Etanol.nu
http://www.etanol.nu/forum/

Byta krängningshämmarstag
http://www.etanol.nu/forum/viewtopic.php?f=7&t=7565
Sida 1 av 1

Författare:  Databoxen [ sön 18-07-08 17:33 ]
Inläggsrubrik:  Byta krängningshämmarstag

Gav mig på att byta K-stag på Caddyn, men sicken usel konstruktion av stag.
Mothåll görs genom en insex i mitten av ’kulbulten’ vilken man lätt drar sönder.
Då har man inget mothåll längre och då snurrar ju bult o mutter för evigt.
Jag blev tvungen att ta fram vinkelslipen och kapa av eländet.
Blir det alltid så här?
Kan man inte räkna med att kunna använda insex som mothåll när man ska plocka ner ett gammalt K-stag?
Att montera dit det nya funkade det givetvis bra att använda insex.

Har samma arbete att göra på andra sidan bilen imorgon så finns det några tips på hur man lyckas använda insex för mothåll så är jag tacksam.

Författare:  biltema 10w30 [ sön 18-07-08 20:17 ]
Inläggsrubrik:  Re: Byta krängningshämmarstag

Tyvärr är det så, men man kan förebygga det på nya stag genom att fetta in och rostskydda gängan, alternativet är att borra 2 st små hål i muttern och klyva den

Författare:  Peter [ ons 18-09-12 18:30 ]
Inläggsrubrik:  Re: Byta krängningshämmarstag

Precis,, som lätt yrkesskada och skruvat alldeles för mycket bil sista 30 åren :roll: så visst minst 8 av 10 bytta K-stag går det tyvärr till på det viset.

Med tur får det med mutterknacken och låser spindelkonan bäst det går med en stor polygrip alternativ fast ringnyckel till muttern och i bästa fall ett tvåkants greppfäste på spindelns baksida.

Annars är det mekanikerns lille trogne vän,, vinkelslipen som gäller! Den löser det mest tjurskalliga K-stag och andra envisa bultförband, bara man kommer åt med den, samt undviker fjutta eld på någor i dess närhet. Vill man som sagt sedan för att bespara kommande meken lite jobb nästa gång den ska bytas, just fetta in gängtappen och eventuellt dra på rostskydd efteråt.

Författare:  torbjorn [ tor 18-09-13 09:56 ]
Inläggsrubrik:  Re: Byta krängningshämmarstag

Det påminner mig om en sak från den tid då det mekades mycket med Citroën GS/GSA. På tidiga årsmodeller, fram till ungefär '74-75, fick man alltid ta fram vinkelslip om man skulle få loss krängningshämmarstag eller för den delen ledbulten för undre länkarmen. På senare årsmodeller var de där sakerna grundligt infettade från fabrik och gick alltid lätt att få loss vid behov.

Sida 1 av 1 Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/