Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: lör 24-12-07 15:42

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: sön 18-02-04 14:06 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Har fn omvårdnad om en V70 AWD -99 som verkar ha hög förbrukning. Tycker den går bra oftast, men ibland lite seg.
Inga felkoder kommer upp i torque och CE-lampan är släckt.
Har kollat resistansen på kylvätsketempgivaren och IAT och båda verkar ge normala värden (ca 300 Ohm på kylvätskan vid varm motor).
Har även satt dit en ny HFM men ingen större skillnad tror jag.
Nu tänkte jag mäta lambdasignalen under körning men hittar inte var kablaget går mellan sonden och ECU.
Har hittat div bilder på sugmotorer men dessa är ju annorlunda tydligen.
Någon som kan ge tips om var jag kan komma åt signalkabeln enklast?
Vill helst slippa ligga under bilen, det är -8 och snålblåst...

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 18-02-05 15:06 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4825
Ort: Sundsvall
Kanske enklast att ge sig på plastlådan där styrenheterna sitter, man borde kunna få upp kontaktdonen ur botten av den om man först tar ur alla styrenheter.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 18-02-18 18:34 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Det kunde jag gjort om jag kände till färgerna på kablarna.
Nu blev det enklast att sprätta upp den hårda kabelkanalen över växellådan, under luftfiltret då jag till slut hittade kontakterna från sonderna strax bakom i änden av kanalen och kunde följa dem. Sedan lite chansning på att det var samma färger 1999 som 2000 i elschemat och inlödning av ett par trådar till multimeter..
Det är ju dock 5-tråds Zirconium sond på främre på dessa så signalen blev lite annorlunda.
Rätt kul att när den lambdareglerar korrekt så svänger ändå spänningen runt typ +0.45V. I andra körfall kan det däremot se helt annorlunda ut än med en vanlig 4-trådare. Bilen gick igenom bes så det var OK.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 18-03-19 07:54 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 07-02-24 11:08
Inlägg: 597
Ort: Lyckeby Blekinge
Troligen en bredbandslambda om kontakten är 6-polig, man mäter inte spänningen på dessa utan man tar en mA-meter i serie med signaledningen (pin.6) som ska växla mellan ca -3 till +3 mA, vanligen diagnostisera man dessa genom diagnostikuttaget

_________________
SPRIT OCH BILKÖRNING HÖR IHOP OM MAN TANKAR RÄTT
bensinmotor utan direktinsprutning är stenålder
har utrustning för att läsa av felkoder på bilar som är OBD2 kompatibla samt VAG-bilar med 2x2 kontakt

ta vara på jordens resurser köp en begagnad bil


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011