Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 21:41

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Sotigt insugsspjäll
InläggPostat: mån 13-12-02 13:47 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
I förra veckan drabbades jag av störningar på tomgången. Det fanns helt enkelt ingen tomgång. Släppte man gasen så stannade motorn. Det krävdes varv på ca 1500 - 2000 V/min för att hålla igång motorn.
Som tur var befann jag mig alldeles i närheten av en bilverkstad. Jag frågade om dom kunde läsa ut felkoder åt mig och det gick bra. Några fel fanns dock inte. Men meken öppnade luftspjället, som sitter lättåtkomligt högt upp och längst fram på motorn. Det visade sig vara alldeles svart av oljigt sot på insidan.
Är det EGR-systemet som är orsaken till detta?
Bilen är en Volvo V70 2.0F (Fordmotorn) -08 och har gått ungefär 8 500 mil. Alltid på E85.
Mig veterligt ingår det inte i någon servicepunkt, men det vore kanske läge för det? Att döma av sotet har det i alla fall knappast blivit utfört någon gång. Hela jobbet, förutom felsökningen, var gjort på mindre än en kvart.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Sotigt insugsspjäll
InläggPostat: mån 13-12-02 20:13 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
EGR brukar inte ge oljigt sot, om inte motorn drar extremt mycket olja. Då är det mer troligt att oljeavlagringarna kommer från vevhusventilationen, kanske som följd av att någon oljeavskiljare eller dräneringsrör till denna har blivit igenkläggad. Det är rätt vanligt på en del bilmodeller, speciellt om bilen mest går i småkörningar och/eller vädret är kallt och fuktigt. Men jag har aldrig förut hört att någon Fordmotor i modern tid skulle lida av sådana problem.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Sotigt insugsspjäll
InläggPostat: mån 13-12-02 21:38 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
OK! Tack för det. Då blir det att ställa några frågor vid nästa service, om dom har något bra svar.

Verkstaden som hjälpte mig var inte "min" ordinarie verkstad.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Sotigt insugsspjäll
InläggPostat: tor 13-12-05 22:16 
Offline

Blev medlem: tor 06-12-28 03:38
Inlägg: 593
Ort: Frösön nyss uppflytt
Ett hyffsat vanligt fel på SAAB 9000, blev i efterhand införd som servicepunkt som rättning.

J.K Nilsson


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 10 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011