Etanol.nu
http://www.etanol.nu/forum/

Chrysler 300M '99
http://www.etanol.nu/forum/viewtopic.php?f=7&t=7003
Sida 1 av 5

Författare:  torbjorn [ lör 13-10-05 22:26 ]
Inläggsrubrik:  Chrysler 300M '99

Jag har visst råkat få en bil enligt rubrik. Sannolikt ren bensinbil att döma av kodbokstäverna i chassinumret, alltså inte, som jag hade hoppats på, en förklädd FFV. I övrigt kan man beskriva den som en större sedanmodell, framhjulsdriven med 2,7 l V6-motor och uppenbarligen tämligen intelligent automatlåda. Rejält bagageutrymme men löjligt låg tillåten släpvagnsvikt, varför det inte är så konstigt att det här exemplaret saknar dragkrok. En sak som gör att bilen kan sägas ha hög nördfaktor är att stora delar av elsystemet är uppbyggt kring en s k CCD-buss (det är en klon av CAN-buss som Chrysler tog fram i slutet av 80-talet, för att slippa betala licensavgifter till Bosch).

Anledningen till att bilen blev kostnadsfri var ABS-bekymmer som bilägaren inte lyckades fixa till rimlig kostnad (trasigt ventilblock med integrerad elektronik, gick visst inte att få tag i på skroten). Dessutom skulle fastigheten där den var parkerad säljas, och bilen måste bort från gården.

Efter att ha tagit en närmare titt på ventilblocket så visade det sig att pumpmotorn hade rostat ihop (och brutits sönder vid försök att få isär den). Dessutom hade den ena av de två parallellkopplade mosfet-transistorerna som ska styra den brunnit upp. Jag hade ett mycket snarlikt ventilblock från någon VW (troligen Golf III) liggande. Den lösning på problemet som jag hoppas på är att ta hela hydrauliken inklusive pumpmotor från VW-ventilblocket och montera på Chryslerelektroniken efter reparation. Det dröjer dock någon vecka innan jag får hem lämpliga transistorer och kan göra i ordning det hela. Sedan blir det intressant att lufta och prova systemet, om bromsarna fungerar efteråt så kan jag köra hem bilen.

Men det finns en potentiellt besiktningshindrande sak till. Att döma av gamla besiktningsprotokoll så har HC-värdet legat i överkant (65-90 ppm) vid de senaste besiktningarna, och en gång har den även fått en anmärkning för "motor, otillförlitlig funktion" eller något liknande. Återstår att se om problemet är enkelt löst (t ex trötta lambdasonder eller ett vevhusventilationsproblem) eller om huvudorsaken är att katalysatorn har gjort sitt. Jag ska i alla fall göra ett försök att få ner HC-värdet vid bensindrift innan det blir aktuellt med besiktning och någon form av etanolkonvertering. Ligger det över 50 ppm enligt min avgasanalysator så vågar jag inte åka till bilprovningen.

Författare:  biltema 10w30 [ sön 13-10-06 08:23 ]
Inläggsrubrik:  Re: Chrysler 300M '99

konvertera annars och kör på spolarvätska :mrgreen:

Författare:  Peter [ sön 13-10-06 17:51 ]
Inläggsrubrik:  Re: Chrysler 300M '99

Jo dessa kärror är lite säregna men finns fler än man kan ana,,, är den sedan i övrigt fräsch kan det klart vara värt att hålla den i körbart skick. :)

En till bra sida med en del USA kompetent folk är denna sida: http://usabilforum.se/

Författare:  Databoxen [ ons 13-10-09 17:44 ]
Inläggsrubrik:  Re: Chrysler 300M '99

Är nyfiken på elektroniken i ABS enheten, vilken topologi används för att driva pumpen, etc
Vilka trissor blir det? Några IRL eller IRF kanske?

Författare:  torbjorn [ ons 13-10-09 18:43 ]
Inläggsrubrik:  Re: Chrysler 300M '99

Två parallellkopplade N-kanal mosfet i serie med pumpmotorn (jag tror att de ligger på jordsidan, det borde ju bli enklast med gatedrivningen på så sätt).
I den ena av elektronikenheterna sitter Motorola (numera ON) MTB60N06 , i den andra Siliconix (numera Vishay) SUB70N06. De verkar vara praktiskt taget identiska.

Författare:  Databoxen [ fre 13-10-11 07:33 ]
Inläggsrubrik:  Re: Chrysler 300M '99

Jo, lowside drivning är alltid enkelt och att föredra. Ibland kommer man dock inte ifrån det, när man tvingas designa halv och helbryggor, men sånt är jobbet :)

Författare:  torbjorn [ fre 13-11-01 22:09 ]
Inläggsrubrik:  Re: Chrysler 300M '99

Nu är transistorerna bytta. Det satt dioder mellan gate och source på dem och den ena av dem hade dessutom kortslutning. De saknade beteckning (mini-melf-kapsel), jag satte dit en 15 V zener.

Men det lär nog dröja några veckor till innan jag får tillfälle att sätta ventilblocket på plats, se om allt fungerar och förhoppningsvis ställa på och köra hem bilen.

Författare:  Databoxen [ lör 13-11-02 19:13 ]
Inläggsrubrik:  Re: Chrysler 300M '99

Ja, zener för att skydda gaten är seriöst. Vi använder vissa typer av FET'ar som har inbyggd zener på gaten.

Författare:  torbjorn [ tis 14-01-07 10:17 ]
Inläggsrubrik:  Re: Chrysler 300M '99

Nu sitter ventilblocket på plats, bromsarna är nödtorftigt luftade och fungerar nog så pass bra att man vågar köra hem bilen. ABS-varningslampan håller sig mörk också.
Återstår bara att montera vänster strålkastare och hänga upp fronten provisoriskt så att den inte väcker onödigt uppseende på vägen hem.

Författare:  torbjorn [ lör 14-03-22 19:51 ]
Inläggsrubrik:  Re: Chrysler 300M '99

Jag mätte med oscilloskop på lambdasonderna idag, båda visade sig vara halvtrötta men trots allt i fungerande skick. Mycket långsam reglering på tomgång med periodtid på flera sekunder och ganska flacka flanker, men det blev trots allt något som liknade en fyrkantvåg. Vid högre varvtal (ca 2500 varv/min) blev periodtiden betydligt kortare, uppskattningsvis knappt en halv sekund. Flankerna blev dock inte bättre så signalen påminde mer om en sinus.
Det är nog värt kostnaden för ett par nya lambdasonder att hoppas på en bättre fungerande reglering och ett lägre HC-värde.

I övrigt har jag tittat närmare på formaliteter beträffande ordinarie besiktningsperiod och sånt, och bestämt mig för att inte ha någon större brådska med att ställa på och ta hem bilen. Om jag skjuter upp besiktningen till den första juni så räknas den som ordinarie besiktning för i år. Och jag behöver knappast ta hem den mer än två veckor innan dess för att hinna med vad som måste göras.

Författare:  Databoxen [ sön 14-03-23 19:25 ]
Inläggsrubrik:  Re: Chrysler 300M '99

Vad har du för framtida planer för bilen?

Författare:  torbjorn [ sön 14-03-23 20:43 ]
Inläggsrubrik:  Re: Chrysler 300M '99

Framtidsplanerna är väl inte särskilt bestämda, men troligen blir det först etanolkonvertering med något lämpligt piggybacksystem och sedan ska jag se om det går att få mina föräldrar att använda den för långresor till sommarstuga osv istället för att, som hittills, använda en mer än fullastad småbil för de där körningarna.

Författare:  torbjorn [ lör 14-04-05 22:19 ]
Inläggsrubrik:  Re: Chrysler 300M '99

Två nya lambdasonder (Denso) anskaffade men ännu inte monterade.
Jag har bestämt mig för att göra etanolkonvertering med piggybacksystem, troligen Bioadapter.
Upptäckte att bilen verkar sakna separat bränslefilter från fabrik, troligen har konstruktörerna haft stort förtroende för sugsilen i tanken + spaltfiltren i spridarna. Jag funderar dock på att sätta dit ett slangmonterat filter, WK612 eller liknande, för säkerhets skull. Den har ju trots allt stått något år med gammal bensin i tanken så det kan finnas mycket hartsavlagringar som börjar röra på sig när det blir bränslebyte. Och spridarkrångel har jag fått nog av från vissa andra fordon.

Författare:  torbjorn [ tis 14-04-22 19:09 ]
Inläggsrubrik:  Re: Chrysler 300M '99

Två Bioadaptrar kom med posten idag. Uppenbarligen fungerar postverket i Ukraina trots oroligheterna där.

Författare:  torbjorn [ tor 14-06-05 21:23 ]
Inläggsrubrik:  Re: Chrysler 300M '99

Nu står bilen hemma hos mig, det pågår bromsmekande - det blev nya skivor och belägg fram idag, och i morgon ska beläggen bak bytas.
Fronten är högst provisoriskt dithängd och måste tas loss igen för att komplettera med en slang till vindrutespolaren, fästskruvar för ABS-enheten mm. En störande sak är att man tydligen måste plocka bort hela fronten om man ska byta en strålkastarlampa.

Jag läste på lite mer om bränslesystemet och konstaterade att bilen har ett returlöst system, BTR sitter i tankarmaturen och har även ett inbyggt, tydligen inte separat utbytbart bränslefilter.

Sida 1 av 5 Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/