Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 18:15

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Sot i lufiltret
InläggPostat: fre 13-08-23 23:25 
Offline

Blev medlem: tor 07-02-08 00:12
Inlägg: 590
Ort: Dalsland
Jag har fått luftfiltret på en traktor igensatt av sot. Misstänker iallafall att det är sot, det är svart och går inte att blåsa rent. Filterburken är torr och ren runomkring så det borde inte vara olja. Traktorn har en förrenare som suger ut smutsen med avgaserna, så jag misstänker att avgaser har gått bakvägen via denna till luftfiltret.
Det har hänt en gång förut, och det här filtret är nästan nytt och kostar över 2000 kr. Det hjälper itne att blåsa rent det.
Går det att tvätta rent ett filter från sot? Vad ska man tvätta med då?


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Sot i lufiltret
InläggPostat: lör 13-08-24 11:03 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Vad är det för filtermaterial, papper?

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Sot i lufiltret
InläggPostat: lör 13-08-24 23:10 
Offline

Blev medlem: tor 07-02-08 00:12
Inlägg: 590
Ort: Dalsland
Ja, det är papper. Men enligt instruktionsboken ska det gå att tvätta.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Sot i lufiltret
InläggPostat: sön 13-08-25 09:53 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
På 60-talet hade man säkert föreslagit tri, freon eller något annat halogenerat kolväte för en sådan tvättning, men idag vet vi ju bättre än så.
En del moderna luftfilter är av någon slags ljusgrå "nonwowen"-material snarare än av papper, de borde kunna tåla en tvättning med vatten och t ex diskmedel.
Om filtret inte verkar vattentåligt så kanske man skulle kunna prova med bensin eller isopropanol. E85 verkar inte duga till att tvätta bort dieselsot med.

Och det finns inga rekommendationer om hur filtret ska tvättas i instruktionsboken eller från filtertillverkaren?

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Sot i lufiltret
InläggPostat: sön 13-08-25 10:51 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Ja jag tänkte också att aceton kanske kan funkgera

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Sot i lufiltret
InläggPostat: mån 13-08-26 22:30 
Offline

Blev medlem: tor 07-02-08 00:12
Inlägg: 590
Ort: Dalsland
Enligt instruktionsboken ( som är från 70-talet) så finns det ett speciellt rengöringsmedel att köpa till att tvätta luftfiltret med. Nu är det väl inte så vanligt att det kommer sot i luftfiltret så jag misstänker att det här rengöringsmedlet inte tar sot.. Dessutom ska rengöringsmedlet spädas, (56,7 gram till 3,8 liter vatten) så det låter inte som att det blir så värst starka grejer av det. Filtret ska gå att tvätta 4 gånger innan man behöver byta det står det.
(Om det är papper eller inte vet jag inte men det ser ut som nåt pappersliknande, men ska som sagt gå att tvätta.)

Vanlig grönsåpa löser upp det mesta har jag märkt. Jag tvättar själv av olja från händerna med det, effektivt och skonsamt. Det kanske skulle funka på sot i filter också?

Hittade visst nu i instruktionsboken: The compressed air method is not recommended if element appears oily or sooty. -If the primare element appears oily or sooty, the washing method should be used.
Så det kanske finns hopp ändå.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Sot i lufiltret
InläggPostat: tis 13-08-27 08:00 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Om filtermaterialet tål vatten borde det gå bra med vatten och diskmedel eller såpa. Då ska du nog vara noga att låta det torka mycket väll innan du använder det igen fuktigt släpper papperet inte igenom luft och går sönder direkt.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011