Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 18:08

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Common rail diesel
InläggPostat: mån 19-08-05 19:37 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-01-07 13:32
Inlägg: 959
Ort: Göteborg
Detta med common rail diesel motorer marknadsförs ju ganska hårt som nåt nytt och bra.
Men varför? 'Common-rail' har ju funnits i bensin insprutare sedan begynnelsen av elektroniskt styrda system och är verkligen inget nytt.
Är det just för att dessa system är direkt-insprutade som de blir så mycket bättre? Vad vinner man på det? Bättre noggrannhet av bränslemängd då inget av bränslet kan dunsta bort i insugningsröret, innan det sugs in i cylindern?
Det krävs ju dessutom enorma bränsletryck för att hinna spruta in tillräckligt med soppa under den korta tid man har på sig.
Som kuriosa, jag talade med en utvecklare på Volvo, och han menade att gänget som höll på med insprutning för bensin tyckte inte common-rail diesel var nåt speciellt, "Haha -det har vi gjort i decenier".
Dessutom fick jag reda på att diesel gänget hade sämre koll på att spruta in diesel under dessa extrema tryck, än folk som jobbade med hydraulsystem.
Ganska naturligt egentligen. Lite kul.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Common rail diesel
InläggPostat: mån 19-08-05 21:51 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Den stora fördelen med common rail jämfört med en gammaldags rad- eller fördelardieselpump, är just att den arbetar med mycket högre tryck, så att bränslet kan finfördelas bättre i spridaren. Det gör dels att antändningen sker snabbare när insprutningen har börjat och man slipper den s k tändfördröjningen, som orsakar "dieselknack" och onödigt höga NOx-utsläpp, dels ökar det chansen att förbränningen sker någotsånär fullständigt med låga HC- och partikelhalter i avgaserna.
En annan fördel med common rail-tekniken är bättre möjligheter att styra tidpunkten för insprutningens början och slut efter motorns driftförhållanden, i vissa fall t o m individuellt för varje cylinder.
Och en tredje fördel är att systemet med dagens teknik nog blir billigare i tillverkning än t ex en fördelarpump, inte minst för att man slipper alla inställningar som förr måste göras i samband med slutmonteringen på motorfabriken.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Common rail diesel
InläggPostat: tis 19-08-06 10:01 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
En fundering när jag läser detta: Lastbilar med Common rail har tystare motorer. Det hörs inte det här typiska spridarknacket så mycket. Men bussarna i Sthlm som går på ED95 knackar mer än en ordinär lastbil/buss. I alla fall upplever jag det så.

Nu är ED95-bussarna inte någon dagsfärsk "uppfinning" så dom kanske kom före Common rail?
Fungerar inte Common rail på ED95 ?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Common rail diesel
InläggPostat: tis 19-08-06 20:18 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
ED95-motorerna har mycket högre kompressionsförhållande än en "normal" dieselmotor, eftersom ED95, trots tändförstärkaren, är svårare att antända med kompressionsvärme än andra dieselbränslen. Så jag kan tänka mig att det är fullt normalt att ED95-motorer får en hårdare gång än andra dieslar på samma tekniknivå.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011