Etanol.nu
http://www.etanol.nu/forum/

Byte lambdasensor Polo -01
http://www.etanol.nu/forum/viewtopic.php?f=7&t=7460
Sida 7 av 7

Författare:  Databoxen [ tis 17-10-24 17:05 ]
Inläggsrubrik:  Re: Byte lambdasensor Polo -01

Den hade väl ingen returledning då heller antar jag?

Författare:  GL [ tis 17-10-24 22:15 ]
Inläggsrubrik:  Re: Byte lambdasensor Polo -01

Jodå det var en normal tryckregulator på fuel rail med returledning, se beskrivning av min konvertering i signaturlänken! Det jag menade med modernare bilar är en dead end fuelrail där trycket styrs från regleringen vid bränslepumpen.

Författare:  karlmb [ ons 17-10-25 20:59 ]
Inläggsrubrik:  Re: Byte lambdasensor Polo -01

Denna tråd hade jag helt missat!
Mycket intressant i allt elände.
Hur var det, hade du bytt BTR?

Författare:  GL [ ons 17-10-25 21:43 ]
Inläggsrubrik:  Re: Byte lambdasensor Polo -01

Om det är mig du frågar så byttes inte tryckregulatorn alls utan vacuumanslutningen anslöts till ett luftövertryck för att höja bränsletrycket med ett konstant belopp ca 1 bar.

Författare:  karlmb [ tor 17-10-26 13:28 ]
Inläggsrubrik:  Re: Byte lambdasensor Polo -01

GL skrev:
Om det är mig du frågar så byttes inte tryckregulatorn alls utan vacuumanslutningen anslöts till ett luftövertryck för att höja bränsletrycket med ett konstant belopp ca 1 bar.


OK, nä jag menade Databoxens. :D

Författare:  Databoxen [ tor 17-10-26 14:10 ]
Inläggsrubrik:  Re: Byte lambdasensor Polo -01

Jag fick tag i en komplett fuelrail inkl spridare och BTR för lite pengar så jag bytte.
Trycket var dock OK innan bytet. Anledningen till att jag bytte var att fick DTC för någon obalans i insprutningsmängd vilket jag antog kunde bero på igensatt / läckande spridare.
Efter byte av fuelrail så återkom aldrig denna kod.
Idag meddelade frugan att MIL hade tänts igen, typiskt efter 3-4 dagar, ska kolla om det kan vara så att LTFT har nåt sitt maxvärde åt andra hållet nu.

Författare:  Databoxen [ mån 17-10-30 18:50 ]
Inläggsrubrik:  Re: Byte lambdasensor Polo -01

Spökeriet fortsätter.
Den sätter samma DTC'er även om bränsletrycket har höjts iom att vakumslangen har kopplats bort från BTR.

Intermittenta problem med värmaren i främre sonden (ny sond), Intermittenta kortslutningar i MAP (ny MAP), Intermittent mager drift.
Är det inte kabelstammen så bör det luta åt internt ECU fel...

Det borde inte vara en stor sak o byta den, jag kan köra gasspjällskalibrering från VCDS, den enda osäkerheten jag har just nu är om startspärren ligger kodad i ECU'n eller instrument klustret som kan vara fallet enligt Ross-Tech.

Har heller ingen manual hur omkodning av startspärr går till så det är lite för mycket risk att göra bort sig känner jag..

Författare:  torbjorn [ ons 17-11-01 10:54 ]
Inläggsrubrik:  Re: Byte lambdasensor Polo -01

Kan det vara idé att öppna styrdonet och kolla efter t ex fuktskador och dåliga elektrolytkondensatorer?
Beträffande kabelstamsproblem så kan man ju i första hand leta efter fullt synliga korroderade jordpunkter.

Författare:  Databoxen [ tis 17-11-14 09:14 ]
Inläggsrubrik:  Re: Byte lambdasensor Polo -01

ECU'n isärplockade så gott det gick.
I alla fall baksidan av PCB't såg förvånansvärt bra ut.
Donet är rejält fuktskyddat med limmat lock osv.

Hela motorkabelstammen verkar vara uppdelad i tre mindre stammar.
På ett ställe sitter de tre kontaktblock som kopplar ihop dessa stammar till en större som går vidare till ECU'n.
Det skulle inte förvåna mig om problemen skulle kunna sitta i nåt av dessa kontaktblock som sitter väldigt oskyddat mot fukt etc

Författare:  biltema 10w30 [ tis 17-11-14 10:40 ]
Inläggsrubrik:  Re: Byte lambdasensor Polo -01

dom nämda kontaktdonen är som regel fukttäta

Här finns en guide med reparationsledningar till vag-bilar:
http://www.passatplus.de/umbauteile/ste ... ecker5.htm

dessa har ett urval av kontakter:
http://www.automotive-connectors.com

:)

Författare:  Databoxen [ tis 18-01-02 12:52 ]
Inläggsrubrik:  Re: Byte lambdasensor Polo -01

Liten uppdatering.

Bilen går helt OK och MIL tänds ibland, men framförallt, den släcks av sig själv nu vilket inte var fallet innan.
Den går fortfarande med bortkopplat vakum till regulatorn, vilket förde LTFT närmare mot noll.

Författare:  biltema 10w30 [ tis 18-01-02 19:54 ]
Inläggsrubrik:  Re: Byte lambdasensor Polo -01

LTFT- ska kunna ligga på vilket värde som helst mellan -25 till +25%
så det är nog bara att sätta dit vakumslangen igen

:D

Sida 7 av 7 Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/