Jag och en vän till mig har lyckats ta oss in i en diskussion kring användandet av E85 i motorer byggda för blyfritt. (Han kör förövrigt en Volvo 945, jobbar på Volvo och får "höra mycket")
Han menar att de "smörjande egenskaperna" hos E85 är betydligt lägre jämfört med BF95. Detta gör att ventiler, ventilsäten, etc tar stryk.
Han hänvisar till att tillverkare som Saab, Volvo och Ford har bytt material i sina ventiler och ventilsäten just för att förebygga dessa problem.
Jag vet att det har varit en hel del diskussion här på forumet i ämnet, och jag undrar bara om det finns en rimlig sammanfattning av allt detta. Någon som är insatt vad som tvingade fram dessa motorförändringar, eller någon som sett skador på ovan nämnda motordelar som skulle kunna härledas till "bristfällig smörjning" pga av E85?
Jag måste få lite kött på benen så jag har bra argument tillbaka!