Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 16:27

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 18 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: strömlinje under bilen
InläggPostat: tor 13-07-18 21:22 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
En VW campingbuss T5 från 2010 har också en skiva under motorn med öppning bakom motorn för avgasröret precis som min hemgjorda undermotorskiva.

Höga hastigheter på Autobahn, uppför backar i Pyreneerna i riktigt varmt värder och 8 timmars bilköer rund Paris har ännu inte fått motorn att överhettas (medan andra bilar kokade) jag har inte heller hört att fläkten fåt jobba mera än annars.

Det ska bli intressant att se om det kommer att bildas lika mycket mayonäs i oljepåfyllningsröret på vintern, det kommer nu iaf att vara mindre utsatt för fartvinden.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: strömlinje under bilen
InläggPostat: fre 13-07-19 10:15 
Offline

Blev medlem: mån 08-04-21 20:33
Inlägg: 570
Ort: Från
aryan skrev:
En VW campingbuss T5 från 2010 har också en skiva under motorn med öppning bakom motorn för avgasröret precis som min hemgjorda undermotorskiva.

Höga hastigheter på Autobahn, uppför backar i Pyreneerna i riktigt varmt värder och 8 timmars bilköer rund Paris har ännu inte fått motorn att överhettas (medan andra bilar kokade) jag har inte heller hört att fläkten fåt jobba mera än annars.

Det ska bli intressant att se om det kommer att bildas lika mycket mayonäs i oljepåfyllningsröret på vintern, det kommer nu iaf att vara mindre utsatt för fartvinden.

Man kan sätta en timräknare på kylarfläkten så att man ser när man kan sluta med att sätta skivor under bilen för att den skall bli mer strömlinjeformad.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: strömlinje under bilen
InläggPostat: mån 13-07-29 14:44 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Jag har fått intrycket att skivan inte alls försämrar luftflödet genom kylaren, snarare tvärtom. Igår körde vi Från Utrecht (Nederländerna) till Stockholm i temperaturer över 32 grader med kryssningshastighet omkring 160 km/t*) där man fick köra det och köar norr om Hamburg utan minsta tecken på överhettning. I genomsnitt drog den något under 1 liter i milen senaste 155 mil på hemvägen till Helsingborg, så det kan man inte klaga på med tanke på hastighet, trafik och 4 pers med tung packning osv!

Lustigt nog blir det tystare i bilen när man kör 150-170 än när man kör 110-140 då motorn "brummar" mera under 4000 varv

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 18 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011