet kändes det förut mycket mera. Nu kan man på Autobahn t ex passera lastbilar med dubbel så hög hastighet än lastbilen utan att behöva parrera för sidovinden som jag fick göra förrut vilket tyder på att det inte uppstår lika mycket övertryck (lyft) under bilens framsida och att den har bättre strömlinje. Motorn blir inte heller för varm, fläkten går bara igång en kort stund när den får gå på tomgång länge.

Förbrukningen är bra mycket lägre än tidigare den drog nu endast 1,1l milen vid 120-160 km/t (gps) motorvägs körning + lite köar, men det kan såklart helt eller delvis bero på att kamaxeln stod en kugga fel.


Visst blir det bra!
Jag är chockad över hur illa det fortfarande ser ut på en del nyare, billigare bilar.
Mercedes införde redan på 80-talet rätt stora plastsköldar under motorn, och på 90-talet blev de ännu större, även på bensinmodeller.
Ibland lite extra skruvar för att kunna byta olja men man får väl anstränga sig lite!

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: strömlinje under bilen
InläggPostat: fre 13-07-05 07:24 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
PRIUS skrev:
När man testar bilars bränsleförbrukning så sker väl det på rullande landsväg vilket inte påverkas av så mycket vinddrag.
Här ser man hur Lexus LFA fått en rätt slät undersida för att kunna köra fort och stadigt med låg bränsleförbrukning.
http://helbockcarpresentation.files.wor ... sign-5.png
Även billigare bilar har fått mer slät undersida ser man här på en äldre bild.
http://www.topspeed.com/cars/lexus/2007 ... 69041.html
Så får man lägre ljudnivå på köpet.
Men det gäller att göra det på rätt sätt annars får man som på en del äldre bilar problem med att det bildas en luftkudde i motorrumet och då strömmade ingen luft genom kylaren och man fick problem med att kylarvattnet kokade.


Givetvis måste man prova bilens kylprestanda innan man börjar sälja den...Oftast går det dock bra med längställd motor (den enda sunda motororienteringen:-) ) att täcka hela motorrummet utom längst bak. Då flödar det fint förbi grenrör o motorsidor, vidare ut via växellådstunneln.
Har man däremot tvärställd motor har man bett om problem och måste prova allt noga, kan bli hotspots som leder till överhettade komponenter, eller just dålig kylprestanda.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: strömlinje under bilen
InläggPostat: fre 13-07-05 11:42 
Offline

Blev medlem: ons 08-03-19 09:31
Inlägg: 816
Ort: Lindome
kan det vara förklaringen till att de flesta bilar inte är optimerade under? Känns både billigt och lätt att göra från början annars. vinner man dessutom komfort finns det ju bara fördelar.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: strömlinje under bilen
InläggPostat: fre 13-07-05 11:48 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
gt-i skrev:
kan det vara förklaringen till att de flesta bilar inte är optimerade under? Känns både billigt och lätt att göra från början annars. vinner man dessutom komfort finns det ju bara fördelar.


Som sagt, det är dåligt fokus på landsvägsförbrukning på många håll.
Cyclebeating är allt idag.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: strömlinje under bilen
InläggPostat: sön 13-07-07 15:44 
Offline

Blev medlem: tor 07-01-04 12:59
Inlägg: 76
Ort: Skåne
SAAB 99 ser ju i princip ut som ett båtskrov med en rätt liten öppning under växellådan. Bra för aerodynamiken, sämre för den stressade avgasrörsbytaren.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 18 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011