Etanol.nu
http://www.etanol.nu/forum/

Partikelutsläpp från direktinsprutade bensinare
http://www.etanol.nu/forum/viewtopic.php?f=7&t=7038
Sida 1 av 1

Författare:  Baggis [ fre 13-11-29 11:43 ]
Inläggsrubrik:  Partikelutsläpp från direktinsprutade bensinare

>Här< står det att läsa om direktinsprutade "bensinares" partikelutsläpp. Bl.a står detta:

Citat:
Samma undersökning visade att de direktinsprutade bensinmotorerna även släppte ut runt tio gånger mer partiklar än moderna dieselmotorer.


Hur kan det vara möjligt? Finns det inga krav på hur mycket partiklar "bensinare" får släppa ut?

Författare:  aryan [ fre 13-11-29 14:24 ]
Inläggsrubrik:  Re: Partikelutsläpp från direktinsprutade bensinare

Enligt http://en.wikipedia.org/wiki/European_e ... _standards är gränsvärden för partikelutsläpp lika 0.005 g/km för direktinsprutade bensinmotorer som för dieselmotorer sedan september 2009 (EURO 5) och även i kommande EURO 6 ä det samma .

Dieslarna får dock fortfarande släppa ut 3 ggr mera NOx i EURO 5. I EURO 6 som gäller from september nästa år får dieslarna bara släppa ut 33% mera NOx än motsvarande bil med ottomotor.

/Aryan

Författare:  Baggis [ fre 13-11-29 14:45 ]
Inläggsrubrik:  Re: Partikelutsläpp från direktinsprutade bensinare

Så om det som påstods stämmer så släpper dieslarna ut (minst) 10 ggr mindre än gränsvärdet? Om inte så överskrids gränsvärdena rejält.

Författare:  aryan [ fre 13-11-29 16:27 ]
Inläggsrubrik:  Re: Partikelutsläpp från direktinsprutade bensinare

Baggis skrev:
Så om det som påstods stämmer så släpper dieslarna ut (minst) 10 ggr mindre än gränsvärdet? Om inte så överskrids gränsvärdena rejält.


Ja, det kanske är det så att en direktinsprutat ottomotor precis kan klara gränsvärderna utan partikelfilter medan en diesel måste ha filter för det och då kan klarar gränsvärderna med god marginal.

Det borde bli ännu mindre PM utsläpp med etanol.

Om man skulle räkna antalet partiklar i stället för totala massa av partikelutsläpp kan resultaten bli sämre för en (diesel)motor med filter. Filterna är mest effektiva att ta bort större tunga partiklar (som lättare fastnar i ett filter), de mindre nanopartiklar PM2,5 och PM1 är mycket svårare att filtrera bort än PM10 och samtidigt är de minsta partiklar hälsofarligare och är de dessutom längre kvar i luften än tyngre partiklar.

Författare:  PRIUS [ fre 13-11-29 20:59 ]
Inläggsrubrik:  Re: Partikelutsläpp från direktinsprutade bensinare

I den här uppställningen av bilar verkar diselbilar släppa ut något mer av partiklar än Lexusen som drivs med bensin, kan bero på att bensinmotorn inte är direktinsprutad och då blir det självklart inga partiklar alls som släpps ut.
http://www.teknikensvarld.se/2010/10/21 ... a-utslapp/

Författare:  aryan [ lör 13-11-30 11:20 ]
Inläggsrubrik:  Re: Partikelutsläpp från direktinsprutade bensinare

Jo det är så att ottomotorer med direktnsprutning har mycket mera partikelutsläpp än ottomotorer med vanlig indirekt insprutning.

Här http://papers.sae.org/2011-01-1305/ hittade jag en studie hur etanolhalten påverkar partikelutsläpp från direktinsprutade ottomotorer. Tydligen minskar partikelutsläppen med E85 i stället för bensin när motorn är kall (under 20°C) men fann de ingen skillnad när motorn är varm.

Jag förväntade mig att det skulle vara en större skillnad iom att E85 inte brukar sota motorn lika mycket som bensin.

Författare:  AcuraJan [ ons 17-02-01 16:18 ]
Inläggsrubrik:  Re: Partikelutsläpp från direktinsprutade bensinare

I artikeln jämför han med tillåtet utsläpp för dieslar. Läser man undersökningen står det att de misstänker att dieslar släpper ut mer i verklig körning. Detta har ju också dykt upp nu i media, att dieslar släpper ut mer än man trott. Inte bara partiklar utan NOx också.
Hur ser det ut med NOx från en direktinsprutad bensin/etanolbil?

Författare:  torbjorn [ ons 17-02-01 18:44 ]
Inläggsrubrik:  Re: Partikelutsläpp från direktinsprutade bensinare

AcuraJan skrev:
Hur ser det ut med NOx från en direktinsprutad bensin/etanolbil?


Så länge den går lambdareglerat och har katalysator, så bör NOx-utsläppen vara jämförbara med vilken vanlig ottomotor som helst. Men om konstruktören har vågat sig på att försöka "magerköra" motorn, så att det blir luftöverskott i avgaserna och katalysatorn får svårt att reducera NOx, så stiger halterna.

Författare:  biltema 10w30 [ tor 17-02-02 22:43 ]
Inläggsrubrik:  Re: Partikelutsläpp från direktinsprutade bensinare

Första generationens FSi-motorer har NOx-givare för magerkörning
http://www.volkspage.net/technik/ssp/ssp/SSP_252.pdf

Författare:  Dr. Mabuse [ sön 17-02-05 19:21 ]
Inläggsrubrik:  Re: Partikelutsläpp från direktinsprutade bensinare

torbjorn skrev:
Så länge den går lambdareglerat och har katalysator, så bör NOx-utsläppen vara jämförbara med vilken vanlig ottomotor som helst. Men om konstruktören har vågat sig på att försöka "magerköra" motorn, så att det blir luftöverskott i avgaserna och katalysatorn får svårt att reducera NOx, så stiger halterna.

Jag trodde poängen med GDI-motorerna var just att magerköra dem?

Varför annars ha en arbetstakt som påminner om dieselmotorerna? Eller har jag missförstått det?

Författare:  karlmb [ tis 17-02-14 23:05 ]
Inläggsrubrik:  Re: Partikelutsläpp från direktinsprutade bensinare

Det är poängen. (Och borde vara poängen även med etanoloptimerade Otto-motorer eftersom etanol har mkt bra magertålighet)
Och dels så är nivåerna ändå betydligt lägre än vilken diesel som helst, dels finns det de-NOx-katalysatorer som lagrar NOx under perioderna när man magerkör.

Sida 1 av 1 Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/