Etanol.nu
http://www.etanol.nu/forum/

Avställning AC
http://www.etanol.nu/forum/viewtopic.php?f=7&t=7488
Sida 1 av 1

Författare:  matsuda [ lör 17-05-13 15:29 ]
Inläggsrubrik:  Avställning AC

Kanske behöver ställa av min bil ett år eller två. Har just nu fungerande AC men har läst mig till att ett bra sätt att hålla en AC vid liv är att använda den då och då eftersom det finns smörjande olja som cirkulerar runt i systemet utöver kylmediet som hjälper till att hålla packningar täta. Finns det någonting att göra för att bevara funktionaliteten eller är det bara att hoppas på det bästa när man startar bilen 1 - 2 år senare?

Författare:  biltema 10w30 [ lör 17-05-13 16:22 ]
Inläggsrubrik:  Re: Avställning AC

Om det är möjligt så starta bilen några ggr om året kör den en stund och koppla in ac:n

:)

Författare:  torbjorn [ lör 17-05-13 22:07 ]
Inläggsrubrik:  Re: Avställning AC

Det är framför allt äldre bilar med kylmediet R12 (1992 och tidigare årsmodeller) som lider av att packboxen vid kompressorns axel klibbar fast vid långt stillestånd och sedan rivs sönder då man startar.
Problemet verkar inte finnas på nyare bilar med t ex R134, troligen som följd av annat material i packbox och smörjolja.

Har man en bil av "gränsfalls" -årsmodell från tidigt 90-tal, så får man kolla på den stora gula skylt som ska finnas i motorrummet, för att se vad det är för kylmedium. Många gamla R12-bilar har, mer eller mindre fackmässigt, blivit konverterade till modernare kylmedier under 90-talet, har man tur finns det en klisterlapp som informerar om detta.

Vanligtvis är en bil-AC dimensionerad så det finns en reserv på ungefär 30 % av kylmediemängden. 30 % av den ursprungliga fyllningen kan alltså läcka ut innan man ens börjar märka tecken på dålig effekt hos AC:n.

Författare:  matsuda [ sön 17-05-14 20:20 ]
Inläggsrubrik:  Re: Avställning AC

torbjorn skrev:
Det är framför allt äldre bilar med kylmediet R12 (1992 och tidigare årsmodeller) som lider av att packboxen vid kompressorns axel klibbar fast vid långt stillestånd och sedan rivs sönder då man startar.
Problemet verkar inte finnas på nyare bilar med t ex R134, troligen som följd av annat material i packbox och smörjolja.

Har man en bil av "gränsfalls" -årsmodell från tidigt 90-tal, så får man kolla på den stora gula skylt som ska finnas i motorrummet, för att se vad det är för kylmedium. Många gamla R12-bilar har, mer eller mindre fackmässigt, blivit konverterade till modernare kylmedier under 90-talet, har man tur finns det en klisterlapp som informerar om detta.

Vanligtvis är en bil-AC dimensionerad så det finns en reserv på ungefär 30 % av kylmediemängden. 30 % av den ursprungliga fyllningen kan alltså läcka ut innan man ens börjar märka tecken på dålig effekt hos AC:n.

Tack för info. Det är en SAAB 9-3 från -00. Är rätt säker på att det är R134a som gäller.

Sida 1 av 1 Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/