Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 24-03-29 07:25

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 12 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: ons 13-09-25 09:25 
Offline

Blev medlem: tor 07-02-08 00:12
Inlägg: 590
Ort: Dalsland
Jag behöver information till den pågående utredningen om fossilfri fordonsflotta om existerande bilmodeller som kan köras på E100. Även om det finns flexifuel-bilar som kan köras på E100, samt hur dessa bilar klarar avgastester.
Även protyper är intressanta.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 13-09-25 13:16 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Menar du med "kan köras på E100" att tillverkare intygar att det går bra eller om det går att köra på E100? När jag fick soppatorsk en gång så körde min konverterade Citroën på koncentrerat spolarvättska (≈E100) utan några som helst problem eftersom motorn fortfaranda var varm, det klarar troligtvis även de flesta FFV bilar.

Det lär bli svårt att starta på E100 när temperaturen är under 10°C och det skulle förvåna mig om tillverkare intygade något annat än E85 och bensin.

Med E100 lär även brand- och explosionsriskerna bli en het potatis igen eftersom E100 brinner med osynliga lågor och ångerna i bränsletanken lätt kan bli explosiva med E100 utan bensin.

Men på sommaren kanske E95 eller E98 funkar lika bra som E85?

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 13-09-25 21:10 
Offline

Blev medlem: tor 07-02-08 00:12
Inlägg: 590
Ort: Dalsland
Jag letar dels efter bilar som "går" att köra på E100 enligt tillverkaren, men också, eller kanske främst, bilar som är optimerade för E100, och alltså har lägre bränsleförbrukning.

När det gäller kallstarter så är det inga problem med förvärmda spridare.
Själv har jag glödstift i förgasaren som värmer bränslet innan start.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 13-09-25 23:02 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Henrik Jansson skrev:
Själv har jag glödstift i förgasaren som värmer bränslet innan start.


Det kanske inte funkar med E100 eller har du testat om det hjälper tillräckligt med E100 vid kallt väder?

Bosch flexstart värmar E96 till 120 grader (under tryck) och då kan man starta vid -5°C.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 13-09-28 18:33 
Offline

Blev medlem: tor 07-02-08 00:12
Inlägg: 590
Ort: Dalsland
E100 finns ju inte att köpa, det närmaste jag har testat med är T-röd. Kommer inte ihåg hur kallt det var.
Värmer man E96 till 120 grader så måste det gå att starta vid betydligt lägre temperatur än -5.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 13-09-28 22:49 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Etanol kokar vid ca 78°C och det behövs nog ca 4 bar i fuelrailen om man ska kunna värma E100 till 120°C. Vilken temp man kan starta på det sedan beror nog på hur kall motorn är och hur mycket tid som etanolångerna har att tappa värmen vägen (och kondensera) innan det ska tändas.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 13-09-28 23:57 
Offline

Blev medlem: tor 07-02-08 00:12
Inlägg: 590
Ort: Dalsland
jo precis. Men det måste gå att starta vid betydligt lägre temperaturer om man har värmt till 120 grader än -5.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 13-09-29 07:00 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
En annan viktig faktor är temperaturen hos den luft som etanolen ska blandas med. Det reddes ju ut för ganska många år sedan, tyvärr strax innan någon av forumkrascherna, att med samma temperatur på etanol och luft så står luften för ungefär 80 % av bränsleblandningens värmeinnehåll. Jag antar att den där beräkningen förutsatte att man skulle blanda till lambda = 1, och luftens andel av värmeinnehållet blir såklart lite mindre vid den fetare blandning man ändå måste ta till i samband med kallstart.

Lite förenklat kan man säga att om man blandar nollgradig luft med etanol värmd till 120 °C så ger det samma temperatur hos den färdiga bränsleluftblandningen som nollgradig etanol blandad med luft värmd till 30 °C.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 13-09-29 09:48 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1118
Ort: Närke
torbjorn skrev:
Lite förenklat kan man säga att om man blandar nollgradig luft med etanol värmd till 120 °C så ger det samma temperatur hos den färdiga bränsleluftblandningen som nollgradig etanol blandad med luft värmd till 30 °C.

Tittar man bara på temperaturen på luft/bränsleblandningen i ögonblicket den sugs in i cylindern, så kan man ledas till att dra slutsatsen att luftförvärme är det bästa alternativet.

Men om man har 120° etanol under 4 bars tryck så kommer dropparna som sprayas ut av spridarna att börja koka på grund av att de är överhettade i förhållande till trycket i insuget. Dropparna kommer att hinna börja koka inifrån och vidare "spränga" dropparna i mindre droppar och eljest dunsta mer än nollgradig etanol.

Vi har även sett att viskositeten på etanol ökar snabbare vid lägre temperatur.

Mängden luft som kan värmas i insuget är begränsat, och ersätts av kall luft utifrån på några enstaka motorvarv. Har man inte ett effektivt element som kan lämna en eller två KW värme kontinuerligt har jag svårt att se att uppvärmd luft skulle räcka tillräckligt långt.
Å andra sidan, en kallstartad motor som drar 10l/mil de första tio metrarna drar inte mer än 1cl bränsle totalt på den sträckan. Kan man värma upp denna centiliter (eller några cl) i själva insprutaren före startögonblicket så räcker det längre än den varma luften. Kan man värma hela fuelrail så har du nästan första kilometern uppvärmd.

_________________
Tesla Model 3 LR (2022)

"When the going gets tough, the tough get duct-tape." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 13-09-29 11:56 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Bra med bränsle är att det lättre går att buffra lite varme i bränsle och att det ger momentan förångning fast det kan ju kondensera igen i kall luft eller och när ångan passerar kalla motorytor.

Luften man hinner värma är begränsad men å andra sidan är det inte så mycket luft som passerar montorn vi start: ca 80-200varv/min och stängd gasspjäll. Luft temperaturen är inte begränsat som etanol är pga kokpunkten.

enl http://en.wikipedia.org/wiki/Heat_capacity
Vi 0°C har luft en specifik värmekapacitet ca 1,0035 J/g.K (och 0,0013 J/cm3.K
Ethanol 2.44 J/g.K (och 1,925 J/cm3.K)

AFR för E100 http://ethanolpro.tripod.com/id213.html
E100 stoichiometric 9,0078 (E85 9,765)

Vid start kör man kanske snarare max power rich:
E100 6,429 (E85 6,429)

Altså vid start har luften i feta startblandningen en värmekapacitet av 6,429 x 1,0035 J/K = 6.4515015 J/K
och E100 i feta startblandningen 2,44 J/K

Dvs luften har 2,644 ggr större värmekapacitet.

Om man antar att luften är -10°C och etanolen verkligen 120°C när den injekteras så blir blandningen 25,6°C om inte kalla motor kyler ner blandningen mera

Ca 14°C är E100 lägsta flampunkt så det borde väll teoretiskt gå att starta då ?

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 13-09-30 09:13 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Sen är frågan om siffran på flampunkt (den anger ju vid vilken temperatur en stillastående vätskeyta vid atmosfärstryck ger ifrån sig så mycket ångor att det blir en tillräckligt fet blandning för att antända strax över vätskeytan) egentligen har så mycket att säga om hur lätt det är att få eld på en finfördelad bränsleblandning vid övertryck som det är frågan om när en bilmotor ska kallstartas.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 13-09-30 14:42 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Hittade just en slideshow från en brasiliansk rapport "Cold start characteristics of an ethanol-fuelled engine with heated intake air and fuel" här http://www.fapesp.br/eventos/2012/10/ethanol/Sodre.pdf

Citat:
Ethanol-fuelled engines do not start at temperatures below 13°C, while gasoline-fuelled engines can start at temperatures as low as -40°C

Flampunkten för ethanol (13°C) och bensin (ca -43°C) verkar altså vara en ganska bra indikator för vilka temperaturer som det går att starta på olika bränslen.

Om nån kan få tag på det skulle det vara intressant att ta del av hela rapporten! Från sliderna:

Citat:
COLD START TECHNOLOGIES FOR FLEXIBLE FUEL VEHICLES
• Use of E85 blends
• Gasoline introduction through a calibrated hole
• Gasoline introduction through an extra fuel injector
• Gasoline introduction through an extra fuel injector and common rail
• Ethanol heating in the fuel injectors
• Ethanol heating in the fuel injectors plus intake air heating


Citat:
ETHANOL HEATING IN THE FUEL INJECTORS
• 950 W electric resistance required to heat ethanol in four injectors
• Cold start below 5°C between 2.0 s and 4.0 s
• Cold start time for intake air heating only using 600 W electric resistance between 10 s and 27 s


Citat:
CONCLUSIONS
• The use of 300 W electric resistance to heat the intake air together with 150 W electric resistances to heat ethanol injectors allowed for satisfactory cold start time
• At 0°C the cold start time defined by the period from ignition key switch until the engine reached 800 rev/min was 1.7 s, which is 15% below acceptable standards
• Simultaneous ethanol and intake air heating produced significant reductions on raw exhaust HC and CO emissions, especially in the first 150 s of the U.S. FTP-75 test schedule
• Catalytic converter efficiency for HC and CO reduction was also increased with heated intake air and ethanol
• NOX and aldehyde emissions were not significantly altered by the new cold start system

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 12 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011