Etanol.nu
http://www.etanol.nu/forum/

Motor hackar vid högt turboladd.
http://www.etanol.nu/forum/viewtopic.php?f=7&t=7490
Sida 2 av 2

Författare:  enanders [ fre 17-08-11 21:02 ]
Inläggsrubrik:  Re: Motor hackar vid högt turboladd.

Ursäkta
0,5 mm elektrodavstånd.

Författare:  torbjorn [ lör 17-08-12 09:55 ]
Inläggsrubrik:  Re: Motor hackar vid högt turboladd.

Har du kollat att den tändmodul som sitter där är av originaltyp (alltså inte piratdel) och att både jordning och spänningsmatning till tändmodulen samt spänningsmatning till tändspolen är i ordning?

Författare:  enanders [ tor 17-09-21 14:54 ]
Inläggsrubrik:  Re: Motor hackar vid högt turboladd.

Tändmodulen och allt annat är orginal.
Det konstigaste är att den hackar mellan 3000 och 3200rpm. Över och under går den bra. Turbotrycket är som högst vid ca 2500 till 3200rpm, så det kan vara knacksensorn som bryter tändningen. Bränslet, som går vidare genom systemet, förbränns ibland med ett poff därbak: men bryter knacksensorn både tändning och bränsle?

Författare:  torbjorn [ tor 17-09-21 16:00 ]
Inläggsrubrik:  Re: Motor hackar vid högt turboladd.

Knackregleringen kan aldrig bryta tändningen, den ställer bara tändningen senare för att förebygga knackning.

Förresten, en idé ... 3200 varv/min är väl ungefär hälften av motorns maxvarvtal. Kan det vara något problem - oren puls, dubbelpuls eller liknande - på någon triggsignal, som får varvtalsstoppet att gå in vid halva tilltänkta varvtalet?
Det kan ju hända mycket märkligheter i gamla Volvokabelstammar pga söndervittrad ledarisolering inne i kabelstammarna, överledning mellan olika signaler som egentligen inte har med varandra att göra mm. De kabelstammar som har utsatts länge för värme, olja och bensinångor, t ex på vänster sida av motorblocket, brukar vara svårast utsatta.

En annan möjlighet är t ex dåliga jordpunkter någonstans, som får störningar från tändspole eller tändmodul att störa resten av motorstyrsystemet.

Författare:  Databoxen [ tis 17-09-26 11:53 ]
Inläggsrubrik:  Re: Motor hackar vid högt turboladd.

Låna ett oscilloscope (batteri drivet eller via en växelriktare från 12V) och låt en kompis stirra på insprutnings durationen till spridarna (en av dem) och försök att logga vad som händer vid 3200 rpm.

Sida 2 av 2 Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/