Bra med bränsle är att det lättre går att buffra lite varme i bränsle och att det ger momentan förångning fast det kan ju kondensera igen i kall luft eller och när ångan passerar kalla motorytor.
Luften man hinner värma är begränsad men å andra sidan är det inte så mycket luft som passerar montorn vi start: ca 80-200varv/min och stängd gasspjäll. Luft temperaturen är inte begränsat som etanol är pga kokpunkten.
enl
http://en.wikipedia.org/wiki/Heat_capacityVi 0°C har luft en specifik värmekapacitet ca 1,0035 J/g.K (och 0,0013 J/cm3.K
Ethanol 2.44 J/g.K (och 1,925 J/cm3.K)
AFR för E100
http://ethanolpro.tripod.com/id213.htmlE100 stoichiometric 9,0078 (E85 9,765)
Vid start kör man kanske snarare max power rich:
E100 6,429 (E85 6,429)
Altså vid start har luften i feta startblandningen en värmekapacitet av 6,429 x 1,0035 J/K = 6.4515015 J/K
och E100 i feta startblandningen 2,44 J/K
Dvs luften har 2,644 ggr större värmekapacitet.
Om man antar att luften är -10°C och etanolen verkligen 120°C när den injekteras så blir blandningen 25,6°C om inte kalla motor kyler ner blandningen mera
Ca 14°C är E100 lägsta flampunkt så det borde väll teoretiskt gå att starta då ?