Etanol.nu
http://www.etanol.nu/forum/

6-cylindriga VAG-dieslar från 80-talet
http://www.etanol.nu/forum/viewtopic.php?f=7&t=7575
Sida 1 av 1

Författare:  torbjorn [ fre 18-08-10 21:35 ]
Inläggsrubrik:  6-cylindriga VAG-dieslar från 80-talet

En granne har en lastbil, VW LT45 '87 med 2,4 l dieselmotor, motorkod DW. Nu är det dags att byta kamrem på den, dessutom uppvisar motorn symptom på helt felinställd insprutningstidpunkt - onormalt kraftigt "dieselknack" vid belastning och gråaktig illaluktande avgasrök även på tomgång. Spridarna har nyligen varit inlämnade för kontroll och justering av öppningstryck, utan nämnvärd förbättring.

Nu verkar det inte vara helt lätt att hitta pålitliga verkstadshandböcker för denna motor. Hittar inget vettigt inscannat fritt tillgängligt på nätet, men det finns många nasare som försöker prångla ut mer eller mindre sönderlästa originalhandböcker eller dåliga kopior till hutlösa priser.

Det finns ju en snarlik dieselmotor som har använts i Volvo 240 och 740, som av Volvo kallas D24. Är denna motor så lik VW's DW-motor att samma anvisningar för kamremsbyte och inställning av dieselpump gäller?

Författare:  nyfiken [ lör 18-08-11 21:18 ]
Inläggsrubrik:  Re: 6-cylindriga VAG-dieslar från 80-talet

Har du fått fram någon dokumentation? Om inte så finns det filmer på YouTube, både svenska och utländska (engelska). Här är ett exempel: https://www.youtube.com/watch?v=Bp0UxiNM3SA
Men det finns som sagt flera.

Ibland kan man inte öppna länkar, men det beror på att Win 10 (?) lägger till ett "s" i http-adressen. Men detta känner du säkert till mer än vad jag gör?

Författare:  torbjorn [ lör 18-08-11 22:40 ]
Inläggsrubrik:  Re: 6-cylindriga VAG-dieslar från 80-talet

s:et har inget med Windows 10 att göra, utan det har att göra med ett modernare, krypterat protokoll för kommunikation mellan webläsare och server. Som regel brukar webläsare och server komma överens om att använda https: om båda stödjer det protokollet, även om man som användare skriver http: .

Mina uppkopplingsförhållanden tillåter mig inte att titta på videoklipp för ögonblicket (begränsad datapott som måste räcka månaden ut), men jag kanske kan ta en titt någon gång till veckan.

Författare:  nyfiken [ mån 18-08-13 11:42 ]
Inläggsrubrik:  Re: 6-cylindriga VAG-dieslar från 80-talet

OK! Jag kopplade ihop detta med https för det började uppträda samtidigt med Win 10. Men nu vet jag bättre, tack för det.

Författare:  karlmb [ tor 18-08-16 19:55 ]
Inläggsrubrik:  Re: 6-cylindriga VAG-dieslar från 80-talet

torbjorn skrev:
En granne har en lastbil, VW LT45 '87 med 2,4 l dieselmotor, motorkod DW. Nu är det dags att byta kamrem på den, dessutom uppvisar motorn symptom på helt felinställd insprutningstidpunkt - onormalt kraftigt "dieselknack" vid belastning och gråaktig illaluktande avgasrök även på tomgång. Spridarna har nyligen varit inlämnade för kontroll och justering av öppningstryck, utan nämnvärd förbättring.

Nu verkar det inte vara helt lätt att hitta pålitliga verkstadshandböcker för denna motor. Hittar inget vettigt inscannat fritt tillgängligt på nätet, men det finns många nasare som försöker prångla ut mer eller mindre sönderlästa originalhandböcker eller dåliga kopior till hutlösa priser.

Det finns ju en snarlik dieselmotor som har använts i Volvo 240 och 740, som av Volvo kallas D24. Är denna motor så lik VW's DW-motor att samma anvisningar för kamremsbyte och inställning av dieselpump gäller?


Jag har sökt en del efter VWs dieselfemmor och även dessa är gemensamma med Volvos motsv i 240.
Jag tror du kan utgå från att det allra mesta är samma mellan VAG o Volvo.

Sida 1 av 1 Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/