Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 18:21

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 13 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: tis 13-11-12 19:37 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
...sker ju ofta med en magnetventil som kopplas in mellan insugningsrör och wastegate. Denna styrs med olika pulskvot beroende på önskat laddtryck. Vet någon vilken pulsfrekvens det brukar röra sig om? Och vad kan man vänta sig för strömförbrukning hos magnetventilen?

_________________
Att mäta är att veta


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 13-11-13 15:46 
Offline

Blev medlem: tor 06-12-28 03:38
Inlägg: 593
Ort: Frösön nyss uppflytt
SAAB Trionic 5 använder 70 Hz över 2500 RPM och 90 Hz under 2500 RPM. Systemet använder pseudo PWM, man man låter stigande flankerna slå om ventilen eller egentligen flyttar en skiva mellan två spolar, låg strömförbrukning.

SAAB Trionic 7 använder 32 Hz över 2500 RPM och 50 Hz under 2500 RPM. Man nyttjar hel PWM för att flytta en ventilkropp som återställs av en fjäder, högre strömförbrukning än T5.

Reglerfrekvensen har valts med bland annat hänsyn till slangarnas längd för att undvika självsvänging i systemet.

J.K Nilsson


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 13-11-13 22:58 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Tack för svar!
Saabs uråldriga APC-system arbetade väl med ännu lägre frekvenser, omkring 10 Hz?
Kan man anta att det är liknande magnetventiler och därmed ungefär samma pulsfrekvenser som används även på större turbodieslar?

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 13-11-14 08:54 
Offline

Blev medlem: tor 06-12-28 03:38
Inlägg: 593
Ort: Frösön nyss uppflytt
De magnetventiler jag sett på andra fordon är mer likt den som sitter på vakumslangen mellan plenum och avlastningsventil på saab 9-5. Jag har ingen aning om reglerfrekvensen, det är något man kunde ha tittat i WIS för SAAB 9-3 SS/SC, dom har en sådan magnetventil jag pratar om i det här inlägget.

J.K Nilsson


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 13-11-27 19:57 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-01-07 13:32
Inlägg: 959
Ort: Göteborg
Lånar tråden lite.
Är nedan påståenden kopplade till verkligheten:

En motor med volym 2.0 liter som utsätts för ett laddtryck på 1.0 bar , är ekvivalent med en motor på som exempel 2.5 liter?
Jag menar alltså inte att beräkningen är korrekt, utan om man kan tänka i dessa banor.

En motor med 1:10 i kompression som utsätts för ett laddtryck på 1.0 bar, är ekvivalent med en motor med t.ex 1:14 i kompression?
(Återigen, bara en fundering)

Slutligen, hur påverkas behovet av förställning av tändning då insuget är trycksatt?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 13-11-27 21:38 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 15:54
Inlägg: 1244
Ort: Nyköping
Utan att vara insatt i detta låter det för mig som att 1 bar extra i insuget motsvarar en fördubbling av kompressionen, alltså 10:1 blir 20:1. Någon däremot? Och varför?

_________________
Lufttryckskonvertering
http://gunnarlysell.se/


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 13-11-28 01:38 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Du menar att cylinderfyllningen skulle fördubblas om trycket i insuget (efter turbon) fördubblas, det är väll inte sant?

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 13-11-28 06:18 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1118
Ort: Närke
GL skrev:
Utan att vara insatt i detta låter det för mig som att 1 bar extra i insuget motsvarar en fördubbling av kompressionen, alltså 10:1 blir 20:1. Någon däremot? Och varför?

Det låter inte rimligt. Jag har för mig att Volvos röda högtrycksturbo har en kompression runt 8,5:1. Om man laddade 1bar skulle det innebära 17:1... Spikar inte motorn sönder vid så hög kompression?

_________________
Tesla Model 3 LR (2022)

"When the going gets tough, the tough get duct-tape." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 13-11-28 15:19 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Nej det är inte rimligt att kompressionstrycket skulle öka lineärt med turbotrycket eftersom det inte automatiskt hinner komma in dubbelt så mycket luft i cylindern när trycket i insuget fördubblas.
Dessutom är det inte bara kompression och turbotryck som avgör fyllningsgrad och kompressionstryck. Ventiltiming, varvtal, insugslufttemperatur, motstånd för gasflöden och resonanser i insuget påverkar alla fyllningsgrad och kompressionstrycket.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 13-11-28 22:59 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 15:54
Inlägg: 1244
Ort: Nyköping
Efter att ha läst denna:
http://www.gikturbo.se/pdf/teoridels.pdf
är jag fortfarande övertygad om att det teoretiskt blir en fördubbling av fyllnadsgraden med 1 bar övertryck. det som i praktiken minskar den är den temperaturhöjning som turbokompressorn åstadkommer. Laddluftkylare (intercooler) kan dock ta bort en del av denna temperaturhöjning och därmed närmas den teoretiska fyllnadsgraden.

_________________
Lufttryckskonvertering
http://gunnarlysell.se/


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 13-11-29 00:44 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Kul intressant länk!

GL skrev:
Laddluftkylare (intercooler) kan dock ta bort en del av denna temperaturhöjning och därmed närmas den teoretiska fyllnadsgraden.


Men en intercooler bromsar även luftflödet något.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 14-01-06 23:29 
Offline

Blev medlem: tis 07-02-06 21:26
Inlägg: 439
Ort: Norrland
ja, iofs men det är trycket i insugsröret som är avgörande...
m.a.o. om flödet störs p.g.a. intercoolern minskar ju trycket..


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 14-01-07 12:05 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Med samma turbo och turbovarvtal blir det dock inte automatiskt samma tryck i insugsröret med intercoolerns extra motstånd.

Turbon snurrar för övrigt inte helt "gratis" heller, ju mera avgasflödet stryps (av turbon) ju större effektförlust det blir i avgasystemet.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 13 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011