Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: mån 17-12-11 12:16

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 29 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
InläggPostat: mån 17-01-16 18:36 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 07-02-24 11:08
Inlägg: 515
Ort: Lyckeby Blekinge
Börja med att plocka i sär den
https://youtu.be/f56-26I6idc

en kraftig lödkolv kan behövas för att löda bort bryggan
http://www.jula.se/catalog/verktyg-och- ... lv-213027/
avdragare:
http://www.jula.se/catalog/bil-och-gara ... re-033177/

skulle kunna vara regulatorn med tanke på att släpringen inte är genomäten:
reparationskit: http://www.ebay.co.uk/itm/161712147728

övrigt:
aluminumpasta på alla skruvgängor
Isolationstestare för att mäta mellan lindning och stomme:
http://www.ebay.com/itm/400875078673

:D

_________________
SPRIT OCH BILKÖRNING HÖR IHOP OM MAN TANKAR RÄTT
bensinmotor utan direktinsprutning är stenålder
har utrustning för att läsa av felkoder på bilar som är OBD2 kompatibla samt VAG-bilar med 2x2 kontakt

ta vara på jordens resurser köp en begagnad bil


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 17-01-16 19:42 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-01-07 13:32
Inlägg: 906
Ort: Göteborg
Tack Biltema

Jag är sugen på att ge mig på en renovering med e-bay kittet, men jag är fundersam varför axeln har kilat sig?
Tycker inte det borde kunna bli någon större påfrestning på generatorhuset vid bortplockning från bilen.
Kanske har nåt av lagren skadats?

Men jag får helt enkelt plocka isär den o titta efter


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 17-01-16 19:59 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 07-02-24 11:08
Inlägg: 515
Ort: Lyckeby Blekinge
kanske är det ett lager som kärvat och låst den, och remmet slirat utan att ni märkt det

man kan koppla regulatorn till ett spänningaggregat, där man höjer spänningen över 13-14 volt och då ska spänningen till rotorn minska
innan någon ny inköpes

:D

_________________
SPRIT OCH BILKÖRNING HÖR IHOP OM MAN TANKAR RÄTT
bensinmotor utan direktinsprutning är stenålder
har utrustning för att läsa av felkoder på bilar som är OBD2 kompatibla samt VAG-bilar med 2x2 kontakt

ta vara på jordens resurser köp en begagnad bil


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 17-01-16 20:16 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-01-07 13:32
Inlägg: 906
Ort: Göteborg
Nej, jag kunde vrida på axeln innan jag tog loss den från bilen 100%.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 17-01-17 09:31 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4478
Ort: Sundsvall
Jag har varit med om att generatorer av liknande typ, där statorn sitter så att säga försänkt i aluminiumgavlarna, har nypt ihop för att det har ärgat mellan stator och gavlar, korrosionsprodukterna har sedan svällt och tryckt statorn oval. Har man tur och lyckas få isär en sådan generator utan att bryta sönder saker, så är det bara att putsa rent och sätta ihop.
Det kan ju tänkas att det fanns mekaniska spänningar här och var, som frigjordes och fick generatorn att nypa ihop när du knackade på den.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 17-01-17 11:59 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-01-07 13:32
Inlägg: 906
Ort: Göteborg
Jag skruvade loss de fyra bultarna som håller ihop generatorns halvor.
Då släppte den och kunde snurras runt fint igen, det skrapade i nånstans de första varven, sen gick det lätt.
Så något ligger väldigt nära.

Min tanke är att det kanske inte är så mycket idé att försöka ge sig på en renovering, inköp av specialverktyg för att lossa frihjulskopplingen, avdragare för lager, reparationssats för släpringar, ny regulator, när det finns för en tusenlapp på skroten.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 17-01-17 12:12 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 07-02-24 11:08
Inlägg: 515
Ort: Lyckeby Blekinge
verktygen rör sig om några 100:- en trearms avdragare har man nyttan av vid byte av framhjulslager när innerringen ska bort från navet
delar ca 250-450:-

tot ca 450-650:- för en generator som nästa är lika god som ny

före allt annat så tag och koppla upp regulatorn efter konstens alla regler för att testa den
https://youtu.be/RD7ySDiNdwA

1000:- för en skrotgenerator det är för mycket :evil:

:D

_________________
SPRIT OCH BILKÖRNING HÖR IHOP OM MAN TANKAR RÄTT
bensinmotor utan direktinsprutning är stenålder
har utrustning för att läsa av felkoder på bilar som är OBD2 kompatibla samt VAG-bilar med 2x2 kontakt

ta vara på jordens resurser köp en begagnad bil


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 17-01-17 22:08 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-01-07 13:32
Inlägg: 906
Ort: Göteborg
Jag håller med att det är dyrt med skrotdelar, dock måste bilen igång då vi har ett behov av den i firman.
Då får man väga kostnaden / nyttan.
Hade man haft överskott av tid så hade jag absolut gett mig på en renovering, då jag gillar denna typ av arbete och inte "slit o släng" samhället som vi lever i.

Jag fick låna en generator på skroten idag som gått 5000mil, och mycket nyare än min (från en Golf VI 2009-2013 nånstans) och då hoppade laddningen igång direkt så jag kommer behålla denna.

Kolen och släpringarna på den gamla generatorn var ju inte slut, så antingen var det regulatorn, eller så hade någon av dioderna gett upp / annat internt fel.

En fråga:
Den 2-poliga kontakten som innehåller signalerna L och DF , den sprack låsblecket på så den sitter inte fast så bra längre.
Min fråga är vad händer om denna lossnar vid laddning?
L går väl till varningslampan så det påverkar väl inget, dock får den väl sin magnetiseringsström den vägen vid start?
Men vad har DF för funktion?
Min oro är om detta är batteri sense signalen, och om den lossnar, tappar återkopplingen och försöker överladda batteriet (regulatorn bottnar)

Eller plockar regulatorn sin batteri sense på samma ställe som laddkabeln till batteriet ?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 17-01-17 22:25 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 07-02-24 11:08
Inlägg: 515
Ort: Lyckeby Blekinge
DEn ena är troligen till "laddlampan/dioden" den andra är 12 volt när tändingen är på och som det även reglerar på

om den lossnar så släcks generatorn och den laddar inte längre

på den 2 -poliga kontakthuset finns artikelnummer (tex. F 903 023 F )
bara att pilla ut hylsorna och flytta över till nytt kontakthus

_________________
SPRIT OCH BILKÖRNING HÖR IHOP OM MAN TANKAR RÄTT
bensinmotor utan direktinsprutning är stenålder
har utrustning för att läsa av felkoder på bilar som är OBD2 kompatibla samt VAG-bilar med 2x2 kontakt

ta vara på jordens resurser köp en begagnad bil


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 17-01-18 09:05 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 07-02-24 11:08
Inlägg: 515
Ort: Lyckeby Blekinge
Troligen är den ena anslutningen en utgång för varvtal, den andra laddlampa

_________________
SPRIT OCH BILKÖRNING HÖR IHOP OM MAN TANKAR RÄTT
bensinmotor utan direktinsprutning är stenålder
har utrustning för att läsa av felkoder på bilar som är OBD2 kompatibla samt VAG-bilar med 2x2 kontakt

ta vara på jordens resurser köp en begagnad bil


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 17-01-19 09:04 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-01-07 13:32
Inlägg: 906
Ort: Göteborg
DF eller DFM som den också kallas, innehåller tydligen en PWM signal som ger ECU'n info hur hårt generatorn laddar.
Detta gör möjligt för ECU'n att kunna stänga av kringutrustning ifall det skulle bli nödvändigt.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 17-01-19 12:36 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 07-02-24 11:08
Inlägg: 515
Ort: Lyckeby Blekinge
Det är en varvtalsignal bestående av pulserande likspänning, på lite äldre dieselbilar med mekaninsk insprutning är denna signal avsedd för varvtalsmätare, men går till motorstyrdonet som tex. kan upptäcka en slirande generatorrem ?

_________________
SPRIT OCH BILKÖRNING HÖR IHOP OM MAN TANKAR RÄTT
bensinmotor utan direktinsprutning är stenålder
har utrustning för att läsa av felkoder på bilar som är OBD2 kompatibla samt VAG-bilar med 2x2 kontakt

ta vara på jordens resurser köp en begagnad bil


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 17-01-19 22:30 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4478
Ort: Sundsvall
Nej, varvtalssignalen brukar heta W. Det är en av fasledningarna från statorlindningen till likriktarbryggan som är utdragen till W-anslutningen. På en del äldre bilar utan magnetiseringsdioder i generatorn (t ex 70-talsmodeller av VAZ) används W-signalen för att styra ett relä för laddningslampan.

Beteckningen DF användes förr i tiden, på generatorer med separat laddningsregulator, för att beteckna ledningen för magnetiseringsström till fältlindningen.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 17-01-20 08:56 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-01-07 13:32
Inlägg: 906
Ort: Göteborg
http://www.motoplat.nl/Tech%20Info/DFM% ... nation.pdf

Här finns en beskrivning av hur DF / DFM fungerar i moderna bilar med integrerad regulator


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 29 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011