Etanol.nu
http://www.etanol.nu/forum/

Två nya faq som behöver kontrolleras
http://www.etanol.nu/forum/viewtopic.php?f=8&t=4338
Sida 1 av 1

Författare:  aryan [ tis 08-12-02 10:46 ]
Inläggsrubrik:  Två nya faq som behöver kontrolleras

Jag la till två faq som ni gärna kan ge synpunkter på

http://etanol.nu/faq.php?id=47

och

http://etanol.nu/faq.php?id=46 men jag såg nu att denna fråga redan besvaras i http://etanol.nu/faq.php?id=9

/Aryan

Författare:  Anti [ tis 08-12-02 13:04 ]
Inläggsrubrik: 

i "Vad är optimal luft bränsleblandning för E85?"
Citat:
E100, 100% ethanol, C2H6O behöver reagerar fullständig förbränning så här
C2H6O + 3 O2 = 2 CO2 + 3 H2O (alltså reagerar 1 mol etanol med 3 mol syre)

Skulle kanske vara såhär:
Citat:
E100, 100% etanol, C2H6O reagerar så här vid fullständig förbränning C2H6O + 3 O2 = 2 CO2 + 3 H2O (alltså reagerar 1 mol etanol med 3 mol syre)


I "Varför förbrukar en etanolbil mera än en bensin eller dieselbil?"
Ursprunglig text:
Citat:
En bil som kan drivas av bensin och E85 drar normalt ca 35% "törstigare" än när den körs på bensin. Många tror därför att etanolbilar därför slösar mera med energi men det stämmer inte. E85 innehåller nämligen mindre energi per liter än bensin eller diesel. För att motorn ska ge lika mkt effekt behövs det därför mera bränsle för att få lika mkt energi. Så här mycket energi inne

Med mina ändringar:
Citat:
En bil som kan drivas av E85 och bensin drar normalt ca 35% mer bränsle när den körs på E85 än när den körs på bensin. Många tror därför att etanolbilar slösar med energi men det stämmer inte. E85 innehåller nämligen mindre energi per liter än bensin eller diesel. För att motorn ska ge lika mycket effekt behövs det därför mera bränsle, för att få samma energimängd. Så här mycket energi innehåller olika bränslen.

Författare:  nyfiken [ tis 08-12-02 13:04 ]
Inläggsrubrik:  Nya FAQ-sidor

Det är bra sidor för den som vill fördjupa sig i ämnet. Och det gör inget att två ungefär snarlika svar finns. Man ser ju nästan varje vecka frågor som återkommer med samma undringar och funderingar. Om någon vill sätta sig in i ämnet så är det ju inte fel med flera beräkningsexempel. Och en sökfunktion på en hemsida väljer ju bara ett svar i taget som motsvarar frågan.
Så lägg in alla tre.
Redan för 1000 år sedan visste man: "Bättre börda man bär ej på vägen än mycket mannavett". Eddan.

Författare:  aryan [ tis 08-12-02 15:14 ]
Inläggsrubrik: 

Tack! Skönt att slippa korrekturläsa själv men det behövdes verkligen!

/Aryan

Författare:  Anti [ tis 08-12-02 16:53 ]
Inläggsrubrik: 

I "Varför förbrukar en etanolbil mera än en bensin eller dieselbil?" skulle jag byta eller mot och.
Citat:
E85 innehåller nämligen mindre energi per liter än bensin eller diesel.

Citat:
E85 innehåller nämligen mindre energi per liter än bensin och diesel.


Vet inte riktigt varför men jag tycker att eller låter lite konstigt. Ifall det bara är jag som tycker så ignorera gärna denna kommentar.

Författare:  Dr. Mabuse [ tis 08-12-02 16:54 ]
Inläggsrubrik:  Re: Två nya faq som behöver kontrolleras

aryan skrev:
Jag la till två faq som ni gärna kan ge synpunkter på

http://etanol.nu/faq.php?id=47

Du kanske borde tillägga att fullgasanrikningen för E85 förutsätts vara till en bensin-bil som inte är optimerad för E85.

En E85 bil behöver ju ingen fullgasanrikning.

Möjligtvis skulle man lägga till syftet med fullgasanrikningen: man utnyttjar en del av värme-energin till förångning av bränsle som inte förbränns: ökar ång-trycket och utnyttjar det till arbete som i en ångmaskin.

Men ångbildningen för E85 skiljer sig mot BF95, det är två helt olika optimerings-kurvor. Har hänsyn tagits till detta?

Författare:  aryan [ tis 08-12-02 17:49 ]
Inläggsrubrik: 

Håller med att fullgasanrikningen inte behövs med E85 men det gäller i för sig även för bensin, det behövs inte om man struntar i att ta ut så hög effekt ur motorn.

I fallet E85 är fullgas inte tänkt som kylning/ångmaskin utan som högst effekt pga att etanol har en mkt bredare spann med luft som det är brännbart, man får alltså mera effekt pga att man förbränner mera bränsle. Trots att det blir mera ofullständig förbränning så får man ut mera effekt då

/Aryan

Författare:  Dr. Mabuse [ tis 08-12-02 19:32 ]
Inläggsrubrik: 

Anti skrev:
I "Varför förbrukar en etanolbil mera än en bensin eller dieselbil?" skulle jag byta eller mot och.
Citat:
E85 innehåller nämligen mindre energi per liter än bensin eller diesel.

Citat:
E85 innehåller nämligen mindre energi per liter än bensin och diesel.


Vet inte riktigt varför men jag tycker att eller låter lite konstigt. Ifall det bara är jag som tycker så ignorera gärna denna kommentar.

Det skall nog vara "eller". Annars blir det mer talspråk är skriftspråk.
Om man säger bensin och diesel måste man ju blanda de båda för att kunna fullboda jämförelsen.

Författare:  Dr. Mabuse [ tis 08-12-02 19:41 ]
Inläggsrubrik:  Re: Två nya faq som behöver kontrolleras

aryan skrev:
http://etanol.nu/faq.php?id=46 men jag såg nu att denna fråga redan besvaras i http://etanol.nu/faq.php?id=9

/Aryan

Andra länken...

Andra paragrafen:
Citat:
Etanolen innehåller ca 40% mindre energi än bensin. Men motorn får samtidigt en bättre verkningsgrad som gör att bränsleförbrukningen ofta bara ökar med ca 30% eller ännu mindre.

Det borde stå: "en högre verkningsgrad".

En process kan bli bättre. Men verkningsgraden är bara en siffra som anger hur effektiv processen är. Siffran kan vara högre eller lägre.


Sedan, punkterna:
Citat:
5. Lägre temperaturer ger även ett mindre kylbehov av extrabränsle vilket faktiskt används i stor utsträckning hos de flesta turboladdade bensinmotorer idag. Med etanol i tanken kan motorn köras hårt utan extrabränsle vilket förstås sänker förbrukningen.

...mindre kylbehov i form av extra bränsle...

Författare:  aryan [ tis 08-12-02 21:33 ]
Inläggsrubrik: 

Denna andra länken var faktiskt inte "min" alster men jag har rättad ändå.

/Aryan

Författare:  GL [ tis 08-12-02 21:37 ]
Inläggsrubrik: 

I första FAQ står
Citat:
Etanolbilar förbrukar 30-35% mera bränsle per mil, men det betyder inte att det räcker att öka bränsemängden med 30-35% för att få rätt luft bränsleblandning.

Men resonemanget slutförs aldrig. Att det faktiskt behövs ca 40-41 % större volym E85 per luftvolym redovisas inte som ett resultat av de följande beräkningarna.

Orsaken till att större bränslemängder än de stökiometriska ger högre effekt beror inte i första hand på den kylande verkan av extrabränslet utan att den ofullständiga förbränningen skapar 2 st CO molekyler istället för en enda CO2 molekyl vilket ger en större gasvolym och därmed ett högre tryck trots att förbränningen är ofullständig och därmed ger en något lägre temperatur. Man får dock betala denna högre effekt med en stor bränsleförbrukning och stora utsläpp av kolmonoxid och HC-utsläpp.

Författare:  aryan [ tis 08-12-02 21:59 ]
Inläggsrubrik: 

GL skrev:
I första FAQ står
Citat:
Etanolbilar förbrukar 30-35% mera bränsle per mil, men det betyder inte att det räcker att öka bränsemängden med 30-35% för att få rätt luft bränsleblandning.

Men resonemanget slutförs aldrig. Att det faktiskt behövs ca 40-41 % större volym E85 per luftvolym redovisas inte som ett resultat av de följande beräkningarna.

Orsaken till att större bränslemängder än de stökiometriska ger högre effekt beror inte i första hand på den kylande verkan av extrabränslet utan att den ofullständiga förbränningen skapar 2 st CO molekyler istället för en enda CO2 molekyl vilket ger en större gasvolym och därmed ett högre tryck trots att förbränningen är ofullständig och därmed ger en något lägre temperatur. Man får dock betala denna högre effekt med en stor bränsleförbrukning och stora utsläpp av kolmonoxid och HC-utsläpp.


Frågan som besvararas är vad som är rätt luft/bränsle blandning vid E85

Sedan redovisas vad stochiokastisk blandning är för E85 och E75.

Då besvaras väl frågan?

Varför fullgasanrikning ger mera effekt trots att det ger ofullständig förbränning är väl nästan värt en ny fråga och svar.

/Aryan

Författare:  GL [ tis 08-12-02 22:22 ]
Inläggsrubrik: 

Den extra volymen E85 utöver bensin som behövs för stökiometrisk blandning beräknas så här med dina siffror.

Volym E85/ volym Bensin = ((AFR bensin)*(densitet bensin))/((AFR E85)*(densitet E85)) = (14,64*0.745)/(9,85*0,78 ) = 1,42 dvs 42 % större volym E85 än bensinvolym. Just denna siffra är viktig eftersom den påverkar hur mycket större förgasarmunstycken skall göras för E85.

Jag tycker också att AFR för extra effekt bör flyttas till en helt ny FAQ fråga.

Författare:  aryan [ tis 08-12-02 23:49 ]
Inläggsrubrik: 

Tack, nu förstår jag vad du menade, helt riktigt.

Jag har lagt till det nu, med några små justeringar av siffrorna.

/Aryan

Sida 1 av 1 Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/