Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 23:52

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Renault ECO2 ?
InläggPostat: ons 18-08-29 17:58 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
En bekant har köpt en Renault Megane -08, 1600 cc, 105 hkr och motorkod K4M 856. På bakrutan finns en dekal: ECO2 och ett stiliserat löv. (Inte så olikt Fords FFV) Vad står ECO2 för?


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Renault ECO2 ?
InläggPostat: tor 18-08-30 09:30 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Står det något intressant i registreringsbeviset eller om man söker uppgifter på bilen hos Transportstyrelsen?
Annars kanske det finns uppgifter i instruktionsboken eller något lösblad söm följer med den.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Renault ECO2 ?
InläggPostat: tor 18-08-30 10:41 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Nja... Transportstyrelsen har jag kollat och det är deras uppgifter jag har skrivit här. Men det är minst sagt rörigt. Uppgifterna är ju i två delar, först en generell som säger bl.a hkr, cylindrar, karosstyp och drivmedel bensin. Sedan en mer riktad information om det aktuella fordonet där det står lite mer, chassienummer, registreringsdatum, gruppkoder, däckstorlek etc. etc. Men det står drivmedel Biodiesel! Därför vet jag inte hur mycket tilltro jag skall ha till Transportstyrelsen.

Fords och Volvos E85-bilar hette ju FFV, FlexiFuel Vehicle och SAAB hette BioPower. Men vad hette Renaults E85-modeller?

Min bekant bilägaren, är invandrare och har inte 100% språkkunskap och fick dessutom hjälp av en annan invandrare, som jag inte har träffat, med att köpa bilen. Så det finns ett antal informationsluckor att reda ut. Vad jag vet, så är inte bilen köpt i den egenskapen av att vara en E85-bil (om den nu är det?)

Ett tillägg:

Jag Googlade på Renault Eco2 och fick upp detta, (Googleöversättning)

Renault Eco2
Renault lanserade Renault eco2-signaturen för att identifiera sina mest effektiva och ekonomiska fordon.
Undertecknandet återspeglar Renaults målsättning att informera kunderna om de miljöförlopp som den har gjort över fordonets livscykel under de senaste 10 åren.
Ett fordon ges Renault Eco2-symbolen om det:
• Utsläppar mindre än 120 g / km CO2 eller fungerar på biobränslen (i Frankrike), på E85 etanol eller på B30 biodiesel
• Tillverkas i en fabrik som har certifierats ISO 14001
• Kan återvinnas 95% vid slutet av dess livscykel (återvinningsbart för annan användning eller som energikälla) och innehåller minst 7% återvunnen plast i sin plastmassa.

Vi får fråga en närliggande Volvoverkstad om allt stämmer.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Renault ECO2 ?
InläggPostat: tor 18-08-30 23:16 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Jag frågade på en verkstad. Lite svävande och osäkert svar. En mekaniker på Volvoverkstaden lät ungefär som Robert Collin och andra motorreportrar i kvällspressen för ca 10 år sedan. "Det var farligt, det var dyrt, det var inte miljövänligt" o.s.v. o.s.v. att köra på E85. Jag påpekade då att jag har kört min Volvo V70 2.0F -08 i 8 och ½ år utan problem. Alltid på E85! Då fick jag svaret att "Det är skillnad på Volvomotorer och Renaultmotorer!"

Hursomhelst så har jag hittat Registreringsbeviset. Där står det: P3 Drivmedel. Bensin, Etanol.

Så nu återstår för mig att förklara fördelen med etanol för min bekant. En nackdel är bara att vi har mer än 22 km till närmaste E85-station. Jag kan göra mig ärende till någon av dom aktuella tätorterna när jag behöver tanka. Det kanske inte alltid passar för min bekant. Vi får se hur vi löser detta.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Renault ECO2 ?
InläggPostat: tis 18-11-27 13:31 
Offline

Blev medlem: tor 06-12-28 03:38
Inlägg: 593
Ort: Frösön nyss uppflytt
Fördel är ju att det gör någon spänn i skillnad per mil i besparing att åka på Etanol. Provade nyss i brist på bättre drivmedel att tanka bensin i min konverterade 9-5 Aero inte sjönk förbrukningen så det ens blev samma kostnad att åka på Bensin som på E85. Däremot kändes det att spridarna släppte fram mer drivmedel till effekt. :lol: :lol:

J.K Nilsson


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Renault ECO2 ?
InläggPostat: mån 18-12-10 11:45 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
nyfiken skrev:
Jag frågade på en verkstad. Lite svävande och osäkert svar. En mekaniker på Volvoverkstaden lät ungefär som Robert Collin och andra motorreportrar i kvällspressen för ca 10 år sedan. "Det var farligt, det var dyrt, det var inte miljövänligt" o.s.v. o.s.v. att köra på E85. Jag påpekade då att jag har kört min Volvo V70 2.0F -08 i 8 och ½ år utan problem. Alltid på E85! Då fick jag svaret att "Det är skillnad på Volvomotorer och Renaultmotorer!"

Hursomhelst så har jag hittat Registreringsbeviset. Där står det: P3 Drivmedel. Bensin, Etanol.

Så nu återstår för mig att förklara fördelen med etanol för min bekant. En nackdel är bara att vi har mer än 22 km till närmaste E85-station. Jag kan göra mig ärende till någon av dom aktuella tätorterna när jag behöver tanka. Det kanske inte alltid passar för min bekant. Vi får se hur vi löser detta.


Det är redan illa nog med de grundlösa varningar från verkstäder om allt som ska gå fel om man konverterar en bensinbil till E85.

Men det borde vara direkt olagligt för verkstäder att varna sina kunder för att köra fabrikstillverkade flexifuelbilar på E85 :evil:

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011