Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 17-11-23 10:27

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 14 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: tis 08-12-02 10:46 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7081
Ort: Älvsjö
Jag la till två faq som ni gärna kan ge synpunkter på

http://etanol.nu/faq.php?id=47

och

http://etanol.nu/faq.php?id=46 men jag såg nu att denna fråga redan besvaras i http://etanol.nu/faq.php?id=9

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-12-02 13:04 
Offline
Forummoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 23:01
Inlägg: 244
Ort: Göteborg
i "Vad är optimal luft bränsleblandning för E85?"
Citat:
E100, 100% ethanol, C2H6O behöver reagerar fullständig förbränning så här
C2H6O + 3 O2 = 2 CO2 + 3 H2O (alltså reagerar 1 mol etanol med 3 mol syre)

Skulle kanske vara såhär:
Citat:
E100, 100% etanol, C2H6O reagerar så här vid fullständig förbränning C2H6O + 3 O2 = 2 CO2 + 3 H2O (alltså reagerar 1 mol etanol med 3 mol syre)


I "Varför förbrukar en etanolbil mera än en bensin eller dieselbil?"
Ursprunglig text:
Citat:
En bil som kan drivas av bensin och E85 drar normalt ca 35% "törstigare" än när den körs på bensin. Många tror därför att etanolbilar därför slösar mera med energi men det stämmer inte. E85 innehåller nämligen mindre energi per liter än bensin eller diesel. För att motorn ska ge lika mkt effekt behövs det därför mera bränsle för att få lika mkt energi. Så här mycket energi inne

Med mina ändringar:
Citat:
En bil som kan drivas av E85 och bensin drar normalt ca 35% mer bränsle när den körs på E85 än när den körs på bensin. Många tror därför att etanolbilar slösar med energi men det stämmer inte. E85 innehåller nämligen mindre energi per liter än bensin eller diesel. För att motorn ska ge lika mycket effekt behövs det därför mera bränsle, för att få samma energimängd. Så här mycket energi innehåller olika bränslen.

_________________
Gå med i Sveriges snabbaste växande Freecycle-grupp, Freecycle-gruppen i Göteborg.
Adress: http://www.freecyclegbg.se


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Nya FAQ-sidor
InläggPostat: tis 08-12-02 13:04 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1826
Ort: 08- och Småland
Det är bra sidor för den som vill fördjupa sig i ämnet. Och det gör inget att två ungefär snarlika svar finns. Man ser ju nästan varje vecka frågor som återkommer med samma undringar och funderingar. Om någon vill sätta sig in i ämnet så är det ju inte fel med flera beräkningsexempel. Och en sökfunktion på en hemsida väljer ju bara ett svar i taget som motsvarar frågan.
Så lägg in alla tre.
Redan för 1000 år sedan visste man: "Bättre börda man bär ej på vägen än mycket mannavett". Eddan.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-12-02 15:14 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7081
Ort: Älvsjö
Tack! Skönt att slippa korrekturläsa själv men det behövdes verkligen!

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-12-02 16:53 
Offline
Forummoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 23:01
Inlägg: 244
Ort: Göteborg
I "Varför förbrukar en etanolbil mera än en bensin eller dieselbil?" skulle jag byta eller mot och.
Citat:
E85 innehåller nämligen mindre energi per liter än bensin eller diesel.

Citat:
E85 innehåller nämligen mindre energi per liter än bensin och diesel.


Vet inte riktigt varför men jag tycker att eller låter lite konstigt. Ifall det bara är jag som tycker så ignorera gärna denna kommentar.

_________________
Gå med i Sveriges snabbaste växande Freecycle-grupp, Freecycle-gruppen i Göteborg.
Adress: http://www.freecyclegbg.se


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 08-12-02 16:54 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1082
Ort: Närke
aryan skrev:
Jag la till två faq som ni gärna kan ge synpunkter på

http://etanol.nu/faq.php?id=47

Du kanske borde tillägga att fullgasanrikningen för E85 förutsätts vara till en bensin-bil som inte är optimerad för E85.

En E85 bil behöver ju ingen fullgasanrikning.

Möjligtvis skulle man lägga till syftet med fullgasanrikningen: man utnyttjar en del av värme-energin till förångning av bränsle som inte förbränns: ökar ång-trycket och utnyttjar det till arbete som i en ångmaskin.

Men ångbildningen för E85 skiljer sig mot BF95, det är två helt olika optimerings-kurvor. Har hänsyn tagits till detta?

_________________
Volvo s60 turbo. Ej etanolkonverterad... ännu.

"When the going gets tough, the tough get duct-tape..." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-12-02 17:49 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7081
Ort: Älvsjö
Håller med att fullgasanrikningen inte behövs med E85 men det gäller i för sig även för bensin, det behövs inte om man struntar i att ta ut så hög effekt ur motorn.

I fallet E85 är fullgas inte tänkt som kylning/ångmaskin utan som högst effekt pga att etanol har en mkt bredare spann med luft som det är brännbart, man får alltså mera effekt pga att man förbränner mera bränsle. Trots att det blir mera ofullständig förbränning så får man ut mera effekt då

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-12-02 19:32 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1082
Ort: Närke
Anti skrev:
I "Varför förbrukar en etanolbil mera än en bensin eller dieselbil?" skulle jag byta eller mot och.
Citat:
E85 innehåller nämligen mindre energi per liter än bensin eller diesel.

Citat:
E85 innehåller nämligen mindre energi per liter än bensin och diesel.


Vet inte riktigt varför men jag tycker att eller låter lite konstigt. Ifall det bara är jag som tycker så ignorera gärna denna kommentar.

Det skall nog vara "eller". Annars blir det mer talspråk är skriftspråk.
Om man säger bensin och diesel måste man ju blanda de båda för att kunna fullboda jämförelsen.

_________________
Volvo s60 turbo. Ej etanolkonverterad... ännu.

"When the going gets tough, the tough get duct-tape..." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 08-12-02 19:41 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1082
Ort: Närke
aryan skrev:
http://etanol.nu/faq.php?id=46 men jag såg nu att denna fråga redan besvaras i http://etanol.nu/faq.php?id=9

/Aryan

Andra länken...

Andra paragrafen:
Citat:
Etanolen innehåller ca 40% mindre energi än bensin. Men motorn får samtidigt en bättre verkningsgrad som gör att bränsleförbrukningen ofta bara ökar med ca 30% eller ännu mindre.

Det borde stå: "en högre verkningsgrad".

En process kan bli bättre. Men verkningsgraden är bara en siffra som anger hur effektiv processen är. Siffran kan vara högre eller lägre.


Sedan, punkterna:
Citat:
5. Lägre temperaturer ger även ett mindre kylbehov av extrabränsle vilket faktiskt används i stor utsträckning hos de flesta turboladdade bensinmotorer idag. Med etanol i tanken kan motorn köras hårt utan extrabränsle vilket förstås sänker förbrukningen.

...mindre kylbehov i form av extra bränsle...

_________________
Volvo s60 turbo. Ej etanolkonverterad... ännu.

"When the going gets tough, the tough get duct-tape..." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-12-02 21:33 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7081
Ort: Älvsjö
Denna andra länken var faktiskt inte "min" alster men jag har rättad ändå.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-12-02 21:37 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 15:54
Inlägg: 1181
Ort: Nyköping
I första FAQ står
Citat:
Etanolbilar förbrukar 30-35% mera bränsle per mil, men det betyder inte att det räcker att öka bränsemängden med 30-35% för att få rätt luft bränsleblandning.

Men resonemanget slutförs aldrig. Att det faktiskt behövs ca 40-41 % större volym E85 per luftvolym redovisas inte som ett resultat av de följande beräkningarna.

Orsaken till att större bränslemängder än de stökiometriska ger högre effekt beror inte i första hand på den kylande verkan av extrabränslet utan att den ofullständiga förbränningen skapar 2 st CO molekyler istället för en enda CO2 molekyl vilket ger en större gasvolym och därmed ett högre tryck trots att förbränningen är ofullständig och därmed ger en något lägre temperatur. Man får dock betala denna högre effekt med en stor bränsleförbrukning och stora utsläpp av kolmonoxid och HC-utsläpp.

_________________
Lufttryckskonvertering
http://gunnarlysell.se/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-12-02 21:59 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7081
Ort: Älvsjö
GL skrev:
I första FAQ står
Citat:
Etanolbilar förbrukar 30-35% mera bränsle per mil, men det betyder inte att det räcker att öka bränsemängden med 30-35% för att få rätt luft bränsleblandning.

Men resonemanget slutförs aldrig. Att det faktiskt behövs ca 40-41 % större volym E85 per luftvolym redovisas inte som ett resultat av de följande beräkningarna.

Orsaken till att större bränslemängder än de stökiometriska ger högre effekt beror inte i första hand på den kylande verkan av extrabränslet utan att den ofullständiga förbränningen skapar 2 st CO molekyler istället för en enda CO2 molekyl vilket ger en större gasvolym och därmed ett högre tryck trots att förbränningen är ofullständig och därmed ger en något lägre temperatur. Man får dock betala denna högre effekt med en stor bränsleförbrukning och stora utsläpp av kolmonoxid och HC-utsläpp.


Frågan som besvararas är vad som är rätt luft/bränsle blandning vid E85

Sedan redovisas vad stochiokastisk blandning är för E85 och E75.

Då besvaras väl frågan?

Varför fullgasanrikning ger mera effekt trots att det ger ofullständig förbränning är väl nästan värt en ny fråga och svar.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-12-02 22:22 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 15:54
Inlägg: 1181
Ort: Nyköping
Den extra volymen E85 utöver bensin som behövs för stökiometrisk blandning beräknas så här med dina siffror.

Volym E85/ volym Bensin = ((AFR bensin)*(densitet bensin))/((AFR E85)*(densitet E85)) = (14,64*0.745)/(9,85*0,78 ) = 1,42 dvs 42 % större volym E85 än bensinvolym. Just denna siffra är viktig eftersom den påverkar hur mycket större förgasarmunstycken skall göras för E85.

Jag tycker också att AFR för extra effekt bör flyttas till en helt ny FAQ fråga.

_________________
Lufttryckskonvertering
http://gunnarlysell.se/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-12-02 23:49 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7081
Ort: Älvsjö
Tack, nu förstår jag vad du menade, helt riktigt.

Jag har lagt till det nu, med några små justeringar av siffrorna.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 14 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011