Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 11:02

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Gammal bensin
InläggPostat: fre 13-12-06 06:29 
Offline

Blev medlem: ons 08-03-19 09:31
Inlägg: 816
Ort: Lindome
Körde mitt bensinelverk igår då stormen sven knackade på dörren. Kör det på ca 30% etanol och resten bensin. Flera år gammal soppa i tanken. Normalt brukar motorn vara hyfsat lättstartad, igår fick jag dra många gånger innan den startade. När den sedan gick ville den inte fungera utan lite choke. Stängde jag choken började motorvarvtalet svaja, värre och värre tills den inte kunde hämta upp varvet igen utan dog. Motorn funkade bra med kanske 15% choke då var varvtalet stabilt även då motorn varmkörts.

Kan detta vara relaterat till gammal soppa? Eller kan 30% etanol bråka med mig? Funderar på om bensindelen kanske dunstar snabbare så att det blir relativt sett mer etanolinblandning med åren?

Körde slut på det som fanns i tanken och bytte sedan till en dunk 100% bensin, som också måste vara minst 2 år gammal, troligen äldre. Samma beteende med den, motorn kräver choke för att gå jämt.

Vad tror ni, kan det vara gammal bensin som är boven? Idag tankar jag upp en dunk på hemvägen med färskt bränsle, får väl bli 100% BF95 även om lagringsbeständigheten på det är sämre än E30.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Gammal bensin
InläggPostat: fre 13-12-06 07:29 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Jag har inget svar på din fråga, men jag använder alkylatbensin i trädgårdstraktorn och snöslungan (så länge garantin finns kvar, för att inte få "mothugg" om jag skulle få några garantirelaterade problem) Alkylatbensin tål att lagras under lång tid. Den åldras inte, säger bränslebolagen och några till.

Dessvärre finns inte E85 på den ort som jag bor. (2 mil till närmaste station) Skulle jag konvertera mina maskiner så skulle jag vara tvungen att hålla ett eget dunklager med E85. Bilen går dock alltid på E85.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Gammal bensin
InläggPostat: fre 13-12-06 07:45 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Det kan mycket väl vara så att de mest lättflyktiga beståndsdelarna i bensinen har avdunstat under lagringen. Ofta märker man ju att gammal bensin ändrar lukt och snarare påminner om lysfotogen efter några år.
Ofta är det svårt att kallstarta en motor på gammal bensin men om man väl har fått igång och varmkört den så brukar det inte vara några större problem. I just det här elverksfallet kanske motorn skulle ha gått bra på det gamla bränslet med lite extra luftförvärmning?

När det gäller lagring av alkylatbensin så har jag varit med om - iofs för länge sedan - att det gröna färgämnet har fällts ut och täppt igen förgasarmunstycken, kletat fast spjäll och nålventil mm när en motor har fått stå så länge att bensinen har avdunstat av sig själv ur flottörhuset.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Gammal bensin
InläggPostat: fre 13-12-06 08:57 
Offline

Blev medlem: ons 08-03-19 09:31
Inlägg: 816
Ort: Lindome
Citat:
I just det här elverksfallet kanske motorn skulle ha gått bra på det gamla bränslet med lite extra luftförvärmning?

Kanske det, svårt ett prova dock, kanske kan köra det en sväng idag med varmluftspistolen i luftintaget? (helst utan att smälta alltför många plastdetaljer)

Citat:
Alkylatbensin tål att lagras under lång tid. Den åldras inte, säger bränslebolagen och några till.


Ja jag har funderat på det, men även hört om problemen som torbjörn rapporterade om. Då jag inte utsätter mig för avgaserna på samma sätt i ett elverk som vid andra handmaskiner, låter jag elverket gå på fulbensin.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Gammal bensin
InläggPostat: fre 13-12-06 16:37 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Fulbensin är färskvara den gummar när det står. Både E85 (med bara 15% fulbesin som kan gumma) och alkylatbensin borde kunna lagras mycket längre!?

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Gammal bensin
InläggPostat: lör 13-12-07 15:47 
Offline

Blev medlem: fre 06-12-15 16:27
Inlägg: 662
Ort: Skärplinge
Kan med egna erfarenheten säga att med den modernare fulsoppan (bensin) inte håller speciellt länge utan tappar som sagt inom max ett par år det mesta lättflyktiga beståndsdelarna snabbt dunstar.
Speciellt med om det inte är vidare tät anslutning till tanken, så dessa 30% etanol spelar ingen större roll för tändbarheten. Brukar märkas direkt med lite fräsch soppa. :)

Alkylaten däremot kan jag ha stående i flera år utan minsta problem...

_________________
http://www.etanolexperten.se
AutoFFV konverterade Suzuki SX4 4x4 -08, Mazda MX5 Miata -91. Kawasaki KLR 650 Tengai -91, Ford C-Max FFV -06, Seat Alhambra VR6 -04 4x4.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Gammal bensin
InläggPostat: tis 13-12-10 15:10 
Offline

Blev medlem: ons 08-03-19 09:31
Inlägg: 816
Ort: Lindome
Japp ny bensin var lösningen. Efter provkörningen spädde jag ut till E30 igen och då kom problemet tillbaka. Borde ju i och för sig vara en extremt enkel konvertering att bara choka motorn lite? Miljömässigt tveksam men borde öka soppatillskottet skapligt proportionellt oberoende av gaspådrag?


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011