Vi har en dieselbil som vi fått i arv och troligen inte kan få betalt för vad den egentligen är värd pga åldern.
En helt rostfri och okrockad Audi 100 -88 2.0 D (ej turbo men det ska gå att montera pga samma motor..)
Så den används sparsamt tillsvidare.
Det är en Bosch VE-pump på motorn och som tydligen vanligt blir det ofta läckage på dem.
Jag lyckades byta stora O-ringen till fördelarhuset med framgång liksom alla åtkomliga tätningar runt om på pumpen utan att ta bort den från motorn i vintras.
Har gått bra sedan dessa utan en droppe läckage.
Men, så plötsligt för nån månad sen så började det läcka från toppkåpans tätning.
Jag provade att dra åt de 4 skruvarna lite annorlunda och fick den tät. Puh.
Men i förra veckan återkom läckaget.
Jag beställde en ny packningssats men fick en chock när jag så hur den ett halvår gamla packningen såg ut.
Den har svällt kraftigt och tom spräckt det pressgjutna aluminuimlocket så att det gått en bit ur (ligger nere i pumpen troligen. Se bild.
https://dl.dropboxusercontent.com/u/242 ... E-pump.jpgSer ju ut som man kört motorn på syra eller nåt. Ngn annan som sett nåt liknande?!!
Bränsle har i ett års tid varit Preem, oftast evolution. Absolut ingen Bio-diesel (B80 eller liknande)
_________________
http://direktdemokraterna.seMyndigförklara dig själv.