Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: ons 17-12-13 08:28

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 100 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Byte lambdasensor Polo -01
InläggPostat: lör 16-11-19 14:24 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-01-07 13:32
Inlägg: 906
Ort: Göteborg
Verkar vara dags för byte av lambdasensorn på vår Polo.
Sitter en 5-tråds, som är snordyr och funderar på om det var möjligt att ersätta den med nåt annat.
Finns det någon standard på kabelfärger etc så jag kan lista ut vilka signaler som är vad
Kan inte heller förstå varför dem har 5 ledare?


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 16-11-19 21:22 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4478
Ort: Sundsvall
Om den har 5 ledare så är det en bredbandslambdasond. Då gissar jag att den har motorstyrsystem "Simos" ?

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 16-11-19 22:16 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-01-07 13:32
Inlägg: 906
Ort: Göteborg
Hoppsan, det trodde jag inte. Bredbandslambda alltså?
Detta är en Polo från 2001, och hade inte förväntat mig det.
Motorn har beteckningen "AUA"


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 16-11-19 22:55 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1831
Ort: 08- och Småland
Här är ett rätt bra inlägg om byte av lambdasond (Jag tror att det är riktiga uppgifter i alla fall?)
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... nd#p968628

Debattören Pettson kunde vara lite "Ångvält" och utstråla lite Besserwisserattityd, men samtidigt lät han ofta välinformerad och kunnig i det han skrev. Han skriver inte längre på det forumet.

Hursomhelst, så även om inte allt skulle stämma till 100 %, så kan man ju i alla fall reflektera över det. Och det är som det framgår ett Volvoforum. VW kanske har valt något mera "Universal" i sin konstruktion?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 16-11-19 23:33 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-01-07 13:32
Inlägg: 906
Ort: Göteborg
Tack för den länken, intressant info!
Med tanke på att det är en bredbandslambda så blir det o skaffa en originaldel.
Vill inte vara snåldum :)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 16-11-20 10:15 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4478
Ort: Sundsvall
Det sitter bredbandslambda på den Audi A3 '03 med Simos styrsystem och motor BFQ, som jag konverterade med Flexitune för ett antal år sedan. En VW Golf '01 med motor AQY och Motronic styrsystem, har dock normal smalbandslambdasond.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 16-11-20 10:21 
Offline

Blev medlem: sön 08-07-20 23:22
Inlägg: 519
Ort: Tumba
nyfiken skrev:
Debattören Pettson kunde vara lite "Ångvält" och utstråla lite Besserwisserattityd, men samtidigt lät han ofta välinformerad och kunnig i det han skrev. Han skriver inte längre på det forumet.

Jag håller med i det du skriver. Jag gissar dock på att han är tillbaks under annat nick, alternativet är att någon lagt sig till med hans uttrycksform som är förvillande lik Pettson. Kommer dock inte ihåg vilket nick det är just nu.

_________________
/Erik

Volvo V70 -98 140 hk blandtankas ca 50/50
Volvo V70 -98 170 hk blandtankas ca 50/50
VW Polo -95 blandtankas
VW Polo -98 blandtankas
VW Polo -04 blandtankas
Yamaha XJ 900 -85


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 16-11-20 21:11 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 07-02-24 11:08
Inlägg: 515
Ort: Lyckeby Blekinge
En bredbandare kan inte ersättas av en univesal ,ej heller skavas eftersom den är kalibrerad, men man ska kunna ta vilken Bosch LSU som hellst bara kabelängden är tillräcklig
http://www.ebay.co.uk/itm/152304290569

:D

_________________
SPRIT OCH BILKÖRNING HÖR IHOP OM MAN TANKAR RÄTT
bensinmotor utan direktinsprutning är stenålder
har utrustning för att läsa av felkoder på bilar som är OBD2 kompatibla samt VAG-bilar med 2x2 kontakt

ta vara på jordens resurser köp en begagnad bil


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 17-04-29 12:18 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-01-07 13:32
Inlägg: 906
Ort: Göteborg
Besiktningen idag var inte rolig.
Efter byte av lambdasond hoppas man ju i alla fall att avgasvärderna ska gå igenom.

En CO halt på 0,7 (gränsvärde 0,3) indikerar nåt annat. (CO 2500 Förhöjd tomgång 2500 varv)

Övrigt: CO vid tomgång 0,1 (gränsvärde 0,5)
HC 16 (gränsvärde 100)
Lambda 1,02 (gräns 0,97-1,03)

Kan det vara att den drar tjuvluft nånstans i avgassystemet eftersom lambdan indikerar relativt mager gång?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 17-04-29 20:42 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4478
Ort: Sundsvall
Såg du händelsevis på avgasanalysatorn vad det blev för HC- och lambdavärde vid 2500 varv/min? Höll bilprovaren motorn länge på högre varv i hopp om att CO-värdet skulle minska, och var det i så fall ännu högre från början?

Är styrsystemet fritt från felkoder för tillfället?
Har motorn nämnvärd oljeförbrukning, och är det rent och fint i vevhusventilationen?
Några andra saker som skulle kunna tyda på att något inte är som det ska med motorn (t ex ojämn tomgång, misständningar, mycket olja eller smuts i insugningsröret, tändstiftens utseende tyder på att någon cylinder får avvikande bränsleblandning jämfört med de andra) ?

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 17-04-29 20:48 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 07-02-24 11:08
Inlägg: 515
Ort: Lyckeby Blekinge
Är kärran konverterad? körs den på bensin eller E85 ?

kanske spridartidförlägningen är för hög ?

_________________
SPRIT OCH BILKÖRNING HÖR IHOP OM MAN TANKAR RÄTT
bensinmotor utan direktinsprutning är stenålder
har utrustning för att läsa av felkoder på bilar som är OBD2 kompatibla samt VAG-bilar med 2x2 kontakt

ta vara på jordens resurser köp en begagnad bil


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 17-04-30 15:47 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-01-07 13:32
Inlägg: 906
Ort: Göteborg
torbjorn skrev:
Såg du händelsevis på avgasanalysatorn vad det blev för HC- och lambdavärde vid 2500 varv/min? Höll bilprovaren motorn länge på högre varv i hopp om att CO-värdet skulle minska, och var det i så fall ännu högre från början?

Är styrsystemet fritt från felkoder för tillfället?
Har motorn nämnvärd oljeförbrukning, och är det rent och fint i vevhusventilationen?
Några andra saker som skulle kunna tyda på att något inte är som det ska med motorn (t ex ojämn tomgång, misständningar, mycket olja eller smuts i insugningsröret, tändstiftens utseende tyder på att någon cylinder får avvikande bränsleblandning jämfört med de andra) ?


Bilen körs enbart på bensin, aldrig varit konverterad.
Tyvärr var det frugan som besiktigade bilen med minimalt intresse såklart.
Så jag har inga uppgifter på mätvärden under testet förutom de som finns skrivna på protokollet.
Enligt min fru så körde bilprovaren bilen ett varv och in i hallen igen, säkerligen för att få upp tempen på katalysatorn.

Motorvarningslampan tändes idag och följande koder kunde läsas ur:

VW 17559/P1151 Long Term Fuel Trim Additive Air; Bank 1; Range 1: System too Lean
http://wiki.ross-tech.com/wiki/index.ph ... 151/004433

VW 17584/P1176 Bank1: O2 (Lambda) Correction Behind Catalyst: Control Limit Reached
http://wiki.ross-tech.com/wiki/index.ph ... 176/004470

Det verkar som ovan felkoder indikerar mager gång alt luftläckor i insuget.

Tror Ni katalysatorn kan vara boven, borde inte detta isåfall även ge CO problem på tomgång?

På tal om olja, jag har tidigare hittat att olja pressat sig in i insuget och jag tycker nog att oljeförbrukningen på den bilen är lite hög.
Så om motorn förbränner olja kommer CO halten dra iväg?

Lambdasonden byttes ut pga att jag fick DTC för mager blandning och efter bytet så höll sig denna DTC'n borta. Men nu verkar något strula igen.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 17-04-30 16:11 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 07-02-24 11:08
Inlägg: 515
Ort: Lyckeby Blekinge
Låter motsägelsefullt då tomgångsvärderna är hyggliga, katten kan vara på gränsfall att vara slut, som felkodsmeddelandet lyder så är det bakre lambdan (en standard 4 -trådare) som ger felkoder, den övervakar missens funktion

med lite tur kan en sup E85 för 50-100:- putsa till värderna

om man sätter en universalkatt bakom den bakre lambdasonden kan det vara bra att sätta en sådan på den bakre lambdan:
http://shop.alfisti.net/Tuning-Styling/ ... :6368.html
för att slippa felkoder

osäker på om en universal sportkatalysator med metallkärna håller bättre än en med keramik
www.ebay.de/itm/301801564756

:D

_________________
SPRIT OCH BILKÖRNING HÖR IHOP OM MAN TANKAR RÄTT
bensinmotor utan direktinsprutning är stenålder
har utrustning för att läsa av felkoder på bilar som är OBD2 kompatibla samt VAG-bilar med 2x2 kontakt

ta vara på jordens resurser köp en begagnad bil


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 17-04-30 17:12 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-01-07 13:32
Inlägg: 906
Ort: Göteborg
Den bakre lambdan gör väl vad den ska verkar det som, så det behöver väl inte betyda att den behöver bytas.
Jag har lyckats hitta info på internationella sidor att det har varit en del strul med denna motorn, AUA och dessa felkoder.
Speciellt att den varnar för mager blandning.
Mycket verkar vara beroende på skitiga spjällhus och fastnade EGR ventiler.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 17-04-30 17:57 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 07-02-24 11:08
Inlägg: 515
Ort: Lyckeby Blekinge
Den bakre lambdan fyller igentligen inte någon funktion förutom att övervaka katalysatorns funktion, om katten börjar bli dålig kan den ge felkoder utan att den är felaktig

Bara att göra rent egr och spjällhus

:)

_________________
SPRIT OCH BILKÖRNING HÖR IHOP OM MAN TANKAR RÄTT
bensinmotor utan direktinsprutning är stenålder
har utrustning för att läsa av felkoder på bilar som är OBD2 kompatibla samt VAG-bilar med 2x2 kontakt

ta vara på jordens resurser köp en begagnad bil


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 100 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011