Etanol.nu
http://www.etanol.nu/forum/

Common rail diesel
http://www.etanol.nu/forum/viewtopic.php?f=7&t=7639
Sida 1 av 1

Författare:  Databoxen [ mån 19-08-05 19:37 ]
Inläggsrubrik:  Common rail diesel

Detta med common rail diesel motorer marknadsförs ju ganska hårt som nåt nytt och bra.
Men varför? 'Common-rail' har ju funnits i bensin insprutare sedan begynnelsen av elektroniskt styrda system och är verkligen inget nytt.
Är det just för att dessa system är direkt-insprutade som de blir så mycket bättre? Vad vinner man på det? Bättre noggrannhet av bränslemängd då inget av bränslet kan dunsta bort i insugningsröret, innan det sugs in i cylindern?
Det krävs ju dessutom enorma bränsletryck för att hinna spruta in tillräckligt med soppa under den korta tid man har på sig.
Som kuriosa, jag talade med en utvecklare på Volvo, och han menade att gänget som höll på med insprutning för bensin tyckte inte common-rail diesel var nåt speciellt, "Haha -det har vi gjort i decenier".
Dessutom fick jag reda på att diesel gänget hade sämre koll på att spruta in diesel under dessa extrema tryck, än folk som jobbade med hydraulsystem.
Ganska naturligt egentligen. Lite kul.

Författare:  torbjorn [ mån 19-08-05 21:51 ]
Inläggsrubrik:  Re: Common rail diesel

Den stora fördelen med common rail jämfört med en gammaldags rad- eller fördelardieselpump, är just att den arbetar med mycket högre tryck, så att bränslet kan finfördelas bättre i spridaren. Det gör dels att antändningen sker snabbare när insprutningen har börjat och man slipper den s k tändfördröjningen, som orsakar "dieselknack" och onödigt höga NOx-utsläpp, dels ökar det chansen att förbränningen sker någotsånär fullständigt med låga HC- och partikelhalter i avgaserna.
En annan fördel med common rail-tekniken är bättre möjligheter att styra tidpunkten för insprutningens början och slut efter motorns driftförhållanden, i vissa fall t o m individuellt för varje cylinder.
Och en tredje fördel är att systemet med dagens teknik nog blir billigare i tillverkning än t ex en fördelarpump, inte minst för att man slipper alla inställningar som förr måste göras i samband med slutmonteringen på motorfabriken.

Författare:  nyfiken [ tis 19-08-06 10:01 ]
Inläggsrubrik:  Re: Common rail diesel

En fundering när jag läser detta: Lastbilar med Common rail har tystare motorer. Det hörs inte det här typiska spridarknacket så mycket. Men bussarna i Sthlm som går på ED95 knackar mer än en ordinär lastbil/buss. I alla fall upplever jag det så.

Nu är ED95-bussarna inte någon dagsfärsk "uppfinning" så dom kanske kom före Common rail?
Fungerar inte Common rail på ED95 ?

Författare:  torbjorn [ tis 19-08-06 20:18 ]
Inläggsrubrik:  Re: Common rail diesel

ED95-motorerna har mycket högre kompressionsförhållande än en "normal" dieselmotor, eftersom ED95, trots tändförstärkaren, är svårare att antända med kompressionsvärme än andra dieselbränslen. Så jag kan tänka mig att det är fullt normalt att ED95-motorer får en hårdare gång än andra dieslar på samma tekniknivå.

Sida 1 av 1 Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/