Etanol.nu
http://www.etanol.nu/forum/

Beräkning energiförbrukning och CO2 utsläpp
http://www.etanol.nu/forum/viewtopic.php?f=8&t=2262
Sida 3 av 4

Författare:  bjornqvist [ fre 08-02-15 13:49 ]
Inläggsrubrik: 

Hej, jag kör på ren E85 och det går bra. Nu har jag en fråga angående de siffror man får från SBP.
Det såg ut ungefär så här för koloxidhalten för min bil:
(dålig katalysator)
CO 0,2
CO 2500 0,2

Är detta koloxid från bensinen i E85-bränslet eller ger ren etanol också upphov till koloxid?

Jag har hört att folk (bilprovare, bilhandlare) gärna säger koldioxid när de egentligen menar koloxid. En bilhandlare sa att katalysatorn tog bort koldioxiden och en besiktningsman sa att koldioxidhalten var hög fast jag körde på ren E85?

Och så, vad är det för enhet sbp har för koloxiden? kg/?

Ändrat:
Oops! :oops: använde den äldre benämningen för kolmonoxid,
koloxid = kolmonoxid
Ursäkta.

Författare:  aryan [ fre 08-02-15 15:46 ]
Inläggsrubrik: 

Hej Björn,

Kol(mon)oxid = CO som SBP mäter är ett giftigt ämne.

Koldioxid = CO2 är det som beräkningsidan räknar ut och är i princip inte giftig.

Genom att vi brännar en massa fossila bränslen ökar halterna koldioxid i atmosfären vilket påverkar klimatet (ger högre medeltemperaturer) eftersom koldioxid är en s.k. växthusgas vilket innebär att det hindrar värmeutstrålningen. Växthusgaser fungerar lite som (energi) fönster gör; solljuset kan lätt gå igenom men värmen kan inte komma ut lika lätt.

Se också wikipedia på kolmonoxid, koldioxid och växthuseffekten.

Om man förbränner biobränslen ger de också koldioxid utsläpp, dels från fossila bränslen som används vid tillverkningen av bränslet (som beräkningssidan också tar hänsyn till) och dels koldioxiden som härstammar från biobränslet själv. Det sista koldioxid räknas inte eftersom det är en del av kretsloppet med biobränslen. När biomassan formas tar det nämligen upp koldioxid ur luften och förbränningen av biomassa ger därför ingen nettotillskott av CO2.

MvH Aryan

Författare:  karlmb [ lör 08-02-16 11:19 ]
Inläggsrubrik: 

aryan skrev:
Ojdå ber om ursäkt det är fixat nu

/Aryan


OK, bra!

Författare:  torbjorn [ sön 08-02-17 20:22 ]
Inläggsrubrik: 

Den enhet som Bilprovningen använder för CO-halten i avgaserna är %. Om man ska vara noga så tror jag det är volymprocent.
HC-utsläppet anges i ppm, alltså miljondelar.
Lambdavärdet är dimensionslöst, så för detta finns ingen enhet.

Författare:  bjornqvist [ mån 08-02-18 10:44 ]
Inläggsrubrik: 

Tack!
Jag nöjer mig med de svaren.

Författare:  aryan [ fre 08-02-22 22:54 ]
Inläggsrubrik: 

Nu har sidan även en liten grafisk visning av CO2 utsläppen.

/Aryan

Författare:  karlmb [ fre 08-02-22 23:22 ]
Inläggsrubrik: 

aryan skrev:
Nu har sidan även en liten grafisk visning av CO2 utsläppen.

/Aryan


Snyggt!

Tänk om man kunde få en stapel bredvid för t.e.x. en dieselbil...

Författare:  aryan [ fre 08-04-11 19:42 ]
Inläggsrubrik: 

Nu kan man klimatkompensera hos OKQ8och de använder denna http://www.tricoronagreen.se/app/organi ... travel.php räknare för utsläppen.

Den är väldigt vällgjort för den ger ungefär exakt samma utsläppsvärden som vår räknare :-)

Detta i motsats till t ex de utsläppsvärderna som anges i vi bilägares miljöbilstidning som använder SPI's optimistiska CO2 utsläpp för fossilbränslen (enligt det som kommer u avgasröret) medan för etanol räknas tillverkningen med....

/Aryan

Författare:  aryan [ fre 08-04-11 20:05 ]
Inläggsrubrik: 

Det roliga är att de gjort precis samma beräkningar http://www.tricoronagreen.se/app/page.p ... culate_car de
Nej nu ser jag att de har något lägre siffror för biogas, (40 kg CO2/km mot våra 52,63 kg CO2/km) får kolla upp lite var skillnaden kommer ifrån.

/Aryan

Författare:  aryan [ mån 08-04-14 15:34 ]
Inläggsrubrik: 

Nu har jag uppdaterad sidan efters senaste rapport från NV so kom ut idag.
http://www.naturvardsverket.se/sv/Nedre ... rdsnabbt-/

Etanol i E85 antas ge 10% (!)mindre CO2 än tidigare rapporten och det är nu "rätt" mix av etanol som anvnds för låginblandning.

Biogas andelen i fordonsgasmxn minskade i 2007 från 55 till 53% och biogasutsläppen anges numera vara 0,39 kg CO2 / Nm3 och nuturgas gel lite mer CO2 än i tidigare rapporten . Skillnaderna för gasbilar blir därmed väldigt små.

Har även ändrat kommentar texten och "miljömatch" rutan brevid.

Se till om ni ser nått fel!

/Aryan

Författare:  Anti [ lör 08-10-11 13:27 ]
Inläggsrubrik: 

Hittade ett stavfel i inforutan "Etanol eller Diesel?". På slutet står det:

Citat:
Vistt är den det, om man använder artikelns förbrukningssiffror ...


Istället skall det vara:

Citat:
Visst är den det, om man använder artikelns förbrukningssiffror ...

Författare:  aryan [ lör 08-10-11 15:22 ]
Inläggsrubrik: 

Tackar, faxat nu.

/aryan

Författare:  aryan [ fre 08-11-14 11:04 ]
Inläggsrubrik: 

Gjorde en liten ändring för etanol/bensinhalten i snitt i E85 det var tidigare 50/50 sommar/vinteretanol men i realitet är det 5 månader vinteretanol.

Vilket ger en bensinandel på (5/12) x 25 + (7/12) x 15 = 19,167% vilket stämmer bättre med vägverkets 19% och er alltså något lägre snittutsläpp med E85.

/Aryan

Författare:  aryan [ tis 09-04-07 16:21 ]
Inläggsrubrik: 

Har uppdaterad sidan nu för vägverket och naturvårdsverkets senaste rapport Index över nya bilars klimatpåverkan 2008

Störs skillnad är att biogasandelen nu blivit 58% i fordonsgas snittet att etanolandelen i vinteretanol är 77,5% mot tidigare 76,5%.

RME andelen i Diesel har blivit något mindre men det påverkar knappast uträkningen.

/Aryan

Författare:  matsuda [ sön 09-05-10 20:20 ]
Inläggsrubrik: 

Som påpekat i lite andra trådar kanske det är dags att göra en ordentlig uträkning med well-to-wheel för diesel och bensin. För det finns verkligen ingen anledning att ha det på etanol om man ger blanka fan i det när det gäller oljeutvunna bränslen. Frågan är bara var man hittar pålitlig fakta om detta.

Sida 3 av 4 Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/