I så fall är det nog bättre att använda en Solex CISAC -förgasare av den typ som sitter fabriksmonterad på Volvo B200K eller B230K, det är många gånger bättre och modernare konstruktioner än de Weber-förgasare som man förr i tiden använde i trimningssammanhang.
Det finns dock moderna och bra Weber tvåstegsförgasare också, t ex DRTM-förgasare som satt på många Citroën och Peugeot i mitten av 80-talet eller de tvåstegsförgasare som aldrig hade någon Weber-beteckning som användes på Ford OHC-motorer i bl a Sierra. Fördelar med dessa jämfört med de gamla Volvotrimförgasarna är t ex stabilare tomgångssystem, bättre choke och bättre övergång mellan olika driftlägen. De sista åren Ford Sierra hade förgasare, hade den t o m tomgångsstabilisering, som sköts av tändsystemet (lämpligen flyttar man över även det från Fordmotorn i så fall).
Förgasarflänsen ser inte nödvändigtvis likadan ut på alla Weberförgasare även om många av dem är snarlika.
_________________ Att mäta är att veta
|